zwerm(pje)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:
Re: zwerm(pje)

Bericht door alef pieter » za 09 okt 2010, 21:02

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 okt 2010, 21:07

Ik denk ook dat een volk wat opgesloten zit meer in de stres raakt dan tot rust komt .

Is het toch niet bedoelt dat de Imker tot rust moet komen :lol:

Jaap v P

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door alef pieter » zo 10 okt 2010, 01:32

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Albert Stoter » zo 10 okt 2010, 12:29

Friedrich Pohl schreef:Als alle bijen binnen zijn wordt de korf of emmer met een poreuze doek afgesloten(opgedoekt),....de opgedoekte zwerm wordt tot de avond op een koele plaats weggezet
Als het een mooie dag is, en je schept de zwerm ergens midden op de dag, dan ben ik het nog niet tegengekomen dat de bijen eerder dan in de schemering allemaal in de korf zitten (en op een echt mooie dag kan zelfs dat nog te vroeg zijn).
Op zijn minst moeten heel veel speurbijen (die nog op zoek zijn naar een nieuwe woonlocatie) nog terugkomen.

Op koudere dagen kun je wel eerder 'alle" bijen in de schepkorf hebben, maar ja, dan vallen er niet echt veel zwermen (zullen vaak van de vorige dag zijn).

Ik denk dat we dit citaat van Pohl niet letterlijk moeten nemen. Vaak wil de imker gewoon weer naar huis, en doekt hij/zij de boel op zodra (naar zijn/haar gevoel) de meeste bijen binnen zijn. Voor het reizen, maar ook daarna (er komen toch geen bijen meer bij) is het gewoon verstandig om de boel gesloten te houden todat je de bijen 's avonds in de gereed staande kast stort (waarna ik vaak 1 dag een stuk moerrooster voor de vliegopening plaats).

Overigens, bijen kunnen in de winter maanden hun ontlasting bij zich houden, dan moet een paar uur na het opdoeken toch ook zeker kunnen.

Bij mij zitten de bijen na het scheppen meestal bovenin de rechtopstaande schepkorf, dus zeker niet bij het gaas onderin. Ook koel weggezet staat de schepkorf rechtop (met een blokje onder de rand voor de ventilatie).

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 10 okt 2010, 14:29

Albert Stoter schreef: is het gewoon verstandig om de boel gesloten te houden todat je de bijen 's avonds in de gereed staande kast stort (waarna ik vaak 1 dag een stuk moerrooster voor de vliegopening plaats).
En nog maar eens ; Met welk voordeel opsluiten tot de avond ?? en een moerrooster voor de opening is erg leuk voor een onbevruchte moer .

Wanneer men een zwerm schept zoals het hoort is er geen enkele reden om die afgesloten neer te zetten .

Jaap v P

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door alef pieter » zo 10 okt 2010, 16:48

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door zanna » zo 10 okt 2010, 17:10

alef pieter schreef:Sorry Zanna,...

Zeg mannen,

Wanneer hebben jullie voor het laatst je levertraan gehad?
@ Pieter :D

Voor de rest:
Het kastje na 24 uur opengezet (kleine vliegopening) en in plaat van siroop te geven (het uitdampen lokt de andere bijen) heb ik deeg boven op de kast gelegd.
Het volkje lijkt het naar zijn zin te hebben en de andere bijen op de stand gaan niet over tot roven.
We zien wel.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door A.A. Staals » zo 10 okt 2010, 18:44

zanna schreef: en in plaat van siroop te geven (het uitdampen lokt de andere bijen) heb ik deeg boven op de kast gelegd.
Hoe lang gaat het duren voordat ze een redelijke voorraad hebben? (ik denk te lang).

ad staals

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Albert Stoter » zo 10 okt 2010, 21:08

Jaap v.Popering schreef: En nog maar eens ; Met welk voordeel opsluiten tot de avond ?? en een moerrooster voor de opening is erg leuk voor een onbevruchte moer .

Wanneer men een zwerm schept zoals het hoort is er geen enkele reden om die afgesloten neer te zetten .
Jaap, voor de volledigheid, ik doe dat afsluiten ook nooit. Ik haal de geschepte zwerm in de schepkorf pas op als de schemering invalt.

Maar stel, je neemt de zwerm wel eerder mee naar huis (omdat je 's avonds bijvoorbeeld ergens naar toe moet en dan dus de zwerm niet kunt ophalen), dan zou ik de boel niet eerder weer openen dan op het moment dat je de zwerm in de kast stort.

Laat ik de vraag eens andersom stellen, welk voordeel bereik je door de schepkorf dan thuis weer een paar uur open te zetten? Dan vliegen ze zich toch wellicht op de verkeerde plaats weer in.

Of stort je de zwerm thuis direct in de gereedstaande kast? Ik stort het volk pas 's avonds in de kast om de kast op vertrek te verkleinen.

(Slechts) 1 dag een moerrooster voor de vliegopening verhindert het de volgende dag vertrekken van de zwerm. Na die dag (en dus inmiddels 2 nachten) in de nieuwe kast zal de zwerm echt niet meer vertrekken en heeft een onbevruchte moer echt nog alle gelegenheid om op bruidsvluchten te gaan.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door A.A. Staals » zo 10 okt 2010, 21:20

Een moer goed volk opsluiten geeft geen problemen wanneer er voldoende ventilatie is en het volk op een koele plaats staat (uit de zon). Bodem ventilatie is vaak niet voldoende omdat de bijentegen het gaas gaan zitten en bij sterfte het gaas dicht valt waardoor de ventilatie nog eens afneemt.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten