Volkje op het dak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Vinzz
Berichten:6
Lid geworden op:vr 21 mei 2010, 09:04
Locatie:Nederland
Contacteer:
Volkje op het dak

Bericht door Vinzz » za 19 mar 2011, 16:39

Hallo, ik ben onlangs verhuisd. Mijn bijtjes kon ik zo snel niet op een goede plek kwijt dus heb ik ze op het dakterras gezet. We wonen landelijk dus in principe niks aan de hand maar ze zijn toch wel erg aanwezig in de achtertuin en de tuinen van de buren terwijl daar niks te halen valt en dit een verdieping omlaag is. Vanuit het dakterras moeten ze zelfs nog ruim een meter omhoog en dan pas kunnen ze de velden en tuinen in.
Wie heeft er ervaring met bijen zo dicht aan huis in bewoond gebied? Denken jullie dat het zo blijft of zullen ze straks gewoon af en aan vliegen en onze tuin (en vooral die van de buren) met rust laten. Ze vliegen echt op mensen aan zonder verder agressief te zijn weliswaar maar dit is toch storend en enigszins gevaarlijk.
Als iemand nog een mooie plek weet in Noord-holland dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Met vriendelijke groet,
Vincent

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: Volkje op het dak

Bericht door erikzhs » za 19 mar 2011, 17:00

Hallo,
Mijn ervaring is dat ze vooral in het vroege voorjaar in de directe omgeving zijn, o.a. om water te halen uit vochtige grond. Over enkele weken als er volop bloei is zullen ze veel meer af en aan vliegen. Het is dan wel zaak dat de vliegroute zodanig is dat je er geen last van hebt. In de nazomer als er weinig dracht meer is, kunnen ze wel weer iets lastiger worden in de directe omgeving van de kasten.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Volkje op het dak

Bericht door maartenkleijne » za 19 mar 2011, 17:08

Laat ze maar lekker daar staan Vincent.
Ze vliegen meestal verder dan de eigen tuin of die van de buren.

Ik heb bijen al jaren achter kantoor, en het kleine tuintje staat bomvol met voortreffelijke drachtplanten, maar daarop hab ik nog nooit een bij gezien. Niet op de grote boswilg, niet op de kersenbloesem, niet op de perzik, zelfs niet op de klimop in het najaar (wel op klimop in de straat honderd meter verderop).

Wel is het zo dat in de zomeravond oude stervende bijen die niet meer terug de kast in gaan, soms op het dichtstbijzijnde verlichte raam afkomen, dus dan wel even opletten. Ze zijn, als ze toch binnen komen, bijna altijd de volgende morgen dood.
gr,
m

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Volkje op het dak

Bericht door LWPisa » za 19 mar 2011, 18:15

Mwoah. Bijen hebben meer last van buren dan buren van bijen in het algemeen maar er is een kans op gezeur. Het hangt ervan af hoe erg het opvalt en van je buren.

Ik heb 3 kleine volken in een kleine achtertuin die alleen maar omhoog kunnen. Ik ga ze weghalen want ook al doen ze niks, ze vallen behoorlijk op doordat ze met vrij veel geluid in grote getale uitvliegen en het toch wel druk wordt in de lucht. Sommige buren zijn bij-tolerant, andere ze zien ze gewoon niet. Maar om gezeur te voorkomen (er heeft wel eens zo'n kastje gezwermd hier en dat was pure stress) haal ik ze weg. Totdat het oktober is beperk ik me tot 1 hooguit 2 bevruchtingsvolken, die merkt niemand.

L

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Volkje op het dak

Bericht door wilgenroosje » za 19 mar 2011, 18:21

Volgens mij moet het geen enkel probleem zijn om ze daar te laten staan. Bij ons staan de bijen naast de garage onder een kleine aanbouw in een buitenwijk van Utrecht en de meeste buurtbewoners weten nog steeds niet dat we bijen hebben.
Ik herken de opmerking van Maarten dat de bijen meestal verder vliegen dan de eigen tuin en die van de buren heel goed. Voor de bestuiving van onze eigen fruitboom moeten we het niet van onze eigen bijen hebben. Die vliegen een rondje en verdwijnen dan direct uit beeld de wijk uit.
Wanneer je niet de pech hebt dat er een paniekerige buur naast je woont (zo'n verhaal ken ik wel van een collega imker en dan wordt het lastiger) kun je volgens mij ook in meer bewoonde gebieden probleemloos bijen houden. Je moet alleen zorgen dat ze niet zo uitvliegen dat de buurman ze allemaal op hoofdhoogte langs krijgt, maar vanaf een dakterras waarbij ze ook nog eens eerst wat verder omhoog moeten heb je grote kans dat ze over de buren heen vliegen zonder dat die het in de gaten heeft. Zo gaat het bij ons in ieder geval wel.

Het is overigens wat mij betreft ideaal om direct aan huis te kunnen imkeren; je neemt veel meer waar en hebt er ook veel meer plezier van. Dus als het even kan zou ik zeker proberen om het zo te laten.

Succes,

Marco

Vinzz
Berichten:6
Lid geworden op:vr 21 mei 2010, 09:04
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volkje op het dak

Bericht door Vinzz » za 19 mar 2011, 20:25

Hartstikke bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb er wel weer vertrouwen in dus ik ga het gewoon afwachten. Zolang er geen buren aan de deur komen is er niks aan de hand. Wel ga ik een keer zo'n epi-pen o.i.d. halen via de huisarts want dat is toch misschien wel handig in de ehbo kist van een imker.
Mijn vrouw heeft gisteren een fotootje gemaakt en daar is wel enigszins op te zien hoe de situatie is. Direct na de omheining is de tuin van onze buren en onze eigen tuin (beiden niet op de foto). In de omgeving worden bijen ook wel gewaardeerd denk ik (tussen de tuinders/boeren).
Met vriendelijke groet,
Vincent
vin op dakterras.jpg
vin op dakterras.jpg (205.8KiB)3024 keer bekeken

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volkje op het dak

Bericht door Oude Essink » zo 20 mar 2011, 10:42

Zolang er geen buren aan de deur komen is er niks aan de hand
Zet maar alvast een potje honing voor ze klaar; daar verricht je wonderen mee.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten