inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Re: inwinteren

Bericht door Bijenhoudster » za 02 okt 2010, 20:08

Moerloos, daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik zal het weer voor dinsdag in de gaten houden. Bij welke temperatuur mag je in de kast werken, was dat niet 15 graden? Ze staan wel koud, zal er thermometer bij leggen.

Let dan op:

- of ene volk stekeriger is dan andere, zal dit keer met de andere kast beginnen.
- of er gesloten broed is
- of er voldoende honing is opgeslagen
- of er iets in de kast zit boven de uitwerpselen, ik zal evt ook met spiegeltje onder de kast kijken.

Kan het niet van de wasmot zijn?

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Robbert » za 02 okt 2010, 20:36

Wasmot krijg komt niet in de ramen waar bijen op zitten. Eventueel wel op ramen die naast het volk hangen mochten ze te veel ruimte hebben.

Wasmot zit vaker in opgeslagen ramen. Ook daar zijn weer uitzonderingen zoals "nat opgehangen" en de temperatuur. Zie blz 84 en 85 van je cursusboek.
Overigens is die wasmot zo klein dat hij zandkorreltjes van poepjes heeft.

Schrik niet als je die kast opent. Misschien komt er wel een veldmuis uit springen.

Heb je de vliegopeningen al verkleind? Dat zou ik anders wel meteen doen. Zo klein mogelijk omdat het wel een beetje over is met het mooie weer en de rust periode is al begonnen voor de volken.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Bijenhoudster » za 02 okt 2010, 21:02

Dat doet mij denken aan dat ik eens voedselkerstpakketten maakte voor een oostblokland of zo. Mensen hadden eten verzameld en een van de dingen die gevraagd werden was bloem. Deze pakketten moesten worden oververpakt in pakketten van verschillende dingen waaronder die bloem. En die dozen stonden al even in die hal. Daar sprongen ook "witte" muizen uit, je schrok je elke keer wezenloos. :D

Maar deze uitwerpselen zijn echt te klein voor muizenkeutels.

Zal ook meteen vlieggat verkleinen, dank je voor de tip.

Een van de kasten heeft een vast vlieggat met 2 gaten zeg maar, moet ik daar de tweede ook van afsluiten en hoe doe ik dat het beste? Ik moet er dan iets in stoppen denk ik, iets wat ze niet opeten... en dan zit dat andere gat niet in het midden maar dat geeft denk ik niet hè?

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Robbert » za 02 okt 2010, 21:11

Ik heb twee volken met een zo'n boogje en een volk waarin een lat zit met twee boogjes. Op zich kan twee boogjes ook geen kwaad maar je kunt er een stuk theedoek in stoppen. Ga ik denk ik ook nog doen bij dat ene volk.

Grappig is om te zien dat de bijen bij mij landen op de linkerkant van een vliegplank, rechtdoor lopen, botsen tegen het latje, naar links lopen totdat ze bij de kastrand uitkomen en dan gaan ze terug tot ze de ingang vinden. En dat was er niet een maar zo'n beetje elke bij. De latten zitten er in vanaf dat ik ben begonnen met inwinteren (augustus) om roverij te voorkomen.

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door BBBeez » ma 04 okt 2010, 09:44

Ik heb ook deze uitwerpselen op de schuifplank zitten. De uitwerpselen vind je aan de achterzijde in de hoeken. Ze zijn van oorwormen en/of pissebedden die van de mul leven.

In deze tijd van het jaar zijn mijn bijen zeer zachtaardig. Ik zou van zulke aggressieve volken zeker de moer vervangen met die van een zachtaardiger volk of nog beter met een carnica of buckfast rasmoertje.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Bok » ma 04 okt 2010, 12:15

Bijenhoudster schreef:Moerloos, daar had ik nog niet aan gedacht.
Waarom je in de volken wilt kijken is me niet geheel duidelijk. Ikzelf kijk na het invoeren er liever niet meer in.
Denk je dat ze misschien moerloos zijn kijk dan eerst of ze stuifmeel halen.
groet,

Peter

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Bijenhoudster » di 05 okt 2010, 17:28

Halen ze alleen stuifmeel als ze een moer hebben?
Beide kasten halen stuifmeel, al halen de bijen van de grote kast (2BK) het minste (3 bijen in ongeveer 10 a 15 minuten)terwijl daar de meeste activiteit was.

Ik heb de grote kast even open gemaakt, hij was zo zwaar dat ik de BK niet kon tillen. Nog drie ramen omhoog getild, maar terwijl ik de doeken op zij schoof kreeg ik zo'n grote zwerm rond mijn hoofd dat ik hem zo snel mogelijk heb dichtgemaakt. :( In ieder geval zaten die drie ramen vol honing, geen broed. Hoe zit dat, slaan ze de honing in de bovenste BK op of in beide? En waar hangt straks de tros?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door semar » wo 06 okt 2010, 13:00

over het algemeen halen ze stuifmeel als er open broed is.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 okt 2010, 15:58

semar schreef:over het algemeen halen ze stuifmeel als er open broed is.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Zelfs bij open broed van een leggende werkbij .

Jaap v P

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Bijenhoudster » do 07 okt 2010, 20:16

Dus het zegt niets over moerloos of niet?

Ik heb in sept toen ik terug kwam de 2e mierenzuurbehandeling gegeven. Daarmee kan een volk moerloos worden toch?

Ik wil die kast eigenlijk gewoon niet meer in...
Ik zal morgen in ieder geval even tikken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 138 gasten