Oorzaak?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Oorzaak?

Bericht door petro »

Toen ik vandaag bij me bijen kwam lagen er voor één kast honderden dode bijen,ook op de vliegplank.
Bij het andere volk ook enkele op de vliegplank en er voor.
Kasten hielden 14 dagen terug nog 39 broedkamerramen bezet.Zijn zo'n drie weken terug ingevoert en daarna behandeld.
Ik heb de dode dieren verwijderd en ga morgen weer kijken.
Het "lijken" me vooral jonge bijen.
Petro
Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door alef pieter »

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door marc »

Petro schreef:
Het "lijken" me vooral jonge bijen.
Heb je met mierenzuur behandeld ?
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door petro »

Inderdaad met mierenzuur,maar al meer als twee weken terug.
marc schreef:
Petro schreef:
Het "lijken" me vooral jonge bijen.
Heb je met mierenzuur behandeld ?
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door marc »

Proficiat, je mijtenbehandeling is 100% geslaagd... :(
Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door Bouna »

Marc, kun je dit specificeren?
Ik behandel ook altijd met mierenzuur, maar heb dit resultaat nooit gehad.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door petro »

Nee en dan het feit dat het al zo lang geleden is!?
Ik zal morgen eens op de kastkaart kijken wanneer het precies was,het is volgens mij al een week of vier zelfs!.
Bouna schreef:Marc, kun je dit specificeren?
Ik behandel ook altijd met mierenzuur, maar heb dit resultaat nooit gehad.
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door PJThomas »

Ook ik trof vandaag enige dode bijen op de vliegplank van één kast aan.
Wellicht niet toevallig de kast met de grootste mijtenbesmetting.
Ik vermoed dat dit oude/zwakke zomerbijen zijn die de eerste wat koudere nacht niet hebben overleeft.
Enige honderden bijen op een volk dat nu nog 20 a 30 duizend bijen telt lijkt me niet zo ernstig.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door marc »

Het was vooral Petro's opmerking dat het over jonge bijen ging, dat mij deed terugdenken aan testen die we enkele jaren terug deden op de horizontale Nassenheider verdamper. De voorschriften voor de verdamping werden daar juist gevolgd maar de aantasting van het bijenbroed was enorm. Zelfs de bijna volledig ontwikkelde uitlopende bijen hingen met kop en uitgestoken tong uit de cellen. Ze werden allemaal verwijderd door het volk en lagen aan de vliegplank of voor de kast. Vandaar mijn eerste reactie.
Wat mijn tweede reactie betreft is het duidelijk dat als je zelfs het bijenbroed (tot de -bijna- volledig ontwikkeldejonge bij toe) dood, je dan ook wel met zekerheid de varroamijt zal getroffen hebben.
Het enige wat de meesten interesseert is of de onderlade vol dode mijten ligt. Als je de dag voordat je begint met mierenzuur of ander spul, het broedoppervlak eens zou opmeten en indelen in eitjes, larven en gesloten broed en na 7 dagen behandeling eens weer controleren, je zou verschieten. :shock:
Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak?

Bericht door Bouna »

Marc,

Ik heb je onderzoek gelezen, en ik kan de tijdelijke legstop bevestigen. Dat heb ik ook opgemerkt, maar als er een periode geen of weinig broed is, dan is dat toch al op zich een flinke tegenvaller voor de varoa?

Daarna gaat hare majesteit ook meteen aan de leg. Of de vrij gekomen ruimte wordt meteen goed benut of hare majesteit is weer blij dat ze weer aan de leg kan na haar sabatical, maar het broed is weer duidelijk zichtbaar aanwezig.

Ik heb 1 jaar iets verkeerd gedaan bij de verdamper van 1van m'n voklken, waardoor de mierenzuur te snel vrijkwam. Dat heeft me heel veel bijen en de koningin gekost. Maar door schade en schande wordt men wijs en sindsdien gebruik ik alleen nog de nassenheiderverdamper met doek. Die resultaten bevallen me heel goed en zolang het nodig is, houd ik het daarbij.

Maar ik heb nooit heel veel dode bijen opgemerkt op of voor de vliegplank. Ik zal daar beter op letten. Ik zit al een tijd te overwegen om bestrating voor de kasten aan te leggen in plaats van houtsnippers. Misschien dat het me dan meer zal opvallen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 126 gasten