Wie is eerlijk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:
Re: Wie is eerlijk

Bericht door pim123 » zo 13 feb 2011, 20:55

Ik heb blijkbaar even gemist dat kasten, raat, potjes en voer in prijs gedaald zijn...

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Wie is eerlijk

Bericht door macwlem » ma 14 feb 2011, 10:25

*gaap*

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wie is eerlijk

Bericht door m.kolsters. » ma 14 feb 2011, 20:41

Mogen imkers als ik daar ook lid worden, of hebben ze al genoeg van deze leden.
Een Imker.
Tinus Kolsters

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: Wie is eerlijk

Bericht door bij » ma 14 feb 2011, 21:35

Ik lever altijd de bijen via Kees Verrips van de Werkbij. De fruitteler heeft ook weleens gevraagd of ik rechtsteeks hem volken kon leveren. Ik heb dit afgewezen om de volgende reden als ik getroffen wordt door de verdwijn ziekte kan ik hem de volken niet leveren. Waardoor de bestuiving van zijn boomgaard niet gegarandeerd is.
De prijs die ik ontvang is altijd de richtprijs geweest. Ik weet niet of de werkbij ook breng en haal kosten in rekening brengt?

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: Wie is eerlijk

Bericht door bij » ma 14 feb 2011, 21:43

In het artikel staat dat de bestuivingsgelden omhoog zijn gegaan om de imkers te stimuleren om meer volken te gaan houden. Als de drijfveer geld is om bijen te houden dan kan men beter een betaalde baan zoeken. Dit levert volgens mij meer op dan het houden van bijen.
Ik wil altijd 6 bijenvolken hebben, dit is het aantal volken dat ik in de auto kan vervoeren. Hierdoor kan ik de brandstof kosten van de auto (verbruik 1 op 9 benzine) over meedere volken verdelen. Van de opbrengsten kan ik dan het gehele jaar "kostenloos" imkeren.
Anderen zullen andere uitgangspunten hanteren voor houden van bijenvolken.

jorritjonkers
Berichten:4
Lid geworden op:do 06 mei 2010, 11:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie is eerlijk

Bericht door jorritjonkers » ma 14 feb 2011, 21:54

Heb met enige verbazing kennis genomen van de richtprijzen. Blijkbaar heeft de NMA hier nog geen lucht van gekregen. Als je jaren paprika's met verlies moet verkopen en je wilt wat bereiken door samenwerking, vallen ze binnen en nemen overal de administratie mee. Volgens mij is er enige voorzichtigheid geboden. Feit is wel dat professionele bedrijven een professionele vergoeding moeten betalen voor de bestuiving. Kwestie van vraag en aanbod. Nieuwe imkers zouden echter niet meteen op een aanbod van vergoeding in moeten gaan. Dan verpesten ze het voor de grotere/professionelere imkers voor wie het een (deel van) de kostwinning is.
Jorrit

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wie is eerlijk

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 feb 2011, 09:41

jorritjonkers schreef:Heb met enige verbazing kennis genomen van de richtprijzen. Blijkbaar heeft de NMA hier nog geen lucht van gekregen..
Wanneer je dit bedrijfsmatig doet ,zul je ook je boekhouding bedrijfsmatig moeten doen , en zul je nog andere berekeningen zien dan die op dit forum geschreven zijn .

. Vele jaren geleden zijn vele Imkers een keer aangeslagen door de belastingdienst . het daaropvolgend jaar hadden zij vrijwel allemaal een negatief inkomen vanwege hun hobby , en die prijsafspraken liggen lager dan de kostprijs :x

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie is eerlijk

Bericht door Dirk Blanken » za 19 feb 2011, 18:16

Ik ben 1 x bij een fruitteler geweest met een tiental volken en controleerde de volken een paar keer per week en er werd in meer dan 50 % van mijn bezoeken gespoten.
Nee dank U ook niet voor 100 euro.
Ik weet zeker dat de honing flink veel van die bestrijdingsmiddelen bevatte.
Als ik mijn honingklanten zou vertellen hadden ze zeker geen trek meer.
Ik ben 1 x bij bestuiving van kool in een kas geweest (grote volken) en de bijen vlogen zich kapot tegen de ramen('s avonds geplaatst) dus de volken slinken heel sterk voor die paar tientjes.
Hij wou ook nog een rekening voor de belasting.
Nee dank U.
Elke juist geaarde imker zou dit soort praktijken niet moeten pikken.
Ik weet dat er overal gespoten wordt maar zo intensief als voor de appeltjes en peertjes zeker niet, misschien nog meer op de bloembollen.
Ik weet dat het voornamenlijk fungiciden zijn op het fruit niet gevaarlijk voor bijen maar goed zeker niet en ook niet voor de consument.
Bedrijven die van bestuiving afhankelijk zijn beginnen nu zelf standen op te zetten, prima.
Ik zou er zelf geen imker willen zijn.
Ik zou best willen bestuiven maar dan wordt er alleen gespoten nadat de volken er weer weg zijn.
Voor die paar rot centen!!! mijn principes opofferen, nee dank U.
Ik lever de bedrijven ev. wel wat startvolken zo principieel ben ik nu ook weer niet!

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten