honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

barkmeyer
Berichten:1
Lid geworden op:do 01 jan 2004, 15:26
Locatie:Netherlands
Contacteer:
honing

Bericht door barkmeyer » di 27 dec 2005, 20:51

de zomerhoning, die ik nu aan het consumeren ben, smaakt anders en ziet er anders uit.Bovenin zit een witte(gist)laag,die ik er afschep.
De smaak is na opwarmen ook wat"gistig".Dit proces ontstaat na twee maand bewaren.
Wat is daar de oorzaak van? Ik laat de honingemmer na het slingeren altijd 3 dagen donker staan,voordat ik de potjes vul. De hygiene houdt ik zo goed mogelijk in de gaten.Ik slinger maar een keer per seizoen. joop Barkmeyer.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honing

Bericht door Oude Essink » di 27 dec 2005, 21:28

Dag Joop,
"gisten" betekent, dat de honing niet voldoende was ingedikt en er teveel vloeistof in de honing zat, toen je ging slingeren. waren alle cellen afgedekt? dit is een teken dat ze voldoende is ingedikt en dan gebeurt dat gisten niet. Een paar open cellen is ook geen probleem, als de honing in die cellen blijft, wanneer je het raan omgekeerd houdt en er lichtjes tegen tikt ( de stootproef heet dat).
Phacelia honing wil wel eens gaan gisten ook als de cellen goed waren gesloten; ze hebben dan een glazig uiterlijk.
Overigens kun je de honing goed consumeren; voor de verkoop is zij niet geschikt.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 82 gasten