1e honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:
1e honing

Bericht door tory » do 26 apr 2007, 21:33

Vandaag 1e voorjaarshoning geslingerd. Heerlijk....
Het ging maar om 5 potjes,maar toch.
Gr., Bert.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: 1e honing

Bericht door jjmvaningen » zo 29 apr 2007, 18:03

mooi!!!
da's alvast binnen.
vandaag de 29e de eerste honing geslingerd.
(3 weken vroeger dan afgelopen jaren)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e honing

Bericht door Dirk Blanken » ma 30 apr 2007, 18:34

Wat een werk Bert voor 5 potjes, al dat schoonmaken.
Waarschijnlijk was de honing niet verzegeld want 5 potjes is iets meer dan een verzegeld BK raam of 2 HK ramen.
5 potjes zijn gauw op je kan het ook maar 1 of 2 maanden bewaren als het niet verzegeld was, maar met dit erg droge weer valt het mee.
Ik denk dat je voortaan wel wacht tot de 1e HK verzegeld is en er al een 2e onder gezet is zodra de 1e HK ongeveer voor de helft gevuld is.
Dirk

dertiende

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e honing

Bericht door monique » vr 04 mei 2007, 13:31

kan je de raten ook wegzetten, totdat je genoeg ramen hebt om te slingeren? en hoelang?
meestal slinger ik gelijk.
Monique

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: 1e honing

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 04 mei 2007, 13:52

Hoi Monique,

Buiten de kast bewaren kan wel maar je loopt het gevaar dat ze gaat kristaliseren en dan wordt het slingeren een lastig zo niet onmogelijk karwei.
Ook moet je ze niet te vochtig wegzetten en zeker weten dat er geen muizen of bijen en wespen bij kunnen komen
De beste plek om ramen honing te verzamelen is en blijft boven op je volk. Dus als de bak (nagenoeg) vol is gewoon een nieuwe bak er onder zetten. Dan moet je natuurlijk wel genoeg materiaal hebben.

Wat ik ook wel eens gedaan heb toen ik maar drie volken had en te weinig bakken is één lege bak vullen met 10 verzegelde ramen uit alle drie de volken
De opengekomen ruimten weer opvullen met lege raten en ze kunnen weer verder. De verzegelde bak boven op één van de volken zetten. Zo geef je je volken eigenlijk 1/3 nieuwe bak.
Deze methode pas ik ook nog wel eens toe als de dracht tegen het einde loopt en een volk naar verwachting nooit meer een hele bak zal kunnen halen maar nog wel wat ruimte kan gebruiken.
Of het i.v.m. ziekten een juiste oplossing is valt over te discussiëren.

Jaap

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e honing

Bericht door Dirk Blanken » vr 04 mei 2007, 18:20

Vooral b.v. koolzaad kristalliseerd snel bij afkoeling ook paardebloem bevat net als koolzaad veel glucose.
Het meest ideale is een ruimte die goed op tempereatuur te houden is 30 a 35 graden.
Een imker met 300 volken of meer zal zeker zo'n ruimte bezitten om de honing tijdelijk op te slaan en dan daaruit te slingeren.
Ik kan in mijn broedstoof een koelvriescombinatie ongeveer een 16 ramen even bewaren in 2 kratjes maar meestal moet de voorjaarshoning in een ruk geslingerd worden.
Dus van te voren alles perfect klaarzetten, de slingerruimte op temperatuur ongeveer 28 graden en in hemsmouwen aan de slag.
Ik heb een 12 raamsradiaalslinger electrisch dus het meeste werk is ontzegelen waarvoor ik een mes gebruik, veel minder last van verstopte zeven, de vork voor de moeilijke plekjes.
Nu ik kunststof kasten heb verwacht ik minder problemen wat betreft kristallisatie van de honing in de hoeken wat bij houten kasten bij plotselinge weersomslag zoals nu in het verschiet ligt.
De honing vervoeren met een kunststof deksel erop, dan komt het nog redelijk op temperatuur aan.
Dirk

dertiende

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 1e honing

Bericht door tory » ma 07 mei 2007, 18:43

Hoi Dirk,
Het ging om een aantal miniraampjes die ik over hield na over zetten
volkje naar BK spaarkast. Leuk toch alvast wat verse honing ?
Verder nu al een honingkamer verzegelde raten.
Groet, Bert.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e honing

Bericht door pieter1 » di 08 mei 2007, 09:17

Afgelopen weekend ook ons allereerste honing ooit geslingerd. Het waren er uiteindelijk 27 potten. En de smaak is fantastisch.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e honing

Bericht door Dirk Blanken » di 08 mei 2007, 18:55

Begrepen Bert,
Vreemd dat men op bevruchtingsstations geen 3 ramers accepteerd b.v een uit kunststof en dan b.v. tenminste 3 op een palletje i.v.m. de stabiliteit.
Een drieramer kan gewoon spaarkastramen bevatten en is direct over te zetten.
Wat betreft raatoppervlak heeft een drieramerspaarkast slechts iets meer als een miniraam meer, en dan zit niemand met dat raam probleem.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 125 gasten