Natuurbouw of kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 22 mar 2011, 15:15

Bij bdimkers.nl las ik dat men natuurbouw predikt in plaats van kunstraat. Wat is wijsheid? Kunstraat zoals ik het bij de beginnerscursus leer, of de natuur zijn werk laten doen? Ik neig toch naar het laatste. Wat zijn de nadelen van natuurbouw?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door AndreasH » di 22 mar 2011, 16:04

Nadelen:

- Het duurt net even wat langer allemaal.Al zal dat maar marginaal zijn bij goeie dracht en andere omstandigheden.
- Risico op warbouw. Da's vervelend om de voor de hand liggende redenen.
- Net voor de zwermperiode gaan ze heel veel darrenraat aanmaken....

Voordelen:

- Altijd schone was, het voorkomen van bestrijdingsmiddelen in oude was waar de kunstraat van gemaakt word is altijd aanwezig
- Bezige bijen zijn blije bijen...
- Aan de was kun je veel aflezen hoe het volk erbij staat.

Er zijn er vast nog meer. Maar dat laat ik aan de senioren over....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door jossmits » di 22 mar 2011, 17:39

De kans op warbouw kun je verminderen door boven in de raampjes een paar milimeter kunstraat in te maken. Dat doe ik bij de latten in mijn Warre kasten. Dat werkt goed. Warbouw in een kast met ramen is heel hinderlijk, het is dan een stuk moeilijker om de raampjes uit de kast te krijgen en bent dus het voordeel van raampjes kwijt. In de Dadantkasten die ik nog heb gebruik ik dan ook nog steeds kunstraat.
Verder eens met de voor en nadelen van Andreas

Jos

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door willem » di 22 mar 2011, 17:48

Ik zou de eerste twee a drie jaar kunstraat gebruiken, dan kun je aan het bijenhouden wennen heb je een beetje door hoe bijen reageren en kun je als er onverhoopt iets misgaat (warbouw) zelf gepaste maatregelen nemen. Voor de voordelen, zie Andreas.
Aan die schone was heb je alleen wat als je zelf je waswafels maakt, dat kost tijd en een investering in de pers.
Groeten, Willem :violin:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 22 mar 2011, 18:53

Warbouw is dat ze raampjes aan elkaar vast maken? (ik ben een beginner heh...)

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door willem » di 22 mar 2011, 19:18

Santtu Pikkarainen schreef:Warbouw is dat ze raampjes aan elkaar vast maken?
Ja onder andere, of je hangt de raampjes er keurig in, in koudbouw (de einden van de toplatten naar de vliegopening) en dan gaan ze de zaak uitbouwen in warmbouw (raten paralel aan de vliegopening) of alle varianten ertussen.
Daar sta je dan met je goede wil. Kun je ze er alleen nog als blok uithalen.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door AndreasH » di 22 mar 2011, 20:22

Kijk voor de gein eens naar hoe een bijenkorf (met volk) eruit ziet. Dat is warbouw, als het in een bijenkast met raampjes gebeurt. Zo erg zal het trouwens waarschijnlijk niet worden. maar ik heb gehad dat ik (door gebrek aan materiaal) twee honingkamer raampjes had ingehangen (naast elkaar) en daar bouwden ze heel mooi tegenaan, maar niet op de manier zoals ik het wilde. Daar heb ik dus aardig wat aan moeten verbuigen om het uberhaupt eruit te krijgen, laat staan er makkelijk mee te werken. Geluk bij ongeluk van die actie was trouwens dat ik het uitgebouwde deel aan de onderkant van het raampje gelijk kon afsnijden ivm het wegsnijden van darreraat.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Bart de Coo » wo 23 mar 2011, 09:02

Kijk voor de gein eens naar hoe een bijenkorf (met volk) eruit ziet. Dat is warbouw.
Niet altijd natuurlijk, hè. Als een korf er zo uitziet, dan heeft de imker iets verkeerd gedaan. Met natuurbouw moet je de ratenbouw altijd goed in de gaten houden. Als de bijen scheef gaan bouwen, moet je ingrijpen door de verse raat recht te buigen en op een of andere manier te fixeren, bijvoorbeeld met saté- of cocktailprikkers. In een korf doe ik dat door de raat recht te zetten en een gladde, ijzeren vleespen door de korf te steken, waarmee de raat op zijn plek blijft. na een weekje of zo zal het wel vastzitten.

Je kunt warbouw natuurlijk heel makkelijk voorkomen door het uit te bouwen raampje tussen twee reeds uitgebouwde raampjes in te hangen. Dan zal het lege raampje zeer waarschijnlijk mooi uitgebouwd worden. Op die manier kun je langzaam maar zeker je kunstraat de kast uitwerken en helemaal overgaan op natuurbouw. Zwermen kun je natuurlijk meteen op reepjes kunstraat zetten, zodat je natuurbouw krijgt, maar pas dus op voor warbouw: geregeld controleren en corrigeren!

Pas verder op bij het werken met natuurbouw. Je kunt het raampje niet zo maar scheef houden of met veel geweld afslaan: de raat breekt subiet af - alhoewel, lege raampjes die bespannen zijn met ijzerdraad schijnen ook mooi uitgebouwd te kunnen worden, zolang je ze maar tussen mooi uitgebouwde raten in hangt. Gebruik een veger of bij voorkeur een ganzenvleugel. Pas verder op met reizen. De raten moet in dat geval goed vastgebouwd zijn aan de zijlatjes van het raam.

Maar verder, doén! Leuk! Natuurbouw geeft het werken met bijen weer een heel andere draai. En schone(re) was bovendien.


Groet,

Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door LWPisa » wo 23 mar 2011, 09:31

Nadeel:

- het is allemaal delicater in de omgang
- de raten passen per volk aan elkaar, je kan ze niet makkelijk uitwisselen (geen probleem als je nooit verenigt) en je moet er als een boek doorheen bladeren
- veel darren, kosten honing en leveren een grote bijdrage aan de varroapopulatie

Voordeel:
- geen eventuele residuen in de was
- bijen bouwen precies zoveel als ze willen
- veel wasopbrengst
- esthetische ronde vormen en witte raten
- veel darren voor je moeren
- ohja minder kosten en werk

Bij mij zit er onderhand systeem in. In het eerste jaar bouwt de kunstzwerm met jonge moer het merendeel van de wersterraat die ze nodig hebben uit. Het volgende jaar schakelen ze over op darrenraat als ze er klaar voor zijn en halen ze honing. Grote volken na de winter leveren me voorjaarshoning en vroeg een nieuwe kunstzwerm (of 2) die dan weer op startstrips komt te zitten voor volgend jaar. De kleine volken die ik inwinter hebben meestal pas laat darrenbroed en zwermneiging en die leveren me de zomerhoning vaak via een vlieger, als ze al zwermneiging houden met ruimte geven. Vliegers hebben HK

Foto's...

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=10614

gr
L
Laatst gewijzigd door LWPisa op wo 23 mar 2011, 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Bijenhoudster » wo 23 mar 2011, 09:35

Hoi SP

Ik herken je vragen, ook ik heb mij hier vorig jaar in verdiept. Je bent dus op de site van BD imkers geweest lees ik. Je kan je opgeven voor de nieuwsbrief voor lezingen. Ik heb inmiddels 4 lezingen bijgewoond van Wim Grasstek en er zelf uitgehaald wat mij aanspreekt. Dit deed ik naast de regulieren beginnerscursus. Er is geen of of. Je kan deels kiezen (dat zal beide partijen misschien niet met mij eens zijn). Zelf ben ik vorig jaar met 11 raamskasten begonnen en 1 kast op kunstraat, omdat ik dat volk zo overnam. En 1 kast op natuurbouw die ik als zwerm kreeg.

Overigens 11 raamskasten is een kwestie van goedkope afstandsrepen vervangen, meer niet.

Ik heb niet alles meteen goed gedaan. Maar uiteindelijk is natuurbouw mij het meest bevallen. Juist als beginner ook! Je ziet hoe ze bouwen, niet alleen mooi om te zien maar je ziet ook eerder wanneer een raam vol is en ze aan een nieuwe toe zijn. Het is veel duidelijker wat bijen doen.

Gisteren heb ik alvast de natuurbouw kast gecontroleerd en het ziet er fantastisch uit.

Ik heb ook fouten gemaakt, mijn kast niet met de waterpas gecontroleerd en het stond waarschijnlijk net niet waterpas genoeg. En ik heb wasdruppeltjes gebruikt aan de bovenkant i.p.v. die driehoekslatten, dat ga ik dit jaar doen. En ik heb te laat extra bouwruimte gegeven. Resultaat was warbouw. Dat waren fouten die ik ook als beginner niet had hoeven te maken. Daarom vind ik het belangrijk dat ook deze informatie doorgegeven wordt.

Volgens Wim duurt het zelf raat laten bouwen dacht ik niet langer. Wel de beginfase maar dan staat een volk op kunstraat stil en uiteindelijk loopt de ontwikkeling gelijk.

Behalve de standaard voordelen die je vast op de BD site hebt gelezen zijn er als beginner meer voordelen, die ik nog nooit heb horen noemen.
Je hoeft geen pakken kunstraat te kopen, draad, misschien zelf zo’n machientje om die ringetjes in hout te doen, ringetjes zelf, wieltje, of anders iets om in te smelten, misschien een plankje maken om het raam op te leggen als je kunstraat er in maakt. Al deze dingen heb je niet nodig. En als je met kunstraat werkt is het het beste om met eigen was te werken (wat je als beginner sowieso niet hebt) dan heb je ook nog een wasraat maker nodig. Bij kunstraat komt het was n.l. ook uit het buitenland en er kan van alles inzitten.

Overigens de tip dat je bovenin een stukje kunstraat zet is niet wat Wim aanraad. Als je dat doet bouwen de bijen het op dezelfde manier uit, alle cellen staan 1 kant op. In de natuur golft het in zo’n raam een beetje. Zeg maar dat de cellen wat kunnen kantelen verticaal dus zonder dat je er nadeel van hebt. (horizontaal golft het bij mij ook…) Hij zegt laat ze alles zelf bouwen dus bovenin alleen wasdruppels of een toplatje. Hij geeft ook elk jaar een open dag dan kan je dit zelf zien, er hangen foto’s en hij heeft ramen als voorbeeld.

Ik voel mij geen BD imker. Ik heb ooit gelezen over BD tuinieren. Zelf hou ik van ecologisch tuinieren en permacultuur, maar BD tuinieren met preparaten maken en planeten, dan haak ik af. Dus ik ben wat bevooroordeeld. Ik weet dat deel ook niet van BD imkeren, ook niet in lezingen gehoord, daar ga ik dan niet heen. Dat deel is voor mij te zweverig. Maar wel dat natuurbouw, 11 raamskasten, misschien natuurlijk laten zwermen, misschien op den duur langere ramen en andere kasten. Maar dat heb ik nu nog niet. En ik heb net vellen darrenraat ingehangen (omdat ik die nog had). Ik zit er voor mijn gevoel een beetje tussen in. Maar omdat dat natuurbouw mij wel bevalt ga ik meer die kant op. Ik koop geen nieuw darrenraat meer of vellen kunstraat. Ik ga driehoekslatjes aan mijn ramen maken. Ik heb nu nog HK gemaakt met kunstraat omdat dit de 1e keer slingeren wordt, en ik dat raat heb over genomen maar dat ga ik ook niet kopen. Je kan er ook voor kiezen meteen met alles volgens BD manier te beginnen, dat deel wat je aanspreekt.

Ik vind het zelf heel jammer dat er over deze manier van imkeren niet op een reguliere beginners cursus wordt gesproken. Zodat je zelf kan kiezen maar wel alle informatie hebt. Ik raad je zeker aan de lezingen van Wim te volgen.
Volgens Wim duurt het 4 jaar voordat een volk gewent is aan de natuurlijke manier van imkeren. Dus eerst regulier werken en dan op BD manier vind ik een nadeel. Omdat ik beide ook als beginner heb gedaan zie ik er het voordeel ook niet van in. Ik vind juist de natuurbouw wel makkelijker omdat je de ontwikkeling ziet. En het is natuurlijker voor de bijen en het scheelt je in aanschaf van al die materialen.

Mijn tip verdiep je in beide (dat doe je dus al) en kies dat wat je het meeste aanspreekt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 134 gasten