bijen houden op mijn balkonnetje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door Bart de Coo » di 16 nov 2010, 22:35

(Vriendelijk doch dringend verzoek. Plaats nooit privémailtjes op het forum zonder toestemming van de afzender. Nu is er niets aan de hand natuurlijk omdat Bouna niets persoonlijks mailde. Maar hou dat in de gaten a.u.b.)

Overigens, in de VS is 'urban beekeeping' is kleine rage - zie YouTube -, heb ik begrepen. Dat 'boeren in de stad' is dus een wat modieus, maar wel heel erg sympathiek idee.

Mij lijkt een Warrékast niet zo'n goed idee, omdat die werkt met 'vaste bouw'. Dat wil zeggen dat de bijen de raten muurvast bouwen aan de kast. Zwermbeheersing wordt dan lastig. Daar heb je je nadeel. Zo'n kast vind ik toch meer iets voor de ervaren imker. Op je balkon kun je beter werken met een systeem van 'losse bouw', dus met uitneembare ramen. Dat systeem is bij ons het meest gangbaar en op dit forum praten we bijna over niets anders.

Het experiment mag best mislukken. Bijenkasten zijn namelijk eenvoudig te verplaatsen. Je doet 's avonds laat of 's morgens vroeg de vliegplank dicht en je brengt de kast zo'n tien kilometer weg, afhankelijk van het jaargetijde. Dan moet je natuurlijk wel beschikken over een alternatieve locatie op tenminste tien kilometer afstand.

Als je de zegen hebt van een mentor en je beschikt voor een noodgeval over een plek waar je de kasten naartoe kunt brengen, dan zou ik zeggen, doe eens gek, begin er eens aan. Urban beekeeping. Gaaf man.

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door semar » wo 17 nov 2010, 10:13

beste muls,

ik zou het nú niet doen, je heb nog niet de ervaring om het zwerm verhaal goed af te ronden dat vraag echt meer ervaring in die situatie (wacht een paar jaar).
ik woon ookin amsterdam en ken die situaties. op het moment dat een amsterdamer een bijenkast zíen hebben somige er last van zeker als jij in je pakje in de kast staat te graven. Imkers onderschaten vaak het psyglologies efect, het word al een beetje anders als je in je korte broek en t-shirt in de bijen kunt werken maar dan nog zijn de gedachten van de leek; ´de bijen kennen hem´.
Je kunt bijen op een balkon houden maar dat moet toch echt groter zijn, in deze situatie staat de kast tegen de reling en jij erachter. is je balcon dieper dan kun het zicht erop wegnemen.
Als jij een dakkapeletje hebt weet is wel een andere ,oge+lijkheid, houd ze in de zolder kamer met een tunnel door het raam naar buiten (heb ik ook wel gedaan) tik het raam eruit en vervang een deel door hout, boor een groot gat (8 cm) erin en verbind dat met de kast. De mensen zien geen bijenkast, jij kunt rustig in je pakje in de zolderkamer werken. óp de dakkapel zou ik niet doen, je kast kan er bij een storm zomaar vanaf waaien en een bijenkast met honing is erg topzwaar en dat met jouw erbij zou wel eens teveel kunnen zijn voor het dakkapeletje en dan storten jij en de bijen omlaag. Mocht je dan nog overeind kunnen komen ben je ook nog eens aansprakelijk voor de schade en evt de mensen die de handel op hun hoofd hebben gehad.

lees ook deze discusie even mischien staat er wat bruikbaars in http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =5&t=10687

Je moet dan zorgen voor lieve bijen in de praktijk kom je dan bij Buckfast of Carnica, ook raad ik je echt aan eerst een paar jaar ervaring op te doen om het zwermen in de hand te houden. Bedenkt dat een zwerm heel eng is voor leken en dat als men weet dat het jóuw zwerm is de brandweer wordt gebeld en jij voor de kosten opdraaid, beter is een opsteling uit het direckte zicht in de stad.
in amsterdam kun je rondkijken bij een schooltuin een park een plansoentje in de tuin van een school er zijn wel mogelijkheden als je zoekt.
als je vragen hebt over het stukje en wat wilt praten over de mogelijkheden ben je bij deze uitgenodigd om bij mij in de tuin te komen kijken met een kop koffie, woon ook in amsterdam en ben begongen met 'urban beekeeping' op het dak van het schuurtje van mijn ouders in haarlem in 1978.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door martin b » wo 17 nov 2010, 20:50

Toevallig heb ik een warrékast in gebruik zonder inkijkglas, dat is toch wat lastige dan met. dit was ook een proefkast, nu 3 nieuwe gemaakt met inkijkglas voor volgend jaar.
Het is een simpel en makkelijk te maken kast, vraagt niet veel werk met imkeren. Zitten alleen toplatten in, dat kan een nadeel zijn omdat je geen ramen na kunt kijken, dus de kans op zwermen is iets grote. Ze hebben mijn verrast door de derde bak die ik er onder had gezet in het voorjaar, helemaal niet in gebruik te nemen, dus snel ruimte gebrek en zwerm. De warrékast staat niet bij huis maar op een buitenstand, waar ook de nieuwe naar toe gaan. Daar is het helemaal geen probleem als er een zwerm af komt, maar bij huis probeer ik het zo min mogelijk te laten gebeuren.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Menno
Berichten:25
Lid geworden op:vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds:2009
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door Menno » zo 21 nov 2010, 22:30

Hallo, leuk meer mensen met bijen in de stad :-)

Ik sluit me aan bij semar, ik zou ook de dakkapel niet doen maar gewoon voor het dakterras gaan.
Je hebt uiteindelijk best wat ruimte nodig, en dat gaat niet fijn werken op zo'n klein dakje.
Bovendien ben je minder mobiel en lenig in je pak, en als beginner lig je met een schrikreactie snel beneden!

Bovendien bevestig je eventuele bange buren alleen maar in hun ideeën dat bijen gevaarlijk zijn,
als ze jou in je 'ruimtepak" zeer opvallend op het dak van de dakkapel zien staan.
Op een dakterras boven op het huis val je toch minder op (al was het maar omdat dat meestal groter is en je verder van de rand kan werken)

Ik ben zelf vorig jaar ook begonnen met 2 volkjes op het keukendak, en dat is inderdaad echt leuk.
Een van de leukste aspecten vind ik dat je zo'n beetje van dag tot dag de ontwikkeling van je volkjes kan volgen,
en met een simpele blik naar buiten kan zien hoe het er bij vliegt en zoemt
:be9:

Er zijn echter ook wel een paar echte nadelen,
het is bijvoorbeeld heel handig als je goed met de buren op kan schieten waardoor je wat "irrationele angsten"kan vermijden.

Maar er zijn ook echt een paar dingen die gewoon wel lastig zijn.
Uit eigen ervaring:
Zorg dat de kasten niet te dicht langs de rand staan (minimaal een meter van de rand),
's zomers met warm weer hebben bijen 's nachts de neiging om op het licht af te gaan,
dus strak langs de rand heb je kans dat ze het licht in de tuin van de buren of je eigen tuin gaan bezoeken, of helemaal ultiem,
het licht in de slaapkamer van jou of je buren met de ramen open. En bijen in paniek zijn niet lievvv!
Ook verlichte ramen van overburen zouden een probleem kunnen zijn, maar die heb ik zelf niet dus daar kan ik weinig over zeggen.
Ik denk zelf dat een lichtdichte balustrade op een meter afstand afdoende zou moeten zijn om dit probleem te vermijden.

Houd verder rekening met de krabbelaars, deze versleten bijen vormen echt een mijnenveld op de open vlaktes onder je vliegopening en het uitvliegtraject.
Hier had ik van tevoren nooit aan gedacht, maar een grasveldje van de buren 3 meter lager bleek toch een probleem te zijn.
En na het bijdraaien van de kasten kreeg ik ze zelf op mijn eet/werktafel tegen de keukenmuur. :(
Ik denk dat als je hoger zit dit minder een probleem is!

Van de vliegende bijen heb je in mijn ervaring geen last zolang je zorgt dat ze een vrije baan naar buiten en boven hebben.
Wij konden zelf op een meter achter de kasten rustig op het dak in de zon zitten en de krant lezen.
Ook van buren heb ik hier eigenlijk nooit enige klachten over gehad.

Regel verder een vaste waterplek op je dakterras bij je bijen, en zorg dat dat altijd vol is en (belangrijk) vanaf de eerste dag aanwezig.
Als ze elders water gaan halen leer je ze dat moeilijk of niet meer af,
en in een stedelijke omgeving is het waterornament of het pierebadje bij het terras van de buren een ongewenste plek :)

Het dakterras moet ECHT goed bereikbaar zijn, na de honing-oogst met een honingbak van 18 kilo in je handen een laddertje af moeten is niet handig.
Houd er rekening mee dat al je materiaal makkelijk aan en af kan voeren.
Als je later zou besluiten om af en toe met je volkeren te reizen moet je dus ook met een volledige kast het dak op en af kunnen!

Die bereikbaarheid was voor mij in mijn situatie uiteindelijk een reden om mijn kasten in m'n zijtuin te zetten,
ik heb alleen een heel steil laddertje omhoog en geen ruimte om spullen daar boven op te slaan en dat was uiteindelijk niet werkbaar.
Maar verder kan je volgens mij in de stad op een goed bereikbaar platdak goed bijen houden,
je moet gewoon rekening houden met een paar van dit soort randvoorwaarden.

Groeten Menno

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door Oude Essink » ma 22 nov 2010, 19:12


Het probleem van een bijenvolk in bewoonde wereld doet zich vooral voor, als voorbijgangers zich in de aan-/uitvliegroute begeven. Op balkon of hoog in een raam zoals op de afbeelding, geeft, tenzij je de killerbee hebt binnengehaald, geen problemen. De killerbee binnenhalen zal niet gaan, want deze is een tropische bij. Zorgen, dat er geen honger is, het zwermen beheersen en geen ondoordachte honing afnemen zijn voorwaarden voor ongestoord imkeren in de bebouwde kom.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

muls
Berichten:38
Lid geworden op:ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door muls » do 25 nov 2010, 15:28

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Het plan is gewijzigd: de buurman smeekte me het niet te doen: hij heeft bijenallergie en zou doodnerveus worden van al die bijen bij zijn huis. Tsja, daar doe je niets aan.

Maar niet getreurd! Ik heb toestemming om in het groenste stukje van de stad bijenkasten te zetten! Hoera! Midden in het centrum, vlak naast een botanische tuin aan de ene kant en een park aan de andere kant; er groeien linden en klimop in de directe omgeving. Nu ontstaan er weer nieuwe vragen, maar daar zal ik een nieuwe post aan wijden.

Bedankt voor het meedenken tot zover!

T.Bekker
Berichten:7
Lid geworden op:wo 24 nov 2010, 14:22
Contacteer:

Re: bijen houden op mijn balkonnetje

Bericht door T.Bekker » ma 06 dec 2010, 13:01

Hoi muls,

Ik heb ook een "urban beekeeping" project waar ik in de komende zomer mee begin in Amsterdam Sloterdijk. Ik vind het "urban beekeeping" een interesant idee, iets heels anders dan wat ik gewend ben (ik heb in Nieuw Zeeland als beroeps imker gewerkt).

Ik denk zelf dat de warré kast geen goed idee is in deze tijd vanwegen ziekte controlle, het is heel erg belangerijk om je volk te controleren voor ziektes, dus moet je makelijk elke raam kunnen inspecteren. Ik vind zelf dat de Langstroth korf het beste optie is.

Ik ben er ook mee eens met Menno, dat je een vaste waterplek nodig heb voor de bijen.

Veel success met je project in het park.

Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten