Waarom honing filteren/zeven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

spiceant
Berichten:4
Lid geworden op:di 24 apr 2007, 12:29
Contacteer:
Waarom honing filteren/zeven?

Bericht door spiceant » di 24 apr 2007, 16:54

Ik heb reeds begrepen dat er gezeefd wordt om "insectendeeltjes, larven, pollen, wasdeeltjes of andere onzuiverheden" te verwijderen.
Bron:http://users.telenet.be/geowisvlio/bije ... IMKER.HTML (op 2/3 van de pagina)
Waarom moeten deze verwijderd worden (is het noodzakelijk)? Zeeft iedere imker? Ik vindt het zelf een beetje vreemdt. Ik koop zelf nu nog rauwe honing (tenminste dat neem ik aan het is heel troebel, van EKO keurmerk en van een biologische zaak hier in groningen) en deze bevalt me zowiezo vele malen beter dan gangbare honing maar ook doorzichtige honing van EKO keurmerk. (ik heb nog niet de honing van een imker hier in de buurt geprobeerd.)

Leven alsof het leven eindig is maar toch weten dat het dat niet is.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarom honing filteren/zeven?

Bericht door Jaap v.Popering » di 24 apr 2007, 19:44

Is dat weer een niuw soort honing. Ik ben heel mijn leven al Imker en heb nog nooit rauwe honing gezien ???

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waarom honing filteren/zeven?

Bericht door Bart de Coo » di 24 apr 2007, 21:53

Ja, honing wordt doorgaans gezeefd. De ene plaatst bovenop zijn honingemmer een dubbele zeef - boven een grove en onder een fijne - en de andere vangt de honing eerst op in een emmer om die later pas te zeven. Dat laatste doen imkers vaak omdat het vervelend is als je zeef verstopt raakt tijdens het slingeren. Om die reden wordt er ook wel gewerkt met meerdere emmers tegelijk, met op iedere emmer een zeef: zo kun je een emmer omwisselen als de zeef verstopt zit.

Nog even over die 'rauwe' honing. Als je daar troebele honing mee bedoelt, dan ben je waarschijnlijk in de war met zogenaamde 'crèmehoning'. Dat is honing die de imker opzettelijk heeft laten versuikeren/kristalliseren. De kunst is om zeer kleine suikerkristalletjes te krijgen, zodat de honing mooi smeerbaar blijft. Daarvoor zijn niet alle honingsoorten geschikt, alhoewel je ongeschikte soorten wel kunt vermengen met geschikte, zodat je hetzelfde resultaat krijgt. De bekendste honingsoort die mooi versuikert is klaverhoning.

Probeer vooral honing van imkers uit de buurt!

Groet,

Bart de Coo

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Waarom honing filteren/zeven?

Bericht door LWPisa » di 24 apr 2007, 22:18

Dat hangt af van je voorkeur voor "bewerkt". Ik slinger/zeef mijn honing koud of eet raathoning. Maar dat is lastig op brood en kwark.

Ik wil geen residuen van varoa middelen in mijn honing en liever ook geen bijenpootjes of andere objecten zoals de vele wasdekseltjes. Ik spaar ramen met honing en veel pollen want ik vind pollen eigenlijk vies. Bij het zeven gaan geen pollen verloren daarvoor zijn de mazen te grof.

Ik geloof dat "rauwe" honing honging is die koud wordt bewerkt en gezeefd.

De "rauwste honing" is raathoning en daarna lekhoning denk ik (waarbij je raten aansnijdt en uit laat lekken).

L.

spiceant
Berichten:4
Lid geworden op:di 24 apr 2007, 12:29
Contacteer:

Re: Waarom honing filteren/zeven?

Bericht door spiceant » wo 25 apr 2007, 10:30

Ik zal eens bij de imker in de buurt kijken en in de winkel vragen.
Ik heb eens honing in dezelfde biologische zaak gekocht die cremehoning werd genoemt en deze was inderdaad cremeachtig en niet vloeibaar of bijna niet vloeibaar, mijn ervaring ermee was gewoon goed wat betreft het brood dat ik gebruik, maar dat is zuurdesem speltbrood uit dezelfde zaak en niet de gist volkoren tarwe broden uit de supermarkt. supermarkt broden zijn veelste zacht voor cremehoning en deze waren alle identiek in hoemakkelijk ze aan flarde gingen als ik er de cremehoning op probeerde te smeren, dat brood was evenzacht als de honing zelf.

Het etiket maakt me wijs dat het koudgeslingerd is en volgens EKO keurmerk geproduceerd (geen antibiotica, bijen overwinteren op eigen honing en zo nog een paar dingetjes).

Leven alsof het leven eindig is maar toch weten dat het dat niet is.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waarom honing filteren/zeven?

Bericht door Jozef Maier » wo 25 apr 2007, 12:55

[quote="spiceant

Het etiket maakt me wijs dat het koudgeslingerd is en volgens EKO keurmerk geproduceerd (geen antibiotica, bijen overwinteren op eigen honing en zo nog een paar dingetjes).

[/quote]"]

Wat maakt dat je het etiket niet zou geloven? Waarom zou 'crèmehoning' niet koud gelingerd kunnen zijn? Er zijn wienig of geen imkers die antibiotica gebruken in onze contereien, ook dat kan dus best. Verleden jaar had ik laat in het jaar nog een dracht. Dat maakte dat ik mijn bijen op hun eigen honig heb overwinterd, waarom zouden andere dat ook niet doen?

'crèmehoning' onstaat gewoon doordt de imker goed de honig roerd tijdens zijn rijpingsproces. Deze bewerking zorgd ervoor dat ezr slecht zeer kleine minuscule kristallen onstaan ipv grote, wat de honig crèmerig maakt.

Jozef

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waarom honing filteren/zeven?

Bericht door Dirk Blanken » wo 25 apr 2007, 18:39

Cremehoning maken is afhankelijk van de soort honing vrij eenvoudig.
Het eenvoudigste is als de honing veel glucose bevat.
Koolzaadhoning een honing die veel glucose bevat een paar keer roeren, ik doe dat met een menger die een stucadoor gebruikt, zodra de kristallisatie op gang komt het proces goed in de gaten houden want na een dag kan je de emmer op z'n kop houden zonder dat de honing er uit stroomt, dan nog een keer roeren en direct oppotten.
Als je eenmaal een cremehoning hebt kan je de zomerhoning er mee enten( zomerhoning bevat vaak meer glucose en door het enten versnel je het proces )
Goed de enthoning er door roeren en de volgende dag na roeren oppotten, het proces gaat verder in de pot, blijf je maar roeren dan krijg je op den duur een soort snot.
Overigens als je honing verkoopt moet het voor het zicht schoon zijn.
Ik zeef met de normale dubbele zeef en daarna nog met een puntzakzeef, allemaal zeven die stuifmeel doorlaten.
Twee dubbele zeven is een must als je lekker wilt kunnen doorgaan.
Je zeef verstopt bijna niet als je een ontzegelmes gebruikt inplaats van een vork.
Ik gebruik de vork alleen voor moeilijke plekjes.
Dirk


dertiende

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Waarom honing filteren/zeven?

Bericht door Ria van den Berg » do 26 apr 2007, 03:47

In de Verenigde Staten wordt :"echte rauwe honing" verkocht en het schijnt te lopen als een trein. Nu vind ik wel dat ze in Noord Amerika honing te "steriel" maken, dus misschien is het daar een reaktie op. De "echte rauwe honing" wordt helemaal niet gezeefd en de vaste klanten eten met smaak de bijenpootjes die er in zitten volgens de verhalen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten