vragen over zwermbeheersing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
vragen over zwermbeheersing

Bericht door erikzhs » za 25 sep 2010, 10:23

Hallo,

Ik heb nu 2 seizoenen bijen, maar de zwermbeheersing heb ik nog niet onder de knie. Dit jaar heb ik begin mei van een kast een kunstzwerm gemaakt en van een andere kast (waarvan ik de moer niet kon vinden) een aflegger gemaakt. Dit ging goed en in juni had ik 4 kasten met leggende moer op 2 BK en een HK.
Maar in juli/augustus ontstond er toch zwermneiging bij zowel de oude moeren als de jonge moeren. Ik kon niet voorkomen dat er een aantal zwermen afkwamen. Om dit volgend jaar beter te doen heb ik enkele vragen:
1. Hoe doet iedereen de zwermbeheersing? M.a.w. met welke methode heb je de beste ervaring?
2. Ik lees overal: om de 9 dagen controle op doppen. Maar ik lees ook dat de voorzwerm afkomt op het moment dat de eerste dop gesloten is, dus 9 dagen nadat de dop belegd is. Is zon net belegde dop wel makkelijk te vinden? Is deze al helemaal uitgebouwd en herkenbaar als zwermcel? Of moet je alle speeldoppen bij de controles ook verwijderen?
3. Als je tijdens een controle doppen aantreft, wat doe je dan? Opnieuw een kunstzwerm of aflegger maken of alleen doppen breken?
4. Ik heb baan en een gezin. Ik werk dus voornamelijk 's avonds, dinsdags (vrije dag) en in het weekend in de bijen. Ik heb schoolgaande kinderen, dus de vakantie valt in juli. Komend jaar gaan de de laatste week van juli op vakantie voor twee weken. Hoe kun je voorkomen dat er in de vakantie een zwerm komt? Ik heb niemand die in mijn vakantie de volken kan controleren op doppen.

Het zijn erg veel vragen, maar ik wil graag tips en ervaringen horen van andere imkers om het volgend jaar beter te doen. Alvast hartelijk dank voor alle reacties!

PS: Ik hou "gewone" bijen in spaarkasten en reis niet met de bijen.

Groeten,

Erik
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door AndreasH » za 25 sep 2010, 12:19

Erik,

Ben je al lid van de lokale imker vereniging. Daar zijn altijd wel mensen aanwezig die jou kunnen helpen tijdens je vakantie.

Voor de rest kan ik je niet echt helpen. Ben zelf ook nog aan het worstelen met doppen en zwermneigingen van m'n meiden...

Groenten,

Andreas
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door Willem de Jong » za 25 sep 2010, 14:32

Zwermbeheersing doe ik als volgt: Als de productievolken in de zomeropstelling staan (zie http://www.bijendans.nl) kijk ik naar de paardenbloem. Zodra ik de eerste pluizenbol zie maak ik een kunstzwerm. Is de natuur vroeg,dan is de paardenbloem ook vroeg en andersom. Ik kijk niet naar doppen. Na zeven dagen ga ik luisteren naar tuters en kwakers. Dat is te vroeg, maar je kan beter te vroeg zijn dan te laat. Zodra je tuters en kwakers hoor na een paar dagen, maak je na vijf uur in de middag de kast open en breek je ALLE doppen uit. De twee mooiste maak je open en laat je inlopen. Kast sluiten en zes weken met rust laten. Hierna controleren op het broednest van de jonge moer. Eventueel merken en knippen naar wens. De kunstzwerm moet uiteraard gevoerd worden want die raakte zijn haalbijen kwijt. In augustus de jonge moer vervangen door een F-1. Sinds vorig jaar overwinter ik de zesramers ook met een uitgebouwde honingkamer erop. Dit geeft reserve in het voorjaar. Zelf heb ik nog geen verdwijn moeilijkheden gehad of uitval. In dit geval verenig ik in het voorjaar.
Het voordeel van dit systeem is dat de jonge moeren aan de leg zijn als de zomerdracht begint, eind juni, begin juli.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door Marco en Ingrid » zo 26 sep 2010, 13:51

De vraag is misschien ook hoeveel volken wil je hebben ?
De kunst is om klein te blijven als je dat wil.
Zelf kijk ik 1 x in de week en heb mijn koninginnen geknipt en dat bevalt goed . maar alleen bij goede controle.
heb ik een oude k dan laat ik haar zwermen en heb 1 goede dop in de kast de rest haal ik weg.
dan slaat de zwerm wel weer terug.
Nu zit ik in Zweden en loopt het hier allemaal wat achter maar rond midzomer(21 juni) maak ik me afleggers.
Wat ik op 1 plaats doe is rond die tijd de volken delen en er naast zetten die trekken een nieuwe k. op en in het najaar
sla ik de volken weer samen met de jongste dan wel beste k .
dan heb ik van zwermen geen last.
heb dus ook geen zwermen gehad dit jaar en ik heb 17 volken dus het aantal hoeft geen belemmering te zijn.

groet, Marco
www.myrangensbigard.se

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door lut » zo 26 sep 2010, 13:55

Hoe oud is voor u een 'oude' koningin? Van het jaar voordien?

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door Marco en Ingrid » zo 26 sep 2010, 16:52

Nu imker ik nog niet zo lang, maar ik heb dit met totaal 4 volken dit gedaan die 3 jaar waren en kon toch een duidelijk
verschil merken tussen 3 jaar en 0 jaar oude koninginnen.
volgend seisoen wil ik dat met 10 andere volken gaan doen die dan 2 jaar oud zijn.
groet,

Marco
www.myrangensbigard.se

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door erikzhs » zo 26 sep 2010, 19:43

Bedankt voor de reacties tot nu toe, maar op mijn vragen 2, 3 en 4 heb ik nog niet echt een antwoord. Kan iemand mij hier nog mee helpen?

Groeten,

Erik
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door Bok » zo 26 sep 2010, 19:58

Vraag 1 voldoende antwoord
vraag 2 Is mij ook niet geheel duidelijk. Maar om de negen dagen is genoeg (zegt een ieder)
vraag3 Breken, ook speeldoppen. Als er na drie keer doppen breken nog steeds doppen gezet worden ingrijpen.
vraag 4 Een baan en een gezin is leuk. (spreek uit ervaring) Oplossing: Vakantie korter dan 9 dagen houden :whistle: . Als er goede dracht is de vakantie maximaal 4 dagen. Dan is de honingkamer vol en moet er een nieuwe op :dance:
groet,

Peter

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door TubaLeoVoet » ma 27 sep 2010, 13:20

Vraag 2 en vraag 4 vullen elkaar een beetje aan. Als je alle doppen breekt heb je 9 dagen tijd om met vakantie te gaan. Ben je niet helemaal zeker, vraag dan een bevriend imker om even tijdens je vakantie te komen controleren. Veel imkers willen dit met plezier voor je doen.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door erikzhs » di 28 sep 2010, 17:21

Een korte vakantie dus..... Ik denk niet dat mijn vrouw en dochters mijn hobby dan nog leuk vinden. Iemand anders in mijn kasten laten vind ik ook niet zo'n aantrekkelijk idee. Ik zou ook niet weten wie. Is er niet iets wat je voor de vakantie kunt doen, zodat de kans op een zwerm in de vakantie minimaal is?

Erik
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten