Wegen van de bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Wegen van de bijenkast

Bericht door Peter Bal »

Ik ben al een tijdje aan het denken over hoe gemakkelijk het gewicht van de kasten te volgen is. Natuurlijk kan ik een kant en klaar product kopen bijv. http://www.bienenwaage.de/ maar de prijs vind ik wel bezwaarlijk.
Nu worden er tegenwoordig elektronische personen weegschalen aangeboden voor rond 15 euro. Het is dan een glasplaat met daaronder een paar drukopnemers en een afleesvenstertje.
Zou zoiets bruikbaar zijn voor het volgen van het gewicht van een bijenkast?

groeten,

Peter
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door kreydt »

Als het de bedoeling is om de kast permanent op de weegschaal te houden, is zo'n electronische weegschaal niet bruikbaar. De reden is het vervormen van het "rek-strookje"( een sensor die een electrische weerstand heeft die afhankelijk is van zijn mechanische vervorming ). Daarom moet je elke keer je de weegschaal gebruikt, ze op nul adjusteren.
Eenvoudiger lijk het me om in de achterkant van de bodem, een oogvijs te schroeven en met een veerballans het gewicht te noteren bij het "omtrekken" van de kast. Die dingen zijn ook zeer goedkoop te verkrijgen ( ongeijkt natuurlijk ) en zeker bruikbaar omdat de foutmarge bij elke weging toch ongeveer gelijk is.

kg
bjbx
Berichten: 69
Lid geworden op: di 09 mei 2006, 23:03
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door bjbx »

Zelf heb ik enkele jaren geleden een toestel gemaakt waar zo een elektronische weegschaal was ingebouwd.
Alles werd onder de kast geschoven en via een hendel achteraan gewoon de weegschaal omhoog duwen, dit door een systeem met excentrische wielen. Het resultaat was zeer bevredigend, nauwkeurig tot op 100 gr
Een vereiste wel, de vrije ruimte onder iedere kast moest gelijk zijn, ongeveer 8 à 9 cm denk ik.
Heb het toestel nog altijd ergens liggen, en indien nodig kan ik u foto's doormailen.
groeten,
jo
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door Ed Pieterse »

Een paar maanden geleden heb ik een weegschaal gekocht bij de firma "Weegtechniek" in Zeewolde. Ze hadden daar een nieuwe weegschaal staan, die ze in te ruime hoeveelheid hadden aangeschaft en dus kocht ik zo'n "winkeldochter" zoals dat genoemd wordt voor een aantrkkelijke prijs. http://www.weegtechniek.nl Maar echt goedkoop zijn nooit natuurlijk. Digitale aflezing.

Meteen na invoeren alle kasten gemeten en tot de conclusie gekomen, dat wegen erg nuttig is. Had ik afgekeken van de fam. v.d.Berg in Canada. Er waren kasten bij die nog veel meer voer nodig hadden. Natuurlijk ga ik straks in het voorjaar ook eens meten.
Nadeel is dat de weegschaal 28 kg weegt en dat is zoveel dat ik een constructie ga proberen om dat makkelijker hanteerbaar te maken.

Ed
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door willem »

Peter
Ben van de zomer bij CAPAZ op bezoek geweest, mooie spullen, maar tja ... Kijk eens op http://www.ap4u.de, niet van RVS maar ongeveer een derde goedkoper. Deze weegschaal had op de Apimondia in Antwerpen een gouden medaille.
Groeten, Willem
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door Peter Bal »

willem schreef:
Peter
Ben van de zomer bij CAPAZ op bezoek geweest, mooie spullen, maar tja ... Kijk eens op http://www.ap4u.de, niet van RVS maar ongeveer een derde goedkoper. Deze weegschaal had op de Apimondia in Antwerpen een gouden medaille.
Groeten, Willem
Het zijn inderdaad mooie spullen, maar als je alle benodigde dingen bij elkaar optelt dan wordt het een kostbare zaak....
Dan is het misschien een beter idee om de kasten te wegen met een veerunster. In een boek las ik een soort statief waarmee dat gemakkelijk gaat. Dat moet ik nog eens opzoeken....

bedankt voor de reacties!!

Peter
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door m.kolsters. »

Peter als je een veerunster(klok unster 100kg.) koopt, en als de bijen in een hal staan maak er dan een balk boven zodat je de unster boven de kast kan hangen, twee touwen rond de kast en een klein liertje om omhoog te halen(twee katrollen kan ook) dan kan je 75 kg trekken.Zo kan je elke kast wegen.
Ga eens naar een dump handel voor een lier en de unsterben je goedkoop klaar(jaarmarkt).
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door Willem de Jong »

Jaren geleden toen ik nog met spaarkasten werkte had ik een volk op een weegschaal staan. Dit was een mechanische personenweegschaal zoals Blokker ze verkoopt. Hierop van houten balkjes een constructie gemaakt met daarop de kast. Door onder de constructie een spiegeltje onder een hoek van 45 graden te plaatsen kon de schaal afgelezen worden. Dagelijks was goed te zien hoe het gewicht toenam overdag en afnam gedurende de nacht door verdamping van vocht. Ik zal eens in mijn mappen kijken, misschien heb ik nog een tekening van het geheel.
Willem de Jong
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door maartenkleijne »

"Dit was een mechanische personenweegschaal zoals Blokker ze verkoopt."
Ik vrees dat je bedoelt: zoals Blokker ze vroeger verkocht.
Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegen van de bijenkast

Bericht door Willem de Jong »

Of Blokker ze nog heeft weet ik niet, maar op Marktplaats.nl staan er nog een paar voor een grijpstuiver.
Groeten,

Willem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten