Stuifmeel opslag.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Stuifmeel opslag.

Bericht door alef pieter »

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Stuifmeel opslag.

Bericht door Bart de Coo »

Leuke vraag.

Ik weet zeker dat de bijen stuifmeel een chemische bewerking laten ondergaan om het te conserveren. Bij die bewerking ontstaat melkzuur. Dat betekent dat geconserveerd stuifmeel te vergelijken moet zijn met zuurkool (!). Als je aan gesneden witte kool zout toevoegt en je zet het onder druk, dan ontstaat er eveneens melkzuur, en dat is het geheim van de lange conservering van zuurkool. Maar het fijne weet ik er niet van.

Niet alle stuifmeel wordt afgedekt met honing. Daarvoor hoef je alleen een raampje nauwkeurig te bekijken om te zien dat dat waar is. Stuifmeel dat afgedekt is met honing, kun je goed zien door het raampje tegen het zonlicht te houden. Het zou kunnen zijn dat de raten te donker zijn om het te zien, maar als je raathoning uit een korf haalt, of uit een kast waarin geen koninginnerooster lag, dan zie je de 'stuifmeelpitten' duidelijk zitten als je de raat dus tegen het zonlicht houdt.

Dus zo kun je enig idee krijgen van de aanwezige stuifmeelvoorraad. Toch zou ik me helemaal nergens zorgen om maken. Allereerst kun je geen stuifmeel toevoegen - behalve bonensurrogaat, maar daarover zijn de meningen zéér verdeeld - en verder leert de ervaring dat de hoeveelheid aanwezige stuifmeel weinig gewicht in de schaal legt als het gaat om de overwinteringskansen van een volk. Op dit moment wordt er prima gevlogen op de hedera bijvoorbeeld en in maart vliegen ze bijvoorbeeld weer op de krokussen. Dat komt wel goed.


Groet,


Bart
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 162 gasten