Te veel voer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Domblondje
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Te veel voer?

Bericht door Domblondje »

Ik heb weer even jullie goede raad nodig:
Eind juli heb ik de laatste honing afgenomen van mijn 2 volken. Beide volken (Buckfast) staan op 2 broedkamers (20 raampjes, spaarkast). Daarna ben ik meteen begonnen met inwinteren door 14 kilo Bee Fit zeer geleidelijk aan te voeren (+ 2 x 3 weken Thymovar). Het voer werd prima opgenomen. Nu heb ik bij het verwijderen van de laatste strookjes Thymovar nog even in de kast gekeken en zag bij 1 kast iets van 6 volle ramen voer en veel broed. Leek mij prima voor klaar voor de winter. Bij de ander kast echter zag ik dat het hele bovenbak bomvol met voer en bijenbrood zat, alle 10 raampjes vol, zonder enig broed. In de onderbak zat ook nog aardig wat voer en weinig broed (2 raampjes). Dit volk heeft de hele zomer bijna 2x zo veel honing binnengehaald als mijn andere kast en nu nog vliegen ze zeer fanatiek de kast in en uit (i.t.t. mijn andere volk die het veel rustiger aan doet). Waarschijnlijk is er de laatste maand hier nog veel dracht geweest (Aalsmeer)?? Is er nu niet veel te veel voer in de kast? Zal ik wat raampjes tussen de kasten verwisselen zodat er meer ruimte komt voor de moer om eitjes te leggen (ik heb geen lege uitgebouwde raampjes in voorrraad)?
Groet,
Yvonne
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Te veel voer?

Bericht door A.A. Staals »

Nu niets meer veranderen. Je kunt het alleen slechter maken, b.v. koningin verongelukken. En wat dat leggen betreft zal het niet meer zo'n vaart lopen.

ad staals
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Te veel voer?

Bericht door Robbert »

Hallo Yvonne,

Op een andere plek op het forum had ik ook geschreven dat ik drie volken ieder op 20 ramen heb zitten. Daar zitten dan ook 21 straten bomvol bijen tussen. Ik heb ze ook allemaal die 14 kilo BeeFit gegeven maar daarnaast nog eens 4 kilo suikerwater (=6 liter van 1:0,9). Dus ze zitten allemaal op 18 kilo. Bovenste bak ook zwaar en onderste bak licht. Ik zelf heb niet gekeken hoe het broed er bij zit omdat ik tijdens en na het voeren niet meer aan de volken wil komen maar het zou er ook zo uit kunnen zien zoals jij beschrijft. Gewoon afwachten tot het aankomende voorjaar. Een ding is zeker ze zullen niet verhongeren!

In december ga ik nog met oxaalzuur druppelen dus dat zal de eerste keer zijn dat ik snel een blik in de kasten werp om te zien wat er aan bijen over is.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Te veel voer?

Bericht door Jaap v.Popering »

Robbert schreef:Hallo Yvonne,
. Een ding is zeker ze zullen niet verhongeren!
.
Dat is nog maar te bezien .

Het gebeurt met de regelmaat van de klok dat in een vorstperiode het broed in de onder en het voer in de bovenbak zit ,en de Bijen die ruimte niet kunnen overbruggen , dood gaan van de honger met 15 kg voer er boven die zij niet kunnen bereiken .

Jaap v P
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Te veel voer?

Bericht door Oude Essink »

met de regelmaat van de klok
Naar mijn ervaring sterk overdreven; liever: het kan wel eens voorkomen, dat..
Als het al voorkomt, staat er doorgaans een honingkamer met het wintervoer op de broedkamer, waarin de volledige wintertros nog samengebald zit in de periode van de stevige koude. Een volgende mogelijkheid is ook, dat het wintervoer boven vóórin de bovenbak zit, terwijl de tros zich diagonaal naar achteren beweegt.

Afbeelding
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Te veel voer?

Bericht door Jaap v.Popering »

Oude Essink schreef:
met de regelmaat van de klok
Naar mijn ervaring sterk overdreven; liever: het kan wel eens voorkomen, dat..
Als het al voorkomt, staat er doorgaans een honingkamer met het wintervoer op de broedkamer,

Afbeelding
Omdat Robert het op een andere topic over twee broedkamers heeft , neem ik aan dat het hier gezien het gewicht om een broedkamer vol voer gaat . ik citeer ; Ging bijna door me rug van die eerste BK met 14 kilo voer
Dan is het niet overdreven , en Ik zeg ook niet dat het gebeurt , maar wel mogelijk .

Jaap v P
Domblondje
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Re: Te veel voer?

Bericht door Domblondje »

Hoe is deze situatie te voorkomen? Geadviseerd wordt om direct na de laatste honingafname te beginnen met inwinteren en niet meer in de kast te rommelen, maar als de bijen dan zelf ook nog veel honing binnenhalen is toch bijna niet te vermijden dat er zoveel voer wordt opgeslagen?

Yvonne
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Te veel voer?

Bericht door Jaap v.Popering »

Dit is te voorkomen door in te winteren op één broedkamer of broed en honingkamer . Dan kan er ten hoogste tien kg voer in de honingkamer en zit er een behoorlijk gedeelte in de broedkamer ,met als voordeel dat de Bijen de barrière van drie centimeter ( onderlat tussenruimte en bovenlat ) meestal niet net in een vorstperiode hoeven te nemen . Ook winter ik kleine volkjes in op acht ramen breed in om dit te voorkomen . Met combie ramen heb je ook geen problemen .

Later inwinteren heb je daar ook meer zicht op , zelf ben ik gisteren met mijn laatste volken pas begonnen met inwinteren .

Zoals bij Robert bestaat de mogelijkheid dat zijn wintervoer in de bovenbak zit , het volk met broednest in de onderbak , zijn broed onderhoud met nectar wat nog binnenkomt , en dan met een vorstperiode in de problemen komt .

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 118 gasten