Darren in oktober

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jurgen
Berichten:7
Lid geworden op:zo 15 okt 2006, 14:00
Contacteer:
Darren in oktober

Bericht door Jurgen » zo 15 okt 2006, 14:08

Hallo Forum,
Ik ben Jurgen Foortjes (43) en dit jaar begonnen met imkeren. Ik heb nu 2 volken klaar voor de winter echter bij 1 van de twee zie ik momenteel regelmatig darren aanvliegen. Ik meende dat die inmiddels al weer weg moesten zijn. Wat kan dit betekenen?

Groetjes Jurgen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 okt 2006, 16:46

Jurgen, welkom op dit forum.
Ja darren in volken -nu nog- dit kan. Je kunt er nu niet veel meer aandoen. Er is ook vaak niets aan de hand.
Sommige imkers willen nu nog een moer vervangen maar dat zou ik maar laten, zeker als je net bijen begint. Gewoon afwachten wat het voorjaar brengt.
Ik heb ook nog wat darren in mijn volken zitten er niets aan de hand. Van de week even gekeken -zo laat in het jaar doe ik dat niet maar ik wilde ervan leren. Vond geen darrenbroed meer maar wel darren samengedrongen op een kluitje een hele geruststelling. Ook voor jou; maak eens een zoekslag, klik boven in het scherm op het icoon -zoeken.
Hans

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door Dirk Blanken » zo 15 okt 2006, 18:44

Jurgen schreef:
Hallo Forum,
Ik ben Jurgen Foortjes (43) en dit jaar begonnen met imkeren. Ik heb nu 2 volken klaar voor de winter echter bij 1 van de twee zie ik momenteel regelmatig darren aanvliegen. Ik meende dat die inmiddels al weer weg moesten zijn. Wat kan dit betekenen?

Groetjes Jurgen.
Hallo Jurgen.
Ik imker met buckfast en dan is het normaal dat er nog erg laat darren aanwezig zijn, bij zwarte bijen het ras wat heel vroeger in Nederland heerste was de grens wel darren/geen darren veel sterker.
Begin oktober heb ik bij een Golzvolk nog gezien dat er een half raam ( schweizerische Wabe bijna zo groot als en dadantraam )met uitsluitend darren in zat, midden in het broednest, meestal worden de darren eerst voornamelijk naar de buitenkant van het broednest verdreven en daarna afgevoerd.
Elk volk gaat hier weer anders mee om.
Als je meer darren ziet vliegen als bijen dan moet je je zorgen gaan maken dan heb je een Darrenboedige koningin.
Maar dat zie je dan meestal in de vroege zomer, en heb je een koningin die de eitjes niet meer kan bevruchten.
Je eerste advies klopt dus hoogstwaarschijnlijk is alles OK.
Dirk

dertiende

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door Bieboerke » zo 15 okt 2006, 18:48

Jurgen schreef:
Hallo Forum,
Ikbij 1 van de twee zie ik momenteel regelmatig darren aanvliegen. Ik meende dat die inmiddels al weer weg moesten zijn. Wat kan dit betekenen?
Groetjes Jurgen.
Als je zekerheid wil dat alles goed is, dan open je voorzichtig de kast en haal je het middenste raam uit. Als je open en/of gesloten werksterbroed aantreft is alles OK.
Het spreekt vanzelf dat je deze ingreep uivoert bij een min. temperatuur van 15°C.
Marco

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door de vos roger » zo 15 okt 2006, 19:35

Toen ik vorige maandag mijn bijen behandelde met oxaalzuurbedruppeling was ik benieuwd hoe het met mijn laatste ingevoerde koningin was die ik begin september in dat volk had ingebracht.
Groot was mijn verbazing toen ik twee ramen met bultbroed zag en een paar gesloten koninginnedoppen.De jonge moer had nochtans mooi gesloten werksterbroed in het bevruchtingskastje,en de eerste week na invoering ook bij controle.Dus zeer slechte bevruchting geweest.Gelukkig had ik nog reservemoeren anders was dat darrenvolkje na de winter ten dode opgeschreven geweest.

roger

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door heidecap » zo 15 okt 2006, 20:43

Roger, waarom ga je oxaalzuurdruppelen terwijl te weet dat dit een matig resultaat zal opleveren ???

Jurgen, wees gerust, ook ik zie nog veel darren in mijn volken.
Volken met erg veel darren hebben misschien nog plannen om hun moer "te wippen" ...
Bij deze volken heb je grotere kans op darrenbroedigheid het komend voorjaar ...

Thomas

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door de vos roger » zo 15 okt 2006, 20:57

heidecap schreef:
Roger, waarom ga je oxaalzuurdruppelen terwijl te weet dat dit een matig resultaat zal opleveren ???


Thomas
Thomas ik doe dat als test ,waar teveel mijten vallen naar mijn zin ,deze behandel ik nog eens in december.

roger

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door maartenkleijne » zo 15 okt 2006, 22:29

Is de beroemde 'darrenslacht' niet gewoon een fabeltje.
Mijn ervaring is dat in elke sterk volk meestal om deze tijd wel een aantal darren mee de winter ingaan. Dat zou ook 'slim' zijn want je weet maar nooi of er niet een stille moerwisseling-ongelukje te gebeuren staat.
Ik heb ook wel eens waargenomen dat 'een dar' de toegang werd ontzegd maar nog nooit systematisch 'alle darren'.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door heidecap » zo 15 okt 2006, 23:59

maartenkleijne schreef:
Is de beroemde 'darrenslacht' niet gewoon een fabeltje.
Mijn ervaring is dat in elke sterk volk meestal om deze tijd wel een aantal darren mee de winter ingaan. Dat zou ook 'slim' zijn want je weet maar nooi of er niet een stille moerwisseling-ongelukje te gebeuren staat.
Ik heb ook wel eens waargenomen dat 'een dar' de toegang werd ontzegd maar nog nooit systematisch 'alle darren'.
Maarten, als ervaren imker weet je best dat de darrenslacht geen fabeltje is. Bovendien kun je je ook wel voorstellen dat het niet slim is om vanwege bevruchtingsdoeleinden darren mee in te winteren : in de winter vindt er nl nooit een bevruchting plaats ...


Thomas

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Darren in oktober

Bericht door jjmvaningen » ma 16 okt 2006, 11:49

Ik merk wel dat een sterk volk eerder een aantal darren de winter meeneemt dat een zwak volk. Mischien een luxe-vraagstuk voor de bijen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 81 gasten