Brrrrrrr, koud

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Rob en Yvonne
Berichten:37
Lid geworden op:do 07 jun 2007, 13:44
Locatie:Nederland
Contacteer:
Brrrrrrr, koud

Bericht door Rob en Yvonne » do 15 nov 2007, 17:00

Ik heb simplexkasten met een Varroaroosters.
De laden heb ik er al een tijdje onder de kasten vandaan gehaald.
Is het aan te raden om ze tijdens een vorst periode terug te plaatsen
vanwege de kou?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Brrrrrrr, koud

Bericht door Oude Essink » do 15 nov 2007, 17:09

Het is zelfs aan te raden ze weg te laten in verband met een goede ventilatie; bijen zijn op koude berekend; van vocht kunnen zij last krijgen.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob en Yvonne
Berichten:37
Lid geworden op:do 07 jun 2007, 13:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Brrrrrrr, koud

Bericht door Rob en Yvonne » do 15 nov 2007, 17:18

Dank je voor de je raad.
Zo zie je maar weer ik denk weer te veel uit ons mens zijn.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Brrrrrrr, koud

Bericht door Jozef Maier » vr 16 nov 2007, 01:12

Een vriend van me heeft al meer dan twee jaar een bijenvolk hangen in een boom. Onder een zware afhanende tak. De bijen zitten er open en bloot. Het enige wat hij deed is in het najaar ze behandelen met oxaalzuur, om de varoa druk te verminderen. Voor de rest kunnen ze hun gang gaan, en dat doen ze.

Niettegenstaande ze geen beschutting hebben, is het nest nu jaar na jaar groter geworden. Elk jaar heeft hij er foto's van gemaakt, je kan er duidelijk de evolutie in zien. de middenste raten zijn intussen al bijna zo'n 75cm. En neen we leven niet in de tropen, maar in hartje Vlaanderen.

Wat ik ermee wil zeggen is: We moeten goed zorg dragen voor onze bijen. Ze goed verzorgen, op tijd ingrijpen. Maar we moeten ze niet behandelen alsof ze niet voor zichzelf kunnen zorgen. Alsof ze in clinische omstandigheden, en in een soort labo omgeving mooi netjes onder controle te houden zijn. Bijen kunnen veel meer vedragen als wat sommige boeken en tijdschriften soms laten geloven. Dat doen ze al miljoenen jaren en dat zullen ze nog even lang doen. Soms denk ik wel eens, ze waren beter af zonder de mens.

De kunst is een middelweg vinden, en deze middelweg zijn we soms naar mijn gevoel wat kwijt.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Brrrrrrr, koud

Bericht door LWPisa » vr 16 nov 2007, 08:37

Hangt er ook wat vanaf, mijns inziens...als je kasten met goede volken op een beschutte windvrije plaats staan kan je de laden er wel uit halen...als je kasten op een open door wind en regen geteisterde plaats staan zou ik ze erin laten. Ikzelf zit in de laatste situatie en laat de laden er altijd in.

L

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Brrrrrrr, koud

Bericht door Dirk Blanken » vr 16 nov 2007, 17:48

Pisa,
Op een van mijn standen is het ook zeer winderig en als ik dan zag dat ze ettelijke pogingen moesten doen om weer binnen te komen,en vooral in het voorjaar erg veel vliegbijen verkleumd het opgeven met dikke proppen stuifmeel aan de poten was ik niet tevreden.
Ik heb die plaats voor ze uitgezocht dus moet ik ook het in en uit de kast goed mogelijk maken.
Struiken ervoor was niet voldoende dus heb ik rondom windgaas gezet en nu is het OK.
Niet goedkoop!
Je kan dan ook de laden eruit laten.
Mijn ervaring is dat een beschutte plaats zonder wind in de zomer vaak erg warm wordt en als de bijen er geen last van hebben ik het zelf niet prettig vind als het zoute zweetwater je in de ogen loopt.
dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 141 gasten