agressief geworden bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

agressief geworden bijen

Bericht door StefaanDeputter »

Hello,

Wie kan dit verklaren. Mijn beste koningin is van 2004. Zowel in 2005 en 2006 was dit een productiekast. Verleden jaar en dit jaar tot half juni waren dit zeer zachte bijen. Echter vanaf half juni, telkens als ik de kast open doe, komen er een deel bijen uit en beginnen mij aan te vallen. Zonder imkerpak is er niet meer aan te werken.Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Groeten,
Stefaan
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door Barry Sp »

Hoi Stefaan,

Weet je zeker dat er nog de zelfde koningin in het volk loopt?

B.Speet
StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door StefaanDeputter »

Zeker weten: ze heeft nummer 3 groen.

Stefaan
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door Barry Sp »

Ik heb ooit wel is gehoord als de koningin bevrucht word dan komt het sperma van elke dar als een paketje in de koningin en dat het een voor een word gebruikt en meschien zat er bij de bevruchting een dar van een agresief volk.

B.Speet
Lagerweij
Berichten: 15
Lid geworden op: do 01 jul 2004, 10:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door Lagerweij »

Heb het zelfde meegemaakt; koningin van 2005 rustig volk en half juni begon de ellende. In juli was het gewoon te erg voor woorden. En zie dan de koningin maar te vinden. volk gesplitst volk a zonder vliegbijen en volk B alleen vliegbijen. Volk A koningin opgezocht en vervangen. Volk B hetzelfde gedaan alleen was niet meer in bedwang te houden ze vielen mensen aan op een afstand van ongeveer 200 meter (een snelle oplossing gekozen, einde volk)Het was maar 1 volk en waarom dit gedrag? verkeerd aangepaard? voer hadden ze genoeg misschien een lege maag en een hekel aan mensen.
Met volk A gaat het nu goed en over ongeveer 3 weken zijn alle bijen vervangen door een nieuwe generatie.
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door Barry Sp »

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door StefaanDeputter »

Sorry,

maar die link blijkt niet te werken.
Ik ken die website: misschien kun je me uitleggen naar wat ik moet zoeken tussen al die videobeelden.

Stefaan
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door Gerard van Gastel »

Heb precies hetzelfde gehad (heb het trouwens nog), één F1 koningin van 2005, mooi rustig volk, ook dit jaar weer, naar het koolzaad geweest, niks aan de hand, op het eind van de bloei van de linde: nog steeds dezelfde koningin, volop voer maar... compleet onhandelbaar. Met twee andere volken die erbij stonden is niets aan de hand.
Kan het feit dat er niets meer te halen is hiervoor de reden zijn?
En wat moet je ermee?
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door dickvanleeuwen »

In augustus 2004 had ik een vergelijkbaar probleem,...wat bleek,... een paar honderd meter verder een mosterdveldje van zo'n 4 hectare in bloei te staan. Daar mosterd hetzelfde doet met bijen als koolzaad was er een hoop onrust. Toen de mosterd was uitgebloeid waren de problemen weer over.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: agressief geworden bijen

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Misschien kan het ook iets me de varroa druk in het volk te maken hebben. Of misschien komt er niet genoeg nectar meer binnen om iedereen tevreden te stellen. Het kan best zijn dat voeren en behandelen het probleem verminderen.

Tieme
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Eindbeheerder en 131 gasten