Bijen en herrie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

robk
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:
Bijen en herrie

Bericht door robk » di 21 dec 2010, 20:25

Collega's,

misschien een vreemde vraag maar toch, ik zit er mee. Ik ben bezig een kleine bijenstal te bouwen voor mijn volkjes. Voorbereidingen zijn in volle gang en zeer binnenkort kan er begonnen worden. Ik maak zo veel mogelijk de verbindingen etc. klaar op een andere plek zodat dit eenvoudig in elkaar gezet kan worden. Voor de 4 hoekpalen moet ik toch een beetje geweld gebruiken. Ik gebruik wel een grondboor maar trillingen zijn niet te voorkomen. En of het zo zijn moet, achter mijn (nog te bouwen) bijenstal staat nog behoorlijk wat zaagwerk te wachten. Kortom, een hoop herrie! Vraag is hoe de bijen hier op reageren? Is het verstandig om tijdelijk de vlieg gaten dicht te zetten?

groeten,


Rob

Roeland Segers
Berichten:8
Lid geworden op:zo 12 dec 2010, 10:04
Imker sinds:2004
Aantal volken:150
Bijenras(sen):Carnica, Buckfast, bastaard
Locatie:Nijmegen
Contacteer:

Re: Bijen en herrie

Bericht door Roeland Segers » do 23 dec 2010, 11:50

beste Rob

Ik spreek niet uit ervaring omdat mijn bijen altijd rustig staan, ten minste zover ik weet, maar het lijkt me ongewenst palen te slaan, ook al is t vrij licht, in de buurt van je bijenkasten. Trilling maakt de bijen onrustig en vergroot de kans dat bijen loskomen van de tros en verkleumen. Voor het hout zagen is dat wellicht anders, dat is alleen geluid. Alhoewel ook langdurig lawaai in de buurt van de kasten me ongewenst lijkt. Ik denk dat het beter is om even te wachten met de activiteiten die veel trilling en lawaai veroorzaken. In het voorjaar kan je de bijen gemakkelijk even ergens anders neerzetten om de zwaardere klussen te kunnen doen. Je kan de bijen natuurlijk ook gewoon laten staan in het voorjaar maar ik vermoed dat dat wat minder prettig werkt.

groet,

Roel

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijen en herrie

Bericht door wilde » do 23 dec 2010, 15:06

Verplaats de bijen met deze lage temperaturen circa 30 meter of iets meer. Dan hebben ze geen last van trillingen. Sluit bij het verplaatsen de vliegopening. Doe het aan het eind van de dag als het gaat schemeren. Laat de bijen een kwartier tot rust komen en open dan de vliegopeningen.
In de dagen daarna snel de gewenste activiteiten verrichten. Daarna de bijen terugplaatsen, aannemend dat het nog enkele weken koud blijft. Het terugplaatsen op dezelfde wijze uitvoeren als de eerste verplaatsing.
Albert de Wilde

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen en herrie

Bericht door dar » do 23 dec 2010, 16:45

Rob
Het is niet nodig dat de palen de grond in moeten
ikzelf heb 40 jaar geleden de palen boven op een gestort betonnen vloertje gezet
warin ik enkele stevige hoekijzers heb geplaats
zorg ervoor dat ze van tevoren gemeniet zijn in verband met vocht
Op de plaats waar de balken komen staan het beton iets verhogen om dezelfde reden
groeten Ad

robk
Berichten:11
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 19:34
Contacteer:

Re: Bijen en herrie

Bericht door robk » do 23 dec 2010, 21:44

hallo,


dank voor jullie reactie. Dat wordt dus sjouwen! De palen moeten de grond in omdat het vloertje al aanwezig is en bestaad uit grind tegels die op z'n kop liggen. Ik kan daar weinig op bevestigen, helaas.

Als trilling funest is voor het volk dan wordt verplaatsen ook een hele onderneming.


groeten,

Rob

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijen en herrie

Bericht door maartenkleijne » do 23 dec 2010, 23:15

Vergis ik mij: als ik met een grondboor werk zijn er echt geen trillingen, of zo........
gr,
m

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Bijen en herrie

Bericht door Arnold » za 25 dec 2010, 17:07

maartenkleijne schreef:Vergis ik mij: als ik met een grondboor werk zijn er echt geen trillingen, of zo........
grondboor niet nee.. met palen slaan wel.
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen en herrie

Bericht door Astrid Schoots » zo 26 dec 2010, 20:02

Een tussenoplossing is het gebruik van paalpunthouders (Gamma): de ijzeren kruisvormige 'pin' gaat soepel de grond in, de houten paal staat verankerd in de houder boven de grond. Bijkomend voordeel: nauwelijks houtrot.
Met de grondboor een gat maken, daarna de paalpunthouders met drie rake klappen dieper slaan. (Vóór de bijen van de tros willen loskomen ben je alweer klaar, al heeft dit natuurlijk wel energie gekost). De gaten aanwateren met modderzand: zo staat mijn stal alweer vele jaren stevig.
Dit lawaai kan dus bij uitzondering; want elke onrust doet de bijen bewegen en zelfs loskomen van de tros. Geef maar eens een zacht tikje tegen de kast terwijl je luistert met je oor aan de kast: een enorme bruising gaat door het volk. In die zin heeft het nauwelijks zin om het vlieggat te sluiten, want verkleumen doen ze toch zo gauw ze van de tros zijn.
Dus lawaai vermijden, en als het echt nodig is alleen kortdurend.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 134 gasten