afslaan of afvegen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
afslaan of afvegen?

Bericht door elmook » di 13 jun 2006, 20:45

Beste mensen,

In Harry Töben's boek 'koninginneteelt in Lemmer' staat: "De bijen nooit van ramen met broed, stuifmeel of voer afslaan of stoten. Alleen van lege ramen mogen de bijen worden afgeslagen."

Dat verbaasde mij, want bij Speelziek lees je iets heel anders: "De naam 'veger' als kunstzwerm dateert uit de tijd dat men de bijen nog met een handvegertje van de raten veegde. Tegenwoordig stoot men de bijen van de raten; dat is praktischer en levert minder problemen op"

Op de b.d.-imkerdag zei Albert Müller dat afslaan het ergste is wat je kunt doen. Hij begreep niet hoe we op het idee kwamen om een koninginnecel met de uiterste voorzichtigheid te behandelen (anders gaat ze stuk!), en nog de zelfde dag duizenden en duizenden werkstercelletjes met grof geweld door elkaar te schudden! Markeer maar eens een raam met broed, zei hij, en kijk dan een paar dagen later wat dat schudden enmee gedaan heeft.

Ik heb de voorgestelde proef op de som niet genomen Ik geloofde het wel, en ben met een vegertje gaan werken. Maar...
De bijen wekken de indruk dat ze het met Speelziek eens zijn![B)]

1. Doe ik nou iets fout, is er een techniek aan het vegen die ik niet beheers? Kan dat de reden zijn dat ze het niet leuk vinden?

2. hoe kijken jullie tegen de kwestie aan? Wie slaat er en wie veegt er?

Ben weer benieuwd.

Groet, Elmar

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door buckfast_beekeeper » di 13 jun 2006, 20:54

Hallo Elmar,

Vegen kan de nodige problemen veroorzaken. Zeker als je een borstel gebruikt uit kunststof. Deze borstels maken de bijen dikwijls agressiever. Komt dit door de statische elektriciteit veroorzaakt door de kunsstof?

De (volgens velen) beste manier van vegen, is een ganzeveer of zelfs een hele vleugel. De bijen reageren er goed op.

Dat afkloppen de nodige schade aanbrengt??? Het lijkt me waarschijnlijk. Maar als we de bijen vervoeren, is ons broed toch ook niet kompleet verloren?

Trouwens kloppen en kloppen is 2.

Bij stuifmeel en voedsel zie ik helemaal geen bezwaar. Het is snel en verontrust de bijen waarschijnlijk minder dan vegen.

Al eens met je veger in de nectar gezeten? Ook niet gans praktisch.

mvg

Theo

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door Jan de Graaf » wo 14 jun 2006, 08:50

Op een ganzeveer reageren de bijen zeker! Mijn (eenmalige) ervaring was dat ik tijdens een veegoperatie ongeveer 15 keer gestoken werd door de dames. En dat nog wel voor in het seizoen, waar de bijen over het algemeen wat rustiger zijn. Sindsdien sla ik de bijen af: Raam goed vasthouden bij het oor en één ferme tik op de hand. Een enkele bij zal blijven zitten, maar zal zeker niet in de weg lopen voor een goede inspectie van de broedramen. Als ik honingramen afsla om de honing te oogsten, veeg ik met een vegertje de laatste bijen in de kast af. Als ze me dan prikken, ga ik ervan uit dat ze het niet leuk vinden dat ik ze de honing afneem:D
Het voordeel van afslaan is dat je in één klap de bijen "verplaatst" terwijl met veegbewegingen de bijen meerdere malen gestoord worden. Of heb ik de ganzeveer niet goed toegepast...

Vriendelijke imkersgroeten,
Jan

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door Astrid Schoots » zo 18 jun 2006, 17:07

Jan de Graaf schreef:
Het voordeel van afslaan is dat je in één klap de bijen "verplaatst" terwijl met veegbewegingen de bijen meerdere malen gestoord worden. Of heb ik de ganzeveer niet goed toegepast...
Inderdaad verplaats je de bijen prima met één klap, maar je slaat ook in een klap het merendeel van je jonge larfjes dood. Dat merken we doorgaans niet, omdat de lege cellen direct worden schoongegeten en weer opgevuld, maar met moercellen zijn we toch ook niet voor niets zo voorzichtig met stoten en kiepen? Maar inderdaad, vegen heeft ook zijn nadelen, hoewel het met een ganzeveer of zacht-stugge borstel ook heel prima gaat. Een behangersborstel vind ik te slap, daar raken de bijen in verstrikt. Als de borstel kleverig wordt van de nectar: even spoelen en in een theedoek droogwrijven, en je kan gelijk weer verder. En: beter één vaste veeg dan teveel gewriemel, dat irriteert de bijen. Maar als ik het zo doe bij de honingafname gaat het allemaal prima.
Astrid.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door Astrid Schoots » zo 18 jun 2006, 17:48

Geplaatst door Astrid Schoots[/i]
..maar je slaat ook in een klap het merendeel van je jonge larfjes dood.
.. Maar als ik het zo doe bij de honingafname gaat het allemaal prima.
Ik realiseer me dat ik het over twee verschillende dingen heb, daarom:
- bij een veger nooit slaan ivm. jong broed
- bij honingafname kan je wel slaan, er is immers geen broed. Dan zijn er nog verschillende manieren van slaan.
Met volle ramen en pijnlijke handen lukt het mij fysiek niet om de bijen in één slag eraf te krijgen, maar met drie korte lichte slagen snel achter elkaar krijg ik het meeste er wel af. Daarna nog een keer de veger: klaar.
(En -ander onderwerp, wel samenhangend- een honiguitlaat gebruiken? Ik merk dat vooral bij grote volken de honingbak niet leeg van bijen raakt, ook niet als ik die uitlaat drie dagen laat zitten. Ze blijven er graag in rondhangen, ook als het laatste darrecelletje allang is uitgelopen en de meeste honing verzegeld is. Dus van een honiguitlaat ben ik al jaren afgestapt.)

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door Ati » zo 18 jun 2006, 21:33

Het idee is ook niet je alle bijen kwijtraakt met een uitlaat, dacht ik, maar dat het er fors minder zijn. Dat werkt toch prettiger. Ik gebruik, als ik tijd heb, de bijenuitlaat wel.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 jun 2006, 22:42

Astrid schrijft: (En -ander onderwerp, wel samenhangend- een honiguitlaat gebruiken? Ik merk dat vooral bij grote volken de honingbak niet leeg van bijen raakt, ook niet als ik die uitlaat drie dagen laat zitten. Ze blijven er graag in rondhangen, ook als het laatste darrecelletje allang is uitgelopen en de meeste honing verzegeld is. Dus van een honiguitlaat ben ik al jaren afgestapt.)
Probeer eens een lege bak op de uitlaat en dan de bak(ken)met honing. Honing bakken na 24 uur zonder bijen!
Het werkt perfect ..........en je hebt geen roverij!
Hans

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door Piet Jager » zo 18 jun 2006, 23:16

Vegen & vegen = 2

Als je met de veger een rollende/draaiende beweging maakt naar rechts, hebt je zo goed als geen last. De haren van de veger zet je onder een hoek van 60 graden naar links voor de bijen op de raat en maakt een draaiende beweging van 120 graden naar rechts, terwijl je de haren van de borstel op de raat houdt. Dit telkens herhalen en in een mum van tijd is de raat schoon (zonder steken).

!Piet

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door hans hoogendoorn » ma 19 jun 2006, 10:16

Even doorborduren op Honing afnemen:
Als ik honing afneem, staat is de nieuwe honingkamer er al een tijdje onder (alvast ruimte).
Bijen laten zich makkelijk van verzegelde ramen verdrijven door afslaan en veger.
Als er nog natte honing aanwezig is, is dit lastiger.

[quote]een lege bak op de uitlaat en dan de bak(ken)met honing. Honing bakken na 24 uur zonder bijen! Het werkt perfect ..........en je hebt geen roverij! Hans [/quote]
Hans. Is je honing dan al niet te veel afgekoeld voor het slingeren ?
In het bijzonder kan dit vervelend zijn voor koolzaadhoning.
Daar ben ik zo nadrukkelijk voor gewaarschuwd, dat ik mijn
uitlaten nooit gebruikt heb.

De kanttekening bij het afslaan van broed is een eye opener.
Bij het aantreffen van veel doppen moet je soms wel.
Alles vegen lijkt me lastig.
Afslaan kan dan voorzichtig (zaggies), want dat hoeft beslist niet tot de laatste bij !

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: afslaan of afvegen?

Bericht door Astrid Schoots » ma 19 jun 2006, 13:01

Geplaatst door Hans van der Post
Probeer eens een lege bak op de uitlaat en dan de bak(ken)met honing. Honing bakken na 24 uur zonder bijen!
Het werkt perfect ..........en je hebt geen roverij!
Hans
Dank je Hans, ik denk dat dit de gouden tip is. Want roverij ligt inderdaad op de loer, en dat geeft een hoge 'tempodruk'.
Maar ik kan het pas weer uitproberen na de linde; ik heb net eergisteren een geweldige acaciaoogst binnengehaald, in jaren niet zoveel geweest!
Astrid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten