Jonge darren in huis, wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Royen
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 21:34
Contacteer:

Jonge darren in huis, wat nu?

Bericht door Royen »

Hallo,

Ik heb deze week al zeker 10 jonge bijen in huis gevonden, ik denk dat het jonge darren zijn (zo te zien hebben ze geen angel). Maar waar ze vandaan komen mag joost weten... ik denk uit de vloer, we leven namelijk op de houten ondervloer met een aantal gaten waar knoesten hebben gezeten, daaronder is meteen de kruipruimte/ kleigrond. Verder prima want het is daar droog, maar nu zit ik dus mooi met die bijen in huis.

Ik heb voor de gein even gekeken of een half levende bij zou opknappen van een druppel water, daar deed ie niet veel mee, toen op een kamerplantbloem gezet, deed ie ook niks mee en toen wat water en honing vermengt, dronk ie als een gek op met een lange staaf :-P (heb er geen verstand van). Nog geen minuut later begon dat lichaampje te 'pompen' en nog later begon ie te vliegen! En flink ook! Dus maar naar buiten gezet en daar vloog ie zo weg! Prachtige beestjes :-)

Maar wat moet ik nou doen aan die bijen? Als ik de gaten in mijn huis dicht maak, kunnen ze er dan nog wel uit (naar buiten)? Of moet ik ze een voor een gaan voeren met honing en water....:-P

Hulp van een pro gezocht!
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Jonge darren in huis, wat nu?

Bericht door Jaap v.Popering »

Royen schreef:Hallo,

Ik heb deze week al zeker 10 jonge bijen in huis gevonden, ik denk dat het jonge darren zijn (zo te zien hebben ze geen angel)


Hulp van een pro gezocht!
Is het mogelijk om daar een foto van te maken , en hier te plaatsen .??

Jaap v P
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Jonge darren in huis, wat nu?

Bericht door wilde »

Het is zeer onwaarschijnlijk dat het honingbijen zijn. Zie ook topic hieronder.
Het zijn mogelijk Rosse metselbijen. Honingbijdarren zijn er nu niet en die zijn een stuk groter. De ogen van een honingbijdar staan tegen elkaar aan (zie mijn avatar, rechts) en dat is bij geen enkele solitaire mannetjesbij het geval.
Een foto zal uitsluitsel geven.

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =5&t=24424
Albert de Wilde
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Jonge darren in huis, wat nu?

Bericht door Ruinerweg »

Ik ben vorig jaar midden in de winter eens ontboden bij een jong gezin die bijen overlast in de woonkamer hadden.
Inderdaad vlogen er een stuk of twintig bijen door de woonkamer die zich tegen de ruiten verzamelden.
Na enig gezoek bleek de hout bak de dader. In de hout bak lagen stukken haardhout die van buiten waren gehaald om in de kachel te doen.
In het hout zaten kanaaltjes waar de bijen aangelokt door de warmte uit kwamen.

Groet,

Roel.
http://www.ruinerimkers.nl Dit jaar 100 jarig jubileum!
Royen
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 21:34
Contacteer:

Re: Jonge darren in huis, wat nu?

Bericht door Royen »

Ik heb sinds ik de levende bij naar buiten heb gezet, geen bij meer gevonden.. misschien is het over of wachten we op de volgende lading. Ik heb er geen problemen mee, alleen hoop ik dat het geen vrouwtjes zijn want wij hebben een zeer hoogpolig donker tapijt dus als je er dan per ongeluk op stapt... Het hele huis is van hout en wij hebben een houtgestookte cv dus een berg haardhout voor de komende 2 jaar ligt in de schuur, ik denk dus dat ze onder mijn ondervloer een nest hebben. Ik kan dus geen foto meer maken maar als ik er een zie dan zet ik de foto hier wel neer.

1 puntje nog, als ik ze half levend buiten zet, overleven ze het dan wel? Ik had echt het idee dat ze zich eerst moeten voeden. En stel dat het metselbijen zijn, zijn deze dan ook beschermd? Zijn er ook imkers die mestelbijen ipv honingbijen hebben?

Groetjes
Royen
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 21:34
Contacteer:

Re: Jonge darren in huis, wat nu?

Bericht door Royen »

Even vergeleken op internet, het zijn inderdaad geen honingbijen maar metselbijen, goh wist niet dat daar verschil in zat.

Staat op een site dat ze kunnen prikken maar dat je dat nauwelijks voelt en er bijna geen reactie op de huid veroorzaakt. Ook staat er dat je er weinig aan kan doen behalve rottend hout weghalen en alle kiertjes dichten, tja dan ben ik de komende 10 jaar nog bezig met zaagsel en houtlijm haha! Laat ze dus maar lekker hun gang gaan onder mij :P

Allen bedankt voor de info! :be1:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten