darrenslacht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

darrenslacht

Bericht door labrador »

Bij een van mijn kasten zag ik vandaag de eerste darren naar buiten gewerkt worden. Sommige werden afgestoken.
Zijn er al meer imkers die dit gezien hebben?
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: darrenslacht

Bericht door heynske »

Ja,bij mij ook vanaf vandaag gezien de eerste darren werden buiten gedreven,afgestoken enzovoort.
vriendelijke groeten
Kevin
p.s:Theo ik ga volgend voorjaar nog eens bezien wat ik ga doen,vergeten bericht terug te sturen:D
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: darrenslacht

Bericht door heidecap »

Afegelopen vrijdag liepen er bij mij een 10-tal moeren uit die ik in Apidea's ter bevruchting heb gestopt.
Gisteren zag ik bij de inspectie van mijn Buckfastvolken dat er nog meer dan genoeg darren aanwezig zijn om achter de moertjes aan te vliegen.
Ook de temperatuur is goed ...

Thomas

Aanvulling op 2 september : Op mijn dakterras had ik ook 1 apidea geplaatst. Vandaag zag ik voor het eers eitjes.
Morgen zal ik eens bij de overige apidea's bij mijn stand gaan kijken.
Het weer was wisselvallig. Gisteren was het echter ideaal bevruchtingsweer ...
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: darrenslacht

Bericht door Kroese »

heidecap schreef:
Afegelopen vrijdag 18-8 liepen er bij mij een 10-tal moeren uit die ik in Apidea's ter bevruchting heb gestopt.

Aanvulling op 2 september : Op mijn dakterras had ik ook 1 apidea geplaatst. Vandaag zag ik voor het eers eitjes.
dat is 15 dagen na de geboorte op 18e.
Het is beter te wachten tot ze volledig vlak broed hebben, om redelijk zeker te zijn dat ze goed bevrucht zijn. Helemaal zeker kan niet, omdat de koningin misschien 1 dar is tegen gekomen. In dat geval gaat ze als ze (door het weer) geenvluchten meer kan maken later aan de leg. Ze legt dan een tijdje vlak broed in, maar kan in het voorjaar darrenbroedig zijn.
Zijn alle 10, of een redelijk hoog aantal goed bevrucht, dan kun je wel aannemen dat ze goed zijn. Evt kun je de moeren al gebruiken als ze eitjes hebben. Maar laat de api's dan nog wel even staan, tot het broed gesloten is. Schrijf op waar de moer naar toe is gegaan. Houd nog wat reserve aan, als er wat misgaat.
Ik heb goede ervaringen met die laat bevruchte moeren. Ze zijn vrij goed bevrucht, met een grotere kans dat ze Bf darren zijn tegen gekomen. Ik zo wel eens wat testmoeren aan collega's gegeven die ze vrij egaal van kleur vonden, en zeer rustig van aard.
Thomas, ik hoop dat er bij jou ook nog vele Bf darren over zijn gebleven.

Hennie.....
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: darrenslacht

Bericht door heidecap »

Hennie, bedankt voor de toelichting uit de praktijk.

Je schrijft dat ik moeren die aan de leg zijn evt nu al kan gebruiken.
Stel dat ik zo'n moer in een groter volk invoer en zij gaat nog eens op bruidsvlucht ...
Als ze terugkeert van de 2e bruidsvlucht, vliegt ze de kast van het grotere volk dan weer in of zal ze weer naar de Apidea terugvliegen ?
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: darrenslacht

Bericht door Kroese »

heidecap schreef: Stel dat ik zo'n moer in een groter volk invoer en zij gaat nog eens op bruidsvlucht ...
Als ze terugkeert van de 2e bruidsvlucht, vliegt ze de kast van het grotere volk dan weer in of zal ze weer naar de Apidea terugvliegen ?
Ik denk dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn. Het is ik dacht door Piet! eens gezien. Ik voer al mijn JK's uit Api's en EWK's van de thuisstand in mijn 10 en 6Ramers. Ook de zwerm van 30 Augustus en de 10Ramer waar de zwerm uit kwam, hebben nu een F1 van nieuwe Zweedse serie. Ik maak vrij zelden mee dat ik nog een moer moet invoeren. Ga je nog een moer ruilen doe het dan zoals HansP beschreef (methode piet!) alleen zou ik de oude moer in deze tijd 1 a 2 dagen in een kooitje doen, en daarna de nieuwe JK op de zelfde plaats hangen. Die laat ik dan een dag met het plaatje extra opgesloten zitten. Daarna haal ik het plaatje weg, en laat ik ze door het deeg eten. Ik heb de moer niet in het zelfde kooitje gedaan, maar er is misschien wat voor te zeggen. Ik ruilde de jonge en de oude gewoon om. Alleen werd de oude vaak niet in de Apidea geaccepteerd. 10 dagen na het opsluiten van de oude moer, wel op voorzichtig doppen kontroleren.

Heb je nog slechte moeren, moet je het gewoon doen. Zijn de moeren goed en stabiel,(ook al is het een F2=> blijf er dan vanaf. Doe het dan maar volgend voorjaar. Dan gaat het omruilen makkelijker. Je moet dan wel reserve isolatie 3 of 6Ramers opzetten. (voor mij is dit de laatste jaren fort Knox met het reserve goud)

Hennie....
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: darrenslacht

Bericht door jjmvaningen »

24/9:
Nog steeds geen directe tekenen van de darrenslacht.
(gewoon bastaardbij).
Wel een afname van het aantal vliegende darren.

Misschien doen ze gewoon aan geboortebeperking.
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: darrenslacht

Bericht door de vos roger »

Gisteren bij een van mijn buckfastvolken nog regelmatig darren zien uitvliegen,misschien zijn ze op de hoogte dat er in een bevruchtingskastje die blijven staan is nog een mooie onbevruchte koningin rondloopt.[;)]

roger
Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: darrenslacht

Bericht door Ivo »

Als beginnend imker gisteren met bewondering gezien hoe ze de darren afvoeren. De term Darrenslacht" is niets teveel gezegd, ze werden al vliegend weggevoerd. Leuke ervaring, mooi gezicht. Heerlijk in het zonnetje (20+ graden) een kwartiertje bij de vliegopening zitten kijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Marije_en_Bas en 159 gasten