Waterhalers halen vollop water

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:
Waterhalers halen vollop water

Bericht door zoem zoem de bij » do 21 feb 2008, 07:54

De waterhalers brengen vollop water binnen in de kast ,enig idee iemand hoeveel water zij precies binnenbrengen ,misschien een domme vraag ,we weten wel ongeveer hoeveel stuifmeel en honing ze ongeveer binnen brengen ,maar water geen idee.

peter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door Dirk Blanken » do 21 feb 2008, 17:44

Ik denk dat niemand iets over de hoeveelheid water die bijen halen kan zeggen.
Dat is niet te controleren.
Mischien bij benadering te berekenen?
Ook in de zachte winter periode zag ik vaak bijen vocht halen vooral van tussen de bakken, je kan dan denken ze hebben al broed, maar misschien gebruiken ze ook vocht om het wintervoer beter te kunnen opnemen.
Nu zijn practisch alle volken aan het broeden misschien uitgezonderd de hele kleinjes die wat meer moeilijkheden hebben om zich warm te houden, en de volken die genetisch laat gaan broeden.
De hoeveelheid water die ze halen hangt sterk samen met de hoeveelheid broed die ze na het halen van het eerste stuifmeel en of ze genetisch de neiging hebben om als ze eenmaal begonnen zijn het broednest ondanks koud weer te vergroten.
Je ziet dan bijen uitvliegen bij temperaturen ver onder de 6 graden en je ziet ze dan haast hebben, ze weten waar ze moeten zijn, snel eruit en na 1 minuut zijn ze al weer terug, anders verkleumd de bij bij een paar graden boven nul zonder een fel zonnetje.
Ik heb drie volken thuis staan die dat doen.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door Oude Essink » do 21 feb 2008, 18:48

bijen halen om twee redenen water:
1. bij overdreven warmte om via verdampen het nest af te koelen; als ventileren niet afdoende is.
2. om gekristaliseerde suiker/honing te verdunnen.

Momenteel is alleen punt 2 aan de orde, tenzij je je volk in de oven hebt gezet.:D
De hoeveelheid binnen te halen water hangt van de hoeveelheid- en de mate van de te verdunnen voeding af. hoe meer open broed, hoe meer er nodig is. In haar honingmaag slaan ze evenveel water op als anders nectar.

Afbeelding

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door gerard.b.w.vos » do 21 feb 2008, 19:22

Oude Essink schreef: Momenteel is alleen punt 2 aan de orde,
Omdat in de meeste volken nu(hopelijk/gelukkig) een broednest aanwezig is, is de binnentemperatuur nu 35 grC.
Hier hoort ook een RV van 50% bij,
Hiervoor is vocht nodig anders zouden de larfjes verdrogen!
Hier heb ik al eerder iets over geschreven en staat nog op het web.
http://www.bitsandbees.nl/weerstation.htm

Je ziet er is nogal wat vocht nodig.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door marc » vr 22 feb 2008, 00:33

Dag Gerard, met je 50% relatieve vochtigheid (RV)in het midden van het volk heb je gelijk. Van sept. tot april zaten alle metingen tussen de 42% en de 53% RV (dus ook buiten broedseizoen). Blijkbaar is dat de luchtvochtigheid die een volk voor zijn koningin en de kern van de tros graag aanhoudt.
Dat bijen water zouden aandragen om deze luchtvochtigheid op peil te houden in het voorjaar (bij grotere broedaanzet) is echter verkeerd.
Door hun verhoogde activiteit (warm houden van het broed) produceren ze zelf al meer dan de nodige 50% RV, ze hebben daarvoor geen uitwendige watervoorziening nodig.
Het water dat nu naarstig gezocht wordt is enkel en alleen mineraal water voor het aanmaken van het larvevoedsel. Zelfs condenswater (mineraalarm) wordt niet gebruikt.
Zoals Hennie al aanhaalde, op hete zomerdagen wordt wel water binnen gehaald dat ze verdampen om de temp. in het broed stabiel te houden.

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door zoem zoem de bij » vr 22 feb 2008, 08:37

Nu je het zegt is me opgevallen dat ze dus eerst plaatsen opzoeken waar een zekere zuurtegraad aanwezig is,bij mij toevallig een oude blauw steen waterbak waar ik in de zomer soms plantpotjes in zet om via de voetgaatjes onderaan de plastieken plantpotjes te drinken te geven,daarmee komt er een zekere gehalte van de compost terecht die ik jaarlijks eens uitkuis,zo is het water die erin terechtkomt nogal naar de zure kant.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door apiario » vr 22 feb 2008, 09:15

Ik tob ook met wat moelijk te controleren vragen.[:)]

A. Men vertelde mij op een onderzoek station in Brazilie Dat bijen hun broed uitsluitend met vers stuifmeel voeren (max.3dagen oud)

B. Ik zag dat op mooie dagen hier ook het eerste stuifmeel binnen komt
is nu de grote van het nest ook afhankelijk van de ingebrachte stuifmeel? Of gebruikt men stuifmeel dat een half jaar oud is.

C. wat doen de bijen met al dat oude stuifmeel. Immers straks komt het verse hier met bakken naar binnen. Hebben ze dan teveel binnen gehaald in de herfst?.

Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door marc » vr 22 feb 2008, 11:04

Dag Bertus,
Ouder, opgeslagen stuifmeel dient als voorraad om stuifmeelarme periodes of periodes van slecht weer te helpen overbruggen en dus ook om jong broed mee verder te helpen, bij gebrek aan beter.
Ideaal is dit echter niet voor het jonge broed.
In een langdurig slecht voorjaar waarbij ook weinig (wilgen-)stuifmeel binnen komt, krijgen we daarom een nieuwe zwakkere generatie jonge bijen die in maart-april diwijls niet sterk genoeg staat om het over te nemen van de oude garde en weerstand te bieden tegen Nosema parasieten.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door Jaap v.Popering » vr 22 feb 2008, 19:38

marc schreef:
Dag Bertus,
tegen Nosema parasieten.

De eencellige protozoaan Nozema Apis is toch geen parasiet . ????

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waterhalers halen vollop water

Bericht door Dirk Blanken » vr 22 feb 2008, 19:42

Dat bijen de voorkeur hebben voor mineraal rijk water is bekend.
Op water van een mesthoop, kuilgras en het water van de potgrond van de plantenkwekerij de Beemd vlak achter mij zijn ze zeker te vinden.
Maar gedurende de winter waren ze regelmatig op de kasten zelf te vinden om water te peuren tussen de bakken van de kasten tientallen bijen op een rijtje bij alle kasten in de zon, ik kan me niet voorstellen dat dat mineraalrijk water is of de verf op waterbasis moet aan de behoefte voldoen.
Vandaar de gedachte dat ze bij de opname van gedeeltelijk gekristalliseerd voer ook water kunnen gebruiken en dat kan best eens kloppen als je vaak suikerkristallen op de varroabodem vindt.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten