Zijn mijn bijen rechts?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:
Zijn mijn bijen rechts?

Bericht door Ati » za 04 jun 2005, 20:13

Een volk van mij dat er verder goed en gezond uitziet, gebruikt alleen de rechterkant van de kast. Het broed zit in de bovenste en de onderste broedbak, maar vooral aan de rechterzijde. De vliegspleet wordt ook vooral aan de rechterkant gebruikt.

Het zou te maken kunnen hebben met een koude luchtstroom. Maar waarom hebben de andere kasten (die in dezelfde rij staan) dit dan niet.

Of is dit volk gewoon heel rechts?
[:)]

Ati

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zijn mijn bijen rechts?

Bericht door DaanL » za 04 jun 2005, 20:23

Extreem rechts? Darren afkomstig van Geert Wilders? [:p] Hebt u misschien eerst uitgebouwde raat recht gehangen en kuntraat links? Gewoon een raampje broed in het midden hangen dan bezetten ze vrijwel meteen ook het midden van de bak.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zijn mijn bijen rechts?

Bericht door buckfast_beekeeper » za 04 jun 2005, 20:33

Zou het kunnen dat aan de rechterkant meer zon komt? Ik zie dit ook wel bij mijn kasten. Op dit ogenblik staan mijn kasten op dracht op 2 rijen. De ene rij met het vlieggat richting noord de anderen met het vlieggat richting zuiden (de standplaats liet niet toe om het anders te doen). Bij de ene rij zit het broed bijna volledig achteraan en bij de anderen bijna volledig vooraan. Beiden vooral aan de zonzijde. Ook in het voorjaar in mijn bijenstand zie ik dat het broed vooral vooraan komt te zitten. Hier staan de kasten volledig zuid georiënteerd. Ook hier dus meer aan de zonzijde.

Op het ogenblik dat het volk voldoende sterk wordt/is, is het fenomeen nog wel te zien maar minder uitgesproken. Aan de kant van de zon zal het broed tot tegen het latje van het raam komen. Aan de andere zijde zal er een dunne voorraad voedsel zitten.


mvg

buckfast_beekeeper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 178 gasten