Wat nu???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:
Wat nu???

Bericht door heynske » zo 14 jan 2007, 17:53

Hey,
vandaag heb ik eens mijn bijenkasten geinspecteert van de 3 kasten zijn er 2 vollop bezig en terug aan het broeden,maar 1 volk is spijtig genoeg heen gegaan,wel raar ik vond nog een handvol bijen geen koningin te bespeuren en het lijkt precies dat de bijen zijn bevrozen ze zaten bijeen en de meeste waren nog aan het eten toen ze stierven.Dus wat moet ik nu doen met die kast?de raten smelten en de kast afvlammen???overigens zijn de bijen niet gestorven door honger want er zat nog meer dan 10kg(ruw geschat)in de kast,mag ik die aan de 2 andere volken geven of gewoon verniettigen?Nu de andere 2 kasten heb ik wat suikerdeeg gegeven omdat ik onlangs in de krant heb gelezen dat de bijen eten nodig hadden omdat ze te vroeg begonnen te broeden.is dit waar en heb ik er goed aan gedaan met ze suikerdeeg te geven?een hoop vragen maar hopelijk kunnen jullie erop antwoorden.
alvast bedankt
vriendelijke groeten
Kevin

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door Dirk Blanken » zo 14 jan 2007, 20:01

Kevin je bent een van de "bevoorrechte" mensen die de verdwijnziekte op bezoek heeft gehad.
Het is heel moeilijk om hier een oordeel over te geven want het is nog niet precies bekend wat de oorzaak ervan is.
Als je bericht wat je in het voorgaande seizoen heb gedaan aan de varroa bestrijding en wat je bedrijfswijze is over het hele seizoen dan kunnen we met elkaar beoordelen, samen met meerdere berichten van verdwijnziekte, wat we niet en beslist wel moeten doen om het te voorkomen.
Het is vrij algemeen bekend dat mensen die het hele bijenseizoen stipt behandelen tegen de varroamijt geen last hebben van de verdwijnziekte.
Ik heb 54 wintervolken en heb in 2006 consequent met thymolkristallen en bienenwohl behandeld en de volken zijn sterk, eind december heb ik ze nog met oxaalzuur behandeld.

De oorzaak van de verdwijnziekte is waarschijnlijk indirect de varroa die virussen kan overbrengen op de bijen.
Zonder deze virussen kan een goed volk jarenlang onbehandeld doorleven.
Maar als een volk eenmaal belaagd is door de virussen gaat het in de herfst of vroege winter ten gronde.
Eigelijk weet men nog niet zeker of virussen de oorzaak zijn maar veel imkers zijn hier van overtuigd.

Het hele seizoen de varroadruk laag houden is op het ogenblik in mijn visie de enige mogelijkheid om van de verdwijnziekte verschoond te blijven.

Virussen kunnen over het algemeen zich niet lang handhaven buiten levende wezens maar of je het voer van het dode volk direct over kan zetten naar de andere volken weet ik niet.

Eigelijk is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar virussen veroorzaakt door varroa.
Iedereen klaagt steen en been over het onderzoek wat in Nederland wordt gedaan.
Of er is geen geld of er zijn geen bekwame onderzoekers.

Politici reageren pas als de ellende al lang bestaat.
Bovendien bestaan politici uit mensen die natuur / milieu niet in hun genen hebben.
Dus reageren ze pas in noodsituaties of als hun kiezers hen dwingen.
Suikerdeeg kan gen kwaad, maar ik denk dat als ze zo vroeg broeden ze meer belang hebben bij eiwitten(stuifmeel),maar dat duurt nog even,zeker in het hoge Noorden, want ik denk dat bij ons de eerste stuifmeeldracht toch wel een 2 a 3 weken later komt.

dertiende

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door Bart Maes » zo 14 jan 2007, 20:04

Kevin,
Jammer van die ene kast die je zal moeten opruimen, maar je hebt er wel een pak opgewerkte raten voor in de plaats gekregen. Die zullen je van pas komen als je je stand wil uitbouwen. Opgebouwde raten zijn de rijkdom van de imker![:)]
De raten waarin nog voeding zit kan je verdelen over je andere kasten (als ze krap zitten) of je kan ze bewaren om aan kunstzwermen te geven in het actieve seizoen.
Misschien denken er andere imkers er ander over, maar ik zou nog wachten met de voederdeeg, tenzij je weet dat ze nog maar weinig voorraad hebben. Ruim genoeg suiker geven in het najaar is nooit te veel. Februari en maart kunnen nog winters zijn, en het gevaar is dan dat ze het broed laten voor wat het is bij de trosvorming.
Mag je de lege kast afvlammen? Dat mag, of goed uitwassen met heet sodawater kan ook. Dan goed spoelen met water en laten uitdrogen.





met imkersgroet!
Bart

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door heynske » zo 14 jan 2007, 20:16

hey,
bedankt voor de snelle reacties,wat ik nu ga doen is dan die kast heel grondig reinigen en natuurlijk dan afvlammen,maar hoe bewaren jullie dan die ramen waar er nog voer in zit???in de koelkast,...
hartelijk bedankt voor de uitgebreidde uitleg van Bart en vooral van Blanken Dirk
vriendelijke groeten
Kevin

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door Kees Overeem » wo 17 jan 2007, 18:25

Volgens mij wordt hier een grote vergissing gemaakt!!
Dat volk is niet van gezondheid doodgegaan en de kast inclusief de raten, ja ook die met voer!, zijn in het minste geval "verdacht"
Het is absoluut verkeerde zuinigheid om die aan andere volken te geven.
Ook het advies dat de uitgebouwde raten goed zouden zijn voor de opbouw van volken is misschien goed bedoeld maar volstrekt verkeerd.
Het gezegde dat uitgebouwde raten voor de imker van grote waarde zijn is in deze tijd van verdwijnziekte niet meer aan de orde.
Volken die in het voorjaar moeten uitbreiden en dat niet kunnen met kunstraat zijn gewoon niet sterk (gezond?) genoeg.
Uitgebouwde ramen zijn heel moeilijk te ontsmetten maar waar zou het ook voor nodig zijn?
Wees verstandig en smelt die zaak om, kook de ramen met soda uit, of nog beter maak nieuwe, en ontsmet de kast.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door jjmvaningen » wo 17 jan 2007, 18:33

Ook ik ben vorige jaar zomer 180 graden omgedraaid van "hergebruik oude raten en voorraden suiker" naar "smelten c.q. verbranden die boel" sinds ik bezoek heb gehad van EVB.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door LWPisa » wo 17 jan 2007, 18:52

Ik sluit me aan bij bovenstaande heren...maak er kaarsen van.

L.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door Dirk Blanken » wo 17 jan 2007, 19:25

Inderdaad het is beter om de boel om te smelten, dan loop je minder kans voor herbesmetting.
We houden ook vaak suiker over van de kleinere volken na de winter en daar geldt dan het zelfde voor, waarom komen ze zo klein uit de winter.
Bovendien suikerramen bewaren is buiten het bewaren in de diepvries een riscante zaak, zeker als het niet volledig is verzegeld, dan trekt het vocht aan en wordt het een vieze bedoeling.

Ik doe het al een paar jaar niet meer en als ik het doe dan sla ik de volledig verzegelde raten binnen op in de droge omgeving van de centrale verwarming zodat het zo weinig mogelijk vocht aantrekt.

Ik teel veel koninginnen en dan zijn de voerraten welkom.

Een extra diepvries voor stuifmeelraten en voerramen is ideaal.
Minstens 3 dagen ontdooien is belangrijk.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 jan 2007, 23:14

Schoonmaken, de boel ontsmetten is natuurlijk een must bij dode (verdachte) volken. Echter het wordt minder leuk als je als sommige imkers jaar op jaar met veel dode volken word getroffen. Deze imkers zijn er inmiddels. Dat brengt veel heel veel werk met zich mee plus een financiele strop. Alle ramen vernieuwen, bedraden, kunstraat, nieuwe volken etc etc.
Ik denk dat we ook goed naar de ziekteoverdracht binnen een stand moeten gaan kijken en tussen standen. Dat houd in geen uitwisseling met watvoor bijenmateriaal dan ook. Geen volken laten afvliegen, geen volken verenigen, geen broed overhangen. Geen volken van de buurman op de stand als die even geen plaats heeft. Koninginnen van elders zouden eerst een seizoen in quantaire moeten gaan. Minder gaan reizen??? Etc. Dit alles ter preventie.

jp

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wat nu???

Bericht door Bart Maes » do 18 jan 2007, 18:41

Volgens mij wordt hier een grote vergissing gemaakt!!
Dat volk is niet van gezondheid doodgegaan en de kast inclusief de raten, ja ook die met voer!, zijn in het minste geval "verdacht"
Het is absoluut verkeerde zuinigheid om die aan andere volken te geven.
Ook het advies dat de uitgebouwde raten goed zouden zijn voor de opbouw van volken is misschien goed bedoeld maar volstrekt verkeerd.
Het gezegde dat uitgebouwde raten voor de imker van grote waarde zijn is in deze tijd van verdwijnziekte niet meer aan de orde.
Volken die in het voorjaar moeten uitbreiden en dat niet kunnen met kunstraat zijn gewoon niet sterk (gezond?) genoeg.
Uitgebouwde ramen zijn heel moeilijk te ontsmetten maar waar zou het ook voor nodig zijn?
Wees verstandig en smelt die zaak om, kook de ramen met soda uit, of nog beter maak nieuwe, en ontsmet de kast.
Kees,

uw opmerking is zeker terecht, en mijn reactie op de topic van heynske was zeker niet slecht bedoeld. Maar het deed me nadenken over het gebruik van opgebouwde bebroede en/of voedselramen die dan na de winter verdeeld worden over de volken als eerste uitbreiding. Het stelt alles een beetje in een ander licht: zou het nu beter zijn om tijdens de bouwmaanden ramen te laten optrekken en die dan opzij te zetten voor na de eerstvolgende winter?
Eind februari/begin maart is het toch nog te koud om te beginnen met waswafels?


met imkersgroet!
Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten