Lege cellen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Alfons
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 21:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Lege cellen

Bericht door Alfons »

Sinds enkele maanden verzorg ik als beginnend imker twee bijenkasten van een kennis.
In het voorjaar was één van de bakken heel actief, de tweede een stuk minder. Nu is de situatie zo dat juist de minder-actieve kast heel actief is geworden en de meest actieve (in het voorjaar) alleen lege raten met wat stuifmeel bevat[xx(]. Er zijn nog heel weinig bijen in de kast[:(][:(][:(]. De (weinige) bijen brengen nog stuifmeel binnen. De moer vond ik nog niet. Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn ?
De kast bestaat uit een broedbak met honingzolder, gescheiden door een koninginnerooster.
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lege cellen

Bericht door buckfast_beekeeper »

Ik denk dat deze kast de lente niet zal halen. Wat je met zekerheid moet weten zijn 2 zaken. Is er nog een koningin aanwezig (broed in alle stadia) en is geen leggende werkster aanwezig.

Wat ik in beide gevallen zou doen.

Is er nog een koningin? Haal deze weg en verenig met het andere volk.
Is er een leggende werkster? Verplaats in eerste instantie de kast. De vliegbijen zullen zich inbedelen in het moergoede volk. De volgende dag de kast leegmaken. De leggende werkster zal niet aan het moergoede volk geraken.


mvg

buckfast_beekeeper
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten