EM

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
EM

Bericht door Bijenhoudster » ma 08 nov 2010, 14:58

Effective Micro organisme. Ik vind het een vaag verhaal maar wilde zoeken of er hier al meer over gezegd is.
Zoekfunctie levert niets op.

http://bibliotheek.mediatech.be/data/ag ... (boek).pdf

http://www.scielo.org.pe/pdf/rpb/v14n2/a26v14n02.pdf

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: EM

Bericht door renske » di 09 nov 2010, 10:58

De eerste link kan ik niet openen. De tweede is wel een heel gekleurd verhaal, allemaal mislukte proeven aanhalen. Op de site van Agriton, http://www.agriton.nl, staat meer informatie, ook wat onderzoeken. Ik gebruik het zelf ook voor de stal en weilanden waar mijn paarden staan. Dit jaar voor het eerst, dus ik kan nog geen resultaten zien. Dat is trouwens toch lastig, altijd afhankelijk van weer, aantal paarden op het land, etc.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: EM

Bericht door kbrnld » di 09 nov 2010, 11:36

De eerste link moet zijn:
http://bibliotheek.mediatech.be/data/ag ... (boek).pdf inclusief het ).pdf stukje erachter. Die valt weg als je het bericht plaatst.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: EM

Bericht door Albert Stoter » di 09 nov 2010, 12:28

Kees-Jan,

Als je het linkje tussen en plaatst dan krijg je gewoon de gehele link. Als je een bericht schrijft, dan is daarvoor ook een 'URL-knopje' beschikbaar.

Ik doe het nu even voor je: http://bibliotheek.mediatech.be/data/ag ... (boek).pdf

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: EM

Bericht door Bart de Coo » di 09 nov 2010, 14:17

De site van het bedrijf Agriton is natuurlijk buitengewoon onbetrouwbaar als onafhankelijke informatiebron over 'effectieve micro-organismen'. Dat andere artikel van Condor-Colec en anderen (Als ik de spelling goed onthouden heb) lijkt mij toch een stuk betrouwbaarder. De reden is dat Agriton met het spul geld wil verdienen en de drie onderzoekers niet.

Ofschoon het wetenschappelijke artikel gesteld is in nogal kreupel Engels, kun je met zoveel woorden in de conclusie lezen wat iedereen eigenlijk al op zijn klompen aanvoelde: 'effectieve micro-organismen' zijn een voorbeeld van pseudo-wetenschap en wellicht ook van kwakzalverij. De onduidelijke, pleonastische kreet alleen al, 'effectieve micro-organismen'. Wat betekent dat nou. Micro-organismen hebben natuurlijk altijd wel ergens effect op. Het klinkt een beetje als 'stilstaande lantaarnpalen' of 'ronde wielen' of zo.

Voor de EM-gelovigen. Wil je je alstublieft niet al te veel in je wiek geschoten voelen? Je moet weten dat ik van tijd tot tijd altijd even van leer trek tegen dingen waarvoor geen wetenschappelijk bewijs bestaat. Laat mij maar gaan. Het moet er soms weer eens uit. Ik ben niet uit op confrontatie, laat staan ruzie. Ik hou het altijd graag gezellig.


Groet,


Bart de Coo

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: EM

Bericht door Bijenhoudster » di 09 nov 2010, 21:12

De tweede is wel een heel gekleurd verhaal, allemaal mislukte proeven aanhalen. Op de site van Agriton, ... staat meer informatie, ook wat onderzoeken.
Ik ben het met Bart eens. Juist die site van Agriton is gekleurd omdat ze verkopen. Juist van dat bedrijf hebben ze de EM afgenomen en wetenschapelijk bewezen dat hun onderzoeken in ieder geval niet kloppen.

Bart jouw conclusies kan ik in het onderzoek niet vinden. Moet wel zeggen dat ik niet door het stuk heen kom.

Punt 3 in de conclusie intrigeert mij, dat het misschien wel kan werken. Er is geen goed onderzoek naar gedaan. Waarom zijn die onderzoekers niet doorgegaan met hun onderzoek dan?

Als ik het zelf gebruikt zou hebben zou ik zeker een controle stukje gemaakt hebben, anders kan je nooit zeggen of het wel of niet werkt. Ik had stiekem gehoop dat er al mensen dit getest zouden hebben.
Het werd genoemd in mijn cursus (maar ook niet meer dan genoemd zonder conclusies) en ik weet niet meer in welk verband, ik zal eens vragen of zij dit op hun tuinen getest hebben. Ze testen nu wel wat anders met controle bedden en zijn onafhankelijk.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: EM

Bericht door LWPisa » wo 10 nov 2010, 18:00

Laten ze eerst maar eens een lijst met biologisch actieve microorganismen die worden gevonden in bijenvolken publiceren.

Het toedienen van EM dmv. verdamping met oxaalzuur bij 160 graden is hoogst dubieus lijkt me.

L

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: EM

Bericht door renske » do 11 nov 2010, 15:29

Bijenhoudster vroeg meer info, dus vandaar de site. Natuurlijk moet je informatie van een leverancier altijd kritisch bekijken.
Ik heb nu de tweede link ook gelezen, maar zou niet zomaar EM op mijn bijen spuiten. Ik zou dan wel wat meer informatie over de onderzoeken en ervaringen willen hebben.
In mijn weiland heb ik 1 helft met EM gespoten en 1 helft niet. Ben altijd wel in voor een experiment, maar wil ook wel de resultaten kunnen zien. Helaas is de niet EM-helft geinjecteerd en de andere helft met organische mest behandeld. En op de EM helft stonden drie paarden en op de rest 4 merries met veulens. Einde experiment.
Volgend jaar ga ik dus de helft van het 'organische' stuk spuiten en dan verder kijken. Maar waarschijnlijk kan je het toch alleen met bodemmonsters bekijken en dat is me dan weer te duur. Een liter EM kost niet veel, een bodemonderzoek wel.

Zelf heb ik met het drinken van water met EM keramiek kralen goede ervaringen. Ik geloofde het op voorhand ook niet, maar sinds ik dat drink kan ik mijn maandelijkse problemen zonder paracetamol doorkomen, terwijl ik voor die tijd zeker 8 tabletten nodig had. Hiermee is de werking ook niet wetenschappelijk bewezen, maar voor mij wel prettig en goedkoop.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: EM

Bericht door Bijenhoudster » vr 12 nov 2010, 12:46

Het eerste (bijen) artikel komt van Agriton.

Overigens hoor ik het graag wat je ervaringen tzt zijn als je 2 gelijke stukken land (bewerking) met en zonder EM behandeld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten