maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Drareg
Berichten:5
Lid geworden op:di 19 jul 2005, 11:08
Locatie:Nederland
Contacteer:
maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Drareg » wo 01 mar 2006, 10:34

Bij alle overwegingen rond de inrichting van ons nieuwe bijenpark (imkersvereniging Amstelland)kwam ook de vraag naar voren of er maatregelen te bedenken zijn om de boze droom van bijenhoudend Europa, de kleine bijenkastkever, buiten de deur te houden c.q. het voortbestaan onmogelijk te maken.
Een eerste suggestie was om een verharde strook voor de stal (in de stal liggen steltonplaten)aan te brengen, zodat de larven niet de grond in kunnen om zich te verpoppen; maar inmiddels lees ik ( Wikipedia) dat ze een afstand van wel 100 meter kunnen overbruggen om een geschikte verpopplaats te vinden.
Zou water (sloot, greppel,goot) voor de stal een middel kunnen zijn om de cyclus van het kevertje te barricaderen? Andere suggesties?

12-24-36

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Lammert van Beek » wo 01 mar 2006, 21:16

Drareg schreef:
Bij alle overwegingen rond de inrichting van ons nieuwe bijenpark (imkersvereniging Amstelland)kwam ook de vraag naar voren of er maatregelen te bedenken zijn om de boze droom van bijenhoudend Europa, de kleine bijenkastkever, buiten de deur te houden c.q. het voortbestaan onmogelijk te maken.
Zou water (sloot, greppel,goot) voor de stal een middel kunnen zijn om de cyclus van het kevertje te barricaderen? Andere suggesties?
Hallo Gerard,

Je zou iets kunnen bedenken waardoor de rupsen vanuit de bijenkast in een voor de rupsen dodelijke vloeistof belanden als ze naar hun verpoppingsplek willen gaan. Die vloeistof hoeft niet echt giftig te zijn, als de rupsen er maar niet levend weer uit kunnen komen.
Ik heb ergens ooit in Zwitserland of Frankrijk een opstelling van rijen bijenkasten in het open veld gezien, waar de kasten op een stellage van balken stonden, terwijl de steunen van die stellage in bakken met een olieachtige vloeistof stonden. Misschien was het oude afgewerkte motorolie.
De steunen van de balken waren voor zover ik mij herinner gewoon cementen blokken, ongeveer in de vorm van B2-blokken. De bakken die voor een deel waren gevuld met vloeistof, waren overlangs doorgezaagde kunststof jerrycans. Zo te zien diende deze opstelling om te verhinderen dat mieren in de bijenkasten konden komen.
Ik heb dit indertijd wel gefilmd en zal het filmfragment nog wel terug kunnen vinden, maar ik denk dat je met deze omschrijving wel een idee krijgt, hoe je aan de slag zou kunnen gaan.
Lammert van Beek

Drareg
Berichten:5
Lid geworden op:di 19 jul 2005, 11:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Drareg » do 02 mar 2006, 23:02

Hallo Lammert,

Dat lijkt inderdaad een afdoende struikelblok, tenzij de larven zich van de vliegplank laten vallen i.p.v. netjes naar beneden te klauteren. Daar kan ik geen gegevens over vinden. Weet jij daar toevallig ook meer over?

Gerard

12-24-36

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Kroese » do 02 mar 2006, 23:57

Drareg schreef:
Daar kan ik geen gegevens over vinden.
Gerard
Kijk eens op http://www.beesource.com/ bij desease and pests daar staan verscheidene artikelen over de kever ervaringen.

Hier hebben ze het over een kever val.
http://www.beesource.com/cgi-bin/ubbcgi ... 3;t=000655

hennie........

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Jan Kruit » vr 03 mar 2006, 08:22

De larven klauwteren niet naar beneden maar laten zich vallen.
Zoals in een eerdere reactie genoemd kunnen ze over een grote afstand zich verplaatsen om een geschikte plek te vinden zich te verpoppen. Er zal dus onder de vliegopening van de kast iets gemaakt moeten worden om de larven op te vangen.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 mar 2006, 09:15

Je moet twee dingen doen.
1.- de kever vangen dit is belangrijk de kever legt eieren in het bijenvolk daar begint de de verwoesting mee!
2.- de larve vangen.

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Jan Kruit » vr 03 mar 2006, 18:12

Nog even een aanvulling.
Ik heb op de website van de VCI een duitse presentatie gezet.
Deze is te downloaden.
Helaas is die wel in het Duits.
Kijk maar even op: http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl laatste button in het menu.



Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door jjmvaningen » vr 03 mar 2006, 18:43

De alternatieve mogelijkheid van de bestrijding der larven, mocht het onverhoopt zo ver komen in nl.:

het klinkt nu misschien wat wrang nu met die griepperikelen, maar bij mij thuis houden de kleine krielkippen de boel mooi schoon rondom en onder de kasten. (de kasten staan overigens ongeveel 0,5 meter boven de grond).
geen 'last' van dooie bijen op de grond.

ook ploegen de krielen met genoegen de mesthoop/groenhoop door op alles wat leeft, dus enige vrees voor bijenkastkeverlarven heb ik niet.

Drareg
Berichten:5
Lid geworden op:di 19 jul 2005, 11:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Drareg » za 04 mar 2006, 00:38

Hallo Jan,

De duitse presentatie bekeken,erg informatief, bedankt.

groet, Gerard

12-24-36

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: maatregelen tegen kleine bijenkastkever

Bericht door Willem de Jong » za 11 mar 2006, 03:54

Ik zit momenteel in Amerika en daar gebruiken ze stukjes strip van Bayer genaamd CheckMite+ om de kleine bijenkever te vernietigen ook geschikt ter bestrijding van varoa na de honingafname. Kijk op http://www.mannlakeltd.com
Willem de Jong
wdejong001(APENSTAART)wanadoo.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten