Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door Robbert » di 21 sep 2010, 21:40

Als ik twee broedbakken vol met bijen heb dus zeg maar 20 ramen bijen die nu de winter in gaan wat houd je dan gemiddeld op 1 april over?
Dus hoe groot is het volk op 1 april?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door Oude Essink » wo 22 sep 2010, 09:24

Als ik twee broedbakken vol met bijen heb dus zeg maar 20 ramen bijen die nu de winter in gaan
In dat geval heb je ze te weinig voer meegegeven en zal er geen bij overblijven.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
frakke
Berichten:73
Lid geworden op:wo 24 jun 2009, 22:15
Locatie:Deurne(Antwerpen)
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door frakke » wo 22 sep 2010, 10:39

Oude Essink schreef:
Als ik twee broedbakken vol met bijen heb dus zeg maar 20 ramen bijen die nu de winter in gaan
In dat geval heb je ze te weinig voer meegegeven en zal er geen bij overblijven.
hoe bedoel je?

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door petro » wo 22 sep 2010, 11:58

Voer??Er staat toch niets over voer?
Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig.(wat dan de uitwinter hoeveelheid is)natuurlijk bij benadering.
Petro
Oude Essink schreef:
Als ik twee broedbakken vol met bijen heb dus zeg maar 20 ramen bijen die nu de winter in gaan
In dat geval heb je ze te weinig voer meegegeven en zal er geen bij overblijven.

Gebruikersavatar
frakke
Berichten:73
Lid geworden op:wo 24 jun 2009, 22:15
Locatie:Deurne(Antwerpen)
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door frakke » wo 22 sep 2010, 12:27

in veronderstelling dat ze hun wintervoer binnen hebben zeker :idea:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door Oude Essink » wo 22 sep 2010, 12:56

Aantal ramen bijen tel je doorgaans door aantal ramen broed te tellen en daar twee bij op te zetten.(nl bijen die met het voer bezig zijn.)
1. een ingewinterd volk op 20 ramen, zal toch 4 ramen gesloten voer moeten hebben; blijft over: 16 ramen bijen op 14 ramen broed.
2. Veel van die bijen zullen oude vliegbijen zijn, die niet overwinteren. Van de twee broedkamers zal er eind winter nog één (de bovenbak)
bijen hebben, die na de reinigingsvlucht een nieuw broednest starten; als de weersomstandigheden gunstig zijn, betekent zulks rond 1 april
dat er 6 ramen broed zijn en 8 ramen bijen. Van die 8 ramen zullen er een paar alsnog in de loop van april het loodje leggen (de oude winterbijen,
die het nieuwe broednest op gang hielpen) In de loop van april heeft het volk zijn kleinste omvang en mag je wensen, dat het weer met nieuw stuifmeel
en genoeg uitlopend broed het volk snel naar grotere omvang helpt. Als je bijen op 10 ramen inwintert (d.i. broedkamer + onderbak met enige klimramen), zal de omvang van het volk in het vroege voorjaar niet veel anders zijn. Als je een zesramer inwintert, dat met 4 ramen broed het seizoen heeft afgesloten, zal het volk begin april 2 à 3 ramen broed hebben met in de loop van april relatief weinig vliegbijen. Als het weer meezit, wordt de omvang evenwel snel groter en barst het begin mei de kast uit.
Dit alles als het voorjaar voor onze nederlandse omstandigheden normaal verloopt; In België zijn de omstandigheden doorgaans gunstiger en zal de volksontwikkeling ook beter zijn.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door Robbert » wo 22 sep 2010, 13:16

Duidelijk. Met die 20 ramen bijen heb ik alleen de straten geteld. Dus de bijen die tussen de raten zitten. Ik ga ze niet meer storen maar vorige week nog was de onderbak licht en vol met broed en de bovenbak zit vol met de wintervoorraad en een beetje broed. Dus ik denk dat het wel goed zit en anders ben ik 2011 weer een 'beginnende' imker :doh:

Gebruikersavatar
frakke
Berichten:73
Lid geworden op:wo 24 jun 2009, 22:15
Locatie:Deurne(Antwerpen)
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door frakke » wo 22 sep 2010, 13:40

ok bedankt :wink:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door Oude Essink » wo 22 sep 2010, 15:54

Hoi Robbert:
Ziet er zeer goed uit!! jouw opmerking:
Ik ga ze niet meer storen
is de ultieme voorwaarde om alles goed te laten lopen en voor het volk, voorjaar: gezond weer op!
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel ramen bijen komen uit de winter?

Bericht door Jaap v.Popering » do 23 sep 2010, 09:40

Heel lang geleden had men daar een gezegde over ; Je moet de huid van de Beer niet verkopen voor je hem geschoten hebt . :)
En gezien de uitwintering van de laatste jaren zou ik daar aan denken .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 190 gasten