Gebruik Nipagin in suikeroplossing voor winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

smit9212
Berichten:3
Lid geworden op:vr 19 aug 2005, 15:50
Locatie:Nederland
Contacteer:
Gebruik Nipagin in suikeroplossing voor winter

Bericht door smit9212 » vr 19 aug 2005, 15:54

Wie gebruikt er Nipagin A of Nipagin B om toe te voegen aan de suikeroplossingen die gebruikt worden als voer voor de winter?
Nipagin is een bewaar- of conserveringsmiddel en het zou gebruikt kunnen worden om schimmels ed. tegen te gaan.
Wie gebruikt dit? Waar is het verkrijgbaar? Waarom zou je dit niet moeten gebruiken? Zijn er alternatieven?

Grtz,
Alex Smit

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Gebruik Nipagin in suikeroplossing voor winter

Bericht door LWPisa » vr 19 aug 2005, 18:42

Nipagin...

Verkrijgbaar bij de betere drogist of apotheek. Ik denk niet dat veel mensen het gebruiken, ik heb nooit van toepassing in bijensuikeroplossingen gehoord. De bijen voegen zelf enzymen toe aan suikeroplossingen met min of meer bactericide/fungicide eigenschappen. In combinatie met het lage vochtgehalte van honing of verwerkte suikeroplossing zorgen die ervoor dat er niets in groeit.

De enige toepassing die ik kan bedenken (naast oude fruitvliegenkweekrecepten) is voor het bewaren van verdunde suikeroplossingen.

L

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: Gebruik Nipagin in suikeroplossing voor winter

Bericht door bedet » za 20 aug 2005, 17:09

smit9212 schreef:
Wie gebruikt er Nipagin A of Nipagin B om toe te voegen aan de suikeroplossingen die gebruikt worden als voer voor de winter?
Nipagin is een bewaar- of conserveringsmiddel en het zou gebruikt kunnen worden om schimmels ed. tegen te gaan.
Wie gebruikt dit? Waar is het verkrijgbaar? Waarom zou je dit niet moeten gebruiken? Zijn er alternatieven?
Grtz,
Alex Smit
Hoi Alex,
Nipagin A heeft als wetenschappelijke naam Ethylparahydroxybenzoaat. Een andere benaming ervoor is E 214, E 215 (als Na-zout) ofwel Ethylparabeen. In de apotheek kan dit gebruikt worden als conserveermiddel in cremes, emulsies, dranken en oplossingen in een concentratie van 0,5mg/ml. Nipagin A werkt antimicrobieel.

Nipagin B ken ik niet, kan ik in de boeken ook niet vinden.

Verder bestaat er Nipagin M ofwel Methylparahydroxybenzoaat. De andere benaming hiervoor is E 218, E 219 (als Na-zout) en Methylparabeen. Dit wordt ook als conserveermiddel gebruikt maar dan in de concentratie van 0,5-2mg/ml (en dan ook weer in cremes, emulsies, dranken en oplossingen). Nipagin M is werkzaam tegen grampositieven en gramnegatieve bacterien en tegen schimmels en gisten. Het is op de markt verkrijgbaar als poeder (de pure stof) maar ook als oplossing (15%). Prijzen liggen ongeveer rond 15 euro voor 100 gram poeder en 10 euro voor 250ml oplossing) (Prijzen onder voorbehoud, want ik heb hier thuis de officiele prijzen niet tot mijn beschikking)

Beide stoffen zijn in elke apotheek in Nederland te verkrijgen of anders zeker te bestellen.
Ik heb geen ervaring met het gebruik ervan bij de bijen.

Wel even opletten, dat als je dit wilt gaan gebruiken; Nipagin lost alleen op in kokend water!

Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl

smit9212
Berichten:3
Lid geworden op:vr 19 aug 2005, 15:50
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gebruik Nipagin in suikeroplossing voor winter

Bericht door smit9212 » wo 24 aug 2005, 13:20

Bedankt voor jullie reacties. De gegeven info is zeer waardevol.
Het eventuele gebruik van Nipagin had ik "van horen zeggen" en ik was benieuwd of er imkers zijn die het ook daadwerkelijk gebruiken.
Wat mij wel eens opviel was dat een bakje met suikeroplossing al na een dag sporen van schimmels vertoonde. Maar dat kan dan misschien gekomen zijn door een te verdunde oplossing of e.o.a. verontreiniging in de gebruikte materialen. In ieder geval werd me verteld dat Nipagin daartegen een middel zou kunnen zijn.
De lokale apotheek had het niet maar ik begrijp dus dat die het wel zouden kunnen bestellen.
Of ik het ga gebruiken weet ik nog niet maar ik weet nu in ieder geval wat het voor goedje het is dat ik dan ga gebruiken.

Grtz,
Alex

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: Gebruik Nipagin in suikeroplossing voor winter

Bericht door bedet » do 25 aug 2005, 15:57

De lokale apotheek had het niet maar ik begrijp dus dat die het wel zouden kunnen bestellen.
Grtz,
Alex
Hoi Alex,
Het kan wel kloppen, dat ze de naam Nipagin niet kennen. Het is een naam die niet meer wordt gebruikt en zeker de jongere jaars apothekersassistentes zullen er niet van gehoord hebben. Je moet het dan ook bestellen onder de stofnaam. Als jouw apotheek een nog bereidende apotheek is, zullen ze zeker te weten Methyl parahydroxybenzoas (of de Solutio Methylisparahydroxybenzoas concentraat) op de plank hebben staan.
Ik vergat nog te vermelden bij mijn bericht de vorige keer, dat conservering van een suikeroplossing niet nodig is, als je suikeroplossing tussen de, ik dacht, 63 en 70% suiker bevat. Ik heb vroeger op school geleerd dat bij een dergelijke concentratie geen extra conservering nodig is. Deze concentratie suiker is van zichzelf al conserverend.
Ik kan mijn oude schoolboeken op dit moment niet vinden, maar als je de precieze concentraties nog wilt weten, ga ik nog wel even zoeken.

Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl

smit9212
Berichten:3
Lid geworden op:vr 19 aug 2005, 15:50
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gebruik Nipagin in suikeroplossing voor winter

Bericht door smit9212 » vr 26 aug 2005, 09:51

Bedet,

Nogmaals bedankt voor de , wat mij betreft, zeer volledige toelichting. Je hoeft je oude schoolboeken niet op te zoeken hoor. Ik weet zo voldoende denk ik. Gebruik van nipagin is eigenlijk overbodig. Hartstikke bedankt!

Grtz,
Alex

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten