Inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:
Inwinteren

Bericht door graskees » ma 17 okt 2005, 17:27

Na een ongelooflijk goed honingjaar moet er weer worden ingewinterd.
Nu lees ik altijd dat de kantramen moeten worden verwijderd.Ik vraag mij altijd af hoe dat het beste kan gebeuren.Nu zitten de kantramen helemaal vol met honing. Als die worden verwijderd dan zit je met die volle raten. Wat ik meestal doe is ze weer leeg laten halen. Dat gaat wel goed maar lijkt wat onlogisch.Ze eerder weghalen is ook niet handig want dan is er open ruimte die ze misschien gaan opvullen.Of je moet er direkt kantramen inhangen, maar er zijn nog zoveel bijen.
Dit jaar heb ik nog nauwelijks suiker gegeven en zitten de kasten na het slingeren van de heide weer voor 90% vol.Wanneer doen jullie het een en ander? En wanneer moeten de varrao bodems eruit?
Ik ben benieuwd.
Dit is mijn eerste vraag, na het forum wel zeer regelmatig te hebben gelezen.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Inwinteren

Bericht door LWPisa » ma 17 okt 2005, 18:10

Als de kantramen totaal vol en verzegeld zijn zou ik ze laten hangen. Maar ik heb dan ook geen extra ruimte om ze koel en fris voor bijv. het voorjaar te bewaren. Ik zou zelf nu eigenlijk niks meer verhangen of veranderen. Als de kasten zwaar genoeg zijn zou ik ueberhaupt niks meer doen, het wordt ook te fris om te voeren na deze week.

Ikzelf "overwinter" met varroalade erin, behalve de segenberger kast, die heeft er geen. Mijn volken zijn vrij klein en staan niet erg beschut, hoe meer isolatie ze hebben hoe beter denk ik (megavolken uit de tocht en wind zou ik zonder lade overwinteren).

L

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Inwinteren

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 18 okt 2005, 09:25

Na het slingeren van de heidehoning hang ik gelijk blokramen erin. Van de onderbak slinger ik dan ook twee ramen al ze goed verzegeld zijn en anders hang ik die ramen in de bovenbak.
Ik zorg er wel voor dat ik niet meer ga schuiven met ramen broed. Het broednest laat ik dus ongemoeid.
Heb ik te veel broed en bijen dan laat ik het gewoon zoals het is, maar meestal krijg ik er wel 4 blokramen in (inwinteren op twee bakken)
De lade laat ik er de hele winter inzitten.

Jaap

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Inwinteren

Bericht door Bart de Coo » wo 19 okt 2005, 18:35

Tja, de schuifla eruit halen of erin laten zitten, that's the question. In dit verband zou ik willen wijzen op de volgende waarneming. Als je bijen in een korf stopt, dan zal je opvallen dat ze alles, maar dan ook alles vastkitten, dichtplakken en aansmeren. Het vlieggat wordt verkleind tot zorgelijk kleine afmetingen en zelfs de bodem van de korf wordt grondig vastgekoekt aan de bodemplank, ongeacht of er dan een plas water onder de korf komt te staan! (Hetwelk bij mij incidenteel het geval is.) Kennelijk willen de bijen het zo! Wie zijn wij dan om de bodemla eruit te halen? Ben je dan niet gewoon bijtje aan het pesten? Ik sta geheel open voor tegenspraak, maar nogmaals, als het aan de bijen ligt, dan smeren ze echt alles dicht. Laten zitten dus die bodemla, luidt mijn devies.

Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten