Nog een keer: bijen verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Nog een keer: bijen verplaatsen

Bericht door elmook » zo 28 mei 2006, 20:15

Beste mensen,

als ik het dit keer wel goed gedaan heb [:I] komen over tien dagen mijn eerste (bijna helemaal...[:)]) zelf geteelde carnicamoertjes uit

Het volk waar ze in zitten wil ik een dag van te voren helemaal opsplitsen in drieramertjes om uit te bouwen tot wintervolken. En...

Ik wil ze twintig meter verderop op een minder vochtige plaats zetten. Als ik dat zonder meer doe viegen ze terug. Als ik er een uur lang mee naar huis ga rijden ben ik bang dat ik de moertjes beschadig.

Zou ik ze op de nieuwe plek een tijdje dicht kunnen laten staan tot ze aan de nieuwe moer 'gehecht' zijn? Zou dat werken? Hoe lang moet ik ze dan dicht laten staan? Houdt zo'n volkje dat uit, ook als ze niet in een kelder, maar gewoon in de open lucht staan?
Ik ben bang dat ik ze op de oude plek moet laten staan...

Alvast weer bedankt, Elmar

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nog een keer: bijen verplaatsen

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 28 mei 2006, 22:19

elmook schreef:
Beste mensen,

als ik het dit keer wel goed gedaan heb [:I] komen over tien dagen mijn eerste (bijna helemaal...[:)]) zelf geteelde carnicamoertjes uit

Volgende stap komt ook nog wel zeker?
elmook schreef: Het volk waar ze in zitten wil ik een dag van te voren helemaal opsplitsen in drieramertjes om uit te bouwen tot wintervolken. En...

Ik wil ze twintig meter verderop op een minder vochtige plaats zetten. Als ik dat zonder meer doe viegen ze terug. Als ik er een uur lang mee naar huis ga rijden ben ik bang dat ik de moertjes beschadig.
Waarom niet splitsen, naar huis en daarna moertje invoeren? Wordt het moertje ingevoerd in een kooitje? Dan is er volgens mij weinig "beschadigings" gevaar.
elmook schreef: Zou ik ze op de nieuwe plek een tijdje dicht kunnen laten staan tot ze aan de nieuwe moer 'gehecht' zijn? Zou dat werken? Hoe lang moet ik ze dan dicht laten staan? Houdt zo'n volkje dat uit, ook als ze niet in een kelder, maar gewoon in de open lucht staan?
Ik ben bang dat ik ze op de oude plek moet laten staan...

Alvast weer bedankt, Elmar
De duur dat je ze kan laten dicht staan is afhankelijk van verschillende factoren.
- buiten temperatuur. Loopt deze hoog op (volle zon) moet het volkje kunnen ventileren.
- Voedsel en stuifmeel voorraad.
- hoeveelheid bijen per kast (warmlopen).

De vliegbijen zullen zich dan nog niet hechten. Na enkele dagen zullen ze een andere nestgeur hebben en bij het afvliegen zullen ze het aan de stok krijgen met hun zusters. Ook niet aan te raden.

Laat ze dan gewoon enkele uren afvliegen en voer dan de koningin in.

Hopelijk kom je er uit.

mvg

Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten