KVK- nummer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Steekvlieg
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:07
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Steekvlieg »

Beste HP

Ik ga van andere bedragen en getallen uit. Ik ga ervan uit dat ik nog groei ivm vergrijzing imkerbestand en ik nog maar 35jaar ben. Ik heb redelijkerwijs nog een leven voor me. Je verhaal is mooi en duidelijk. Ik ga eens met mijn eigen cijfers aan de slag.

Wel rest me de vraag hoe het komt dat er bij sommige imkers toch nog wel wat aan de strijkstok blijft hangen. En doen we iets dan niet heel erg verkeerd, als we er niets aan overhouden? Want uiteindelijk is dat toch de drijfveer om er mee door te gaan. Heb je jaren verlies dan gooi je vroeg of laat de handdoek in de ring.

Ik vind dat we recht hebben op redelijke vergoedingen voor bestuiving en honing. De bijen worden schaarser en voor sommige gewassen is en blijft bestuiving door bijen de enige en beste methode. Daar zal en moet uiteindelijk wel voor betaald worden. Helaas voor de tuinders maar als ze een goed jaar hebben krijg je ook niet zomaar een fooitje omdat de bijtjes het zo goed gedaan hebben.

Mijn oproep is dus: Laat de jongere generatie imkers niet stikken en vraag normale redelijke prijzen voor bestuiving en honing. Kwaliteit moet nou eenmaal betaald worden.

Groeten en een goede zondag allemaal :wink:

Johan
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Dirk C »

Euh,
Ik ben nog geen 40 dus reken ik mij ook nog bij de jonge imkers :?
Ik heb nu ongeveer 20 jaar bijen en nooit is wat ik verdien (of wat ik zou kunnen verdienen) een drijfveer geweest om bijen te houden.
Indien dat mijn drijfveer was geweest was ik er al lang mee opgehouden, daar ben ik wel vrij zeker van :o
Destijds toen ik begon was het vooral het bijenvolk op zich dat me kon boeien, al wat er in die volkjes gebeurde. Daarna de fascinatie voor het kweken van koninginnen, oogsten van koninginnebrij,.....
Oh ja, vooral niet te vergeten het verenigingsleven waar ik, zeker weten, enkele vrienden voor het leven aan zal overhouden :dance:
Winst maken is dus tot nu nooit een drijfveer geweest, dat zal me vermoedelijk ook van teleurstellingen besparen. Ik heb in die twintig jaren best mijn deel van de tegenslagen gehad. Zo zijn afgelopen jaar nog kasten omgestoten en kapotgesmeten. Mijn bijen zijn ooit verdronken terwijl ze midden in een natuurgebied van de bloemenpracht stonden te genieten om dan nog niet te spreken over de zogenaamde "verdwijnziekte" waar ik een vijf jaar geleden mee te maken kreeg.
Ik vind het nog steeds dé prachtigste hobby die er is en hoop het nog vele jaren te kunnen doen.
Je hebt natuurlijk gelijk wanneer je zegt dat je een eerlijke prijs voor bestuivingswerk moet vragen en ik ben de eerste die vind ook dat voor een potje (h)eerlijke ambachtelijke honing een eerlijke prijs gevraagd moet worden.
Ik ben er niet rijk van geworden maar het heeft mijn leven wel geweldig verrijkt :violin:
Nu vinden ook mijn kinderen (5 jaar) de bijen fantastisch, kan het mooier?

Groeten,
Dirk
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Oude Essink »

Aan verantwoord imkeren zijn hoge kosten verbonden, een goed bijenbestand, schoon materiaal, hygiënisch de zaak goed voor elkaar hebben, schone materialen, schone was, ziektebesrijding enz., zorgen voor goede dracht het hele seizoen door, hetzij zelf voor onderhoud en aanplant zorgen hetzij bijen regelmatig verplaatsen, bijdragen aan vereniging en onderzoek, literatuur en congressen het kost allemaal een smak. Het moet niet zo zijn, dat je op essentiële onderdelen moet beknibbelen, omdat het gezinsbudget de uitgaven niet toestaat. De opbrengsten van de bijen (honing , bestuiving, verkoop van bijen en materialen) kunnen het kosten/baten plaatje met een beetje gezond verstand prima in evenwicht houden; ook hobbymatig imkeren betekent bedrijfsmatig imkeren als je het verantwoord wilt doen en dan gaat het niet zozeer om maken van winst, maar zo kostendekkend werken, dat je noodzakelijke acties en aanschaf niet achterwege hoeft te laten. Voor honing en diensten zul je een redelijke beloning moeten vragen en niet de de grote waarden van onze bijen te grabbel gooien. Ook ten aanzien van medeimkers die het minder breed hebben of die van hun bijen moeten leven is het niet verantwoord voor hen de markt te verzieken door honing of bestuivingsdiensten beneden de gangbare vergoeding aan te bieden.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: KVK- nummer

Bericht door Jaap v.Popering »

Johan.

Jaren geleden heb ik eens een lezing hierover bijgewoond , ik meen van op de Veiling te Geldermalsen . In het kort kwam het hierop neer ,dat het gemakkelijker was om gewoon niets te doen . Wel werd aangeraden om een Bedrijfs registratie bij te houden om de eenvoudige reden dat , Wanneer er ooit een belasting Inspecteur op een aantal rekeningen van je stuit , je toch iets kunt overleggen wat meestal op een negatief inkomen uitkomt .

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 162 gasten