Aanhanger & Bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:
Aanhanger & Bijen

Bericht door weertman » za 02 dec 2006, 15:47

Ik zit te denken om een aanhanger om te bouwen voor het opstellen van 8 spaarkasten met bijen
Hier kan ik dan mee reizen o.a naar het koolzaad en naar het fruit.
De rest van het jaar moetende kasten hierop blijven staan .
Ik wil er in de lengte richting wel een ruimte tussen houden van ongeveer 40 cm, zodat ik er tussen kan lopen en staan en tevens de kasten een 40 centimeter hoog zetten.(minder bukken)
Nu heb vroeger geleerd, en ook altijd toegepast, de kasten in de lengte richting van de raad te vervoeren.
Maar op een dergelijk aanhanger waar ik dus aan beide kanten vier van mijn kasten wil plaatsen gaat dit niet.
Ik heb kasten met losse bodems(in koud verband), nu denk ik er over om nieuwe bodems te maken en dan kasten een kwart slag te draaien(warm verband)zodat ik de opening van de kasten naar de buitenkant heb.
Nu zijn mijn vragen:

Wie heeft of werk met zoiets en kan mij hierover wat over vertellen?

Wie heeft voor mij foto's van een dergelijke aanhanger?

Van uit het 'Sallandsche'

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door DaanL » za 02 dec 2006, 16:39

Je kunt de kasten er toch ook gewoon met de ramen in de rijrichting opzetten en op plaats van bestemming een kwartslag draaien? Om daar nou nieuwe bodems voor te maken..

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door buckfast_beekeeper » za 02 dec 2006, 18:50

Hallo Manni,

In veel oostelijke landen zoals Hongarije zijn zulke aanhangwagens in gebruik. De meeste werken daar in warmbouw zodat ze inderdaad hun raten in de rijrichting hebben.

Echter enkele bedenkingen.
40cm boven de aanhangwagen. Dat zal dan ongeveer een 70cm boven het maaiveld zijn. Komt dan je zwaartepunt niet te hoog liggen?
Ga je het op een aanhangwagen niet extra makkelijk maken voor personen met iets slechtere bedoeling? Er worden nu al jaarlijks 10-tallen kasten gestolen?

Veel geluk en laat eens iets weten als het zover is.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door Els Kleijnendorst » za 02 dec 2006, 19:21

Manni, bij een Belgische imkershop heb ik eens profielen gezien die aan de onderkant van de zijwanden van een bak getimmerd kunnen worden. Als je die aanbrengt kunnen de ramen ook haaks op de rijrichting geen kant op tijdens het vervoer. (en hoef jij geen nieuwe bodems te maken)

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door apiario » za 02 dec 2006, 20:13

Hoi Manni,

Goed idee man!!!!. Je zeuld en sjout je een boggel met die krengen,je moet meestal met z,n twee zijn. en dan is het nog een heel gedoe
Bij onze zuiderburen is er een die heeft ze in een oude caravan.

En kijk eens op de site van Anvivet 40 op een kar Ronde ramen bewegen niet.
Je heb geleerd de kasten in de lengte richting te vervoeren. Is dat om het heen en weer gaan van de ramen tegen te gaan? Zodat de bijen niet al te onrustig worden? Is het dan niet eenvoudiger om een aluminiumstrip binnen in de kast te monteren zodat de ramen altijd stil staan hoe je ook beweegd. Precies zo als ik het heb met de ronde ramen. Voor een habbekrats heb je die profielen bij de gamma. Als je er wat inziet wil ik het hier met een tekeningetje wel verduidelijken

Ook Els zit in die richting te denken

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door hans hoogendoorn » za 02 dec 2006, 20:17

Een spijkertje, die nog een stukkie uitsteekt, onder aan de ramen
voorkomt ook het tegen elkaarklossen.
En ook .... warmbouw is zo gek nog niet !

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 dec 2006, 13:17

Beste Manni, ik heb een dergelijke aanhanger en afgelopen zomer voor het eerst gebruikt. Aangezien er geen bladveren onder deze aanhager (mijn oude gewone aanhanger wel) zitten moet reizen heel secuur gebeuren. Ik heb het volgende meegemaakt. Aangezien ik materiaal tekort had had ik ene hele oude honingkamer in gebruik waarvan de afstandsramen niet goed zaten. De 'kanteeltjes'zaten op bijna gelijke hoogte als boven kant lat. Dit is dus misgegaan en alle ramen zijn verschoven. De K. leefde na het ongeval nog.
Toch vind ik de kar ideaal en met name omdat ik me nu zelf redden kan zonder hulp van een collega. Laat de bijen goed de ramen allemaal vast kitten voordat je vertrekt en dan kan er niets gebeuren. Geen nieuwe bodems dus.

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door Jan de Graaf » wo 06 dec 2006, 08:19

Dubbelassige aanhanger geeft een rustig transport, ook met name op te nemen zandweggetjes.
Groet, Jan

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door apiario » ma 11 dec 2006, 14:11

He,,, Hannie..... Kijk even op Marc zin bericht over die dadant
onder Corps Pitit Cofe geen schommelende ramen meer.

Mikkel
Berichten:2
Lid geworden op:za 06 jan 2007, 18:32
Locatie:Norway
Contacteer:

Re: Aanhanger & Bijen

Bericht door Mikkel » ma 08 jan 2007, 08:37

Hallo Manni Weertman
[img]../beeld/m/michielellingsen_bijenwagen.jpg[/img]
Ik heb zelf 2 aanhangers gebouwd. Het onderstel van zo'n aanhanger is nieuw en is 320cm x 180cm. Totaal kan ik 1550 kg op de henger vervoeren, maar dat kan wat weinig zijn als er veel heidehoning binnenkomt. Ik had wat grotere aanhangers moeten kopen. Je hebt er wel een grote auto voor nodig. Ik woon in Noorwegen en hier staan de ramen dwars en komen daardoor automatisch in de rijrichting te staan.













[img]../beeld/m/michielellingsen_bijenwagen1.jpg[/img]
De kasten staan in 2 etages en iedere kast bestaat uit drie-en-een-halve bak. Op deze manier kan ik op een gemakkelijke manier 20 kasten meenemen (daarbij 2 losse en 6 op de pick-up) om de boeren te helpen med bevruchting van kersen, aardbeien en koolzaad. Alle kasten hebben een luchtige, geperforeerde bodem, die zowel naar binnen als buiten ontlucht. Nog nooit last gehad van vocht og schimmel. Er zijn flink wat voordelen met deze manier van imkeren, vind ik zelf, maar er zijn ook wat nadelen. Ik zal foto's opsturen en als je geinteresseerd bent en vragen hebt zal ik mijn best doen om ze te beantwoorden.

Met vriendelijke groeten
Mikkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten