Natuurbouw of kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Bijenhoudster » wo 23 mar 2011, 09:43

LWPisa,

We waren tegelijk bezig met schrijven en ik heb n.a.v. jouw bericht vragen.

Wim zet een driehoekslatje aan de hele bovenkant en aan de achterkant van een raam. Waarom doe jij dat niet?
En waarom maak je dit met een tierib vast, ik dacht gewoon een paar spijkertjes in te slaan.
Ik wil nu al mijn ramen in orde maken voor uitbouw vandaar mijn vragen.

Zijn die driehoekslatjes gewoon standaard bij een bouwmarkt te koop? En moet je nog een bepaalde hoek daarvoor hebben? Of gewoon 45 graden?

En Wim zegt dat er de eerste jaren veel darren gemaakt worden, tot het volk 4 jr verder is dan wordt het een natuurlijke evenwicht. Hoelang doe je dit nu? Veel darren klinkt niet positief...

Wat doe je daarmee, ik zou ze misschien weg snijden, in natuurbouw zit darrenraat onder het werksterbroed.
Of wat als je dan toch darrenraat inhangt en dit weghaalt?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 23 mar 2011, 10:05

Ik wil mijn kast(en) direct vanaf het begin op 11-raams zetten. Ik had al gelezen dat dat veel natuurlijker is. Omdat ik vooralsnog met 1 of 2 kasten aan de gang ga zal het uitwisselen van ramen ook niet zo'n heel groot probleem zijn (toch?). Het idee van natuurbouw spreekt mij erg aan, laat de natuur maar z'n werk doen.

Helemaal bio-dynamisch zal het ook bij mij niet gaan, maar zo natuurlijk mogelijk past wel in het straatje van mij biologische groententuin. Iets minder honingopbrengst is niet erg, ik zie dat toch vooral voor eigen gebruik. Verkoop aan derden zou bijzaak zijn.

Ik moet nog wel veel leren, maar ga inderdaad proberen eruit te halen wat ik interessant/werkbaar vind.

Is er iets tegen te doen dat het grotere aantal darren de varroapopulatie vergroot?

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Bijenhoudster » wo 23 mar 2011, 10:35

Als je darrenraat weghaalt vang je daarmee de varroamijten (geen BD advies dus). Wim heeft een speciaal kastsysteem weet het niet meer precies hoe, maar door broed aan één kant te zetten wil mijt naar broed maar komt dan in een vang. Zoiets... hij gebruikt ook mierenzuur.

Ik doe zelf alle aanbevolen varroa behandelingen.

O ja en omdat je 11 raams gebruikt is de temperatuur hoger en komt een bij net iets eerder uit, wat nadelig zou zijn voor de mijt.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Jeroenvt » wo 23 mar 2011, 11:07

Wat nog niet genoemd is, bij natuurbouw kunnen de bijen linker en rechterramen maken. De cellen zitten tov het midden anders in linker en rechterramen en als dat goed zit zou dat stressverlagend kunnen werken. Kijk ook op: http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/indexfoto1.html , even zoeken naar Y-vorm. Bovendien ben je gelijk af van de discussie over de celgrootte, die klopt bij kunstraat ook nooit.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door LWPisa » wo 23 mar 2011, 11:37

Bijenhoudster,

3-hoek latten doe ik niet aan, extra gedoe. Bijen starten op een lijntje was(druppels) in het midden van de toplat van het raam, of op de resten van weggesneden raat.

Ik hang vaak toplatjes uit kleine kasten in een spaarkastraam met tierips. Spijkeren is ongunstig (schokken etc) en met maar 2 handen vrijwel niet te doen. Als het latje ingebouwd is knip ik de tierip eruit.

Ik werk nou 2 jaar met alleen natuurbouw. Over wat voor evenwicht Wim het heeft is me onduidelijk maar darren horen bij de voortplanting van een bijenvolk. In feite hoe meer hoe beter. De kans op een vruchtbare dar, op de juiste plek in de totale omgeving, op de juiste tijd, is niet zo groot voor een jonge moer. Van de 100den tot 1000den darren in een volk zijn er maar een paar die tot een bevruchting leiden en de genen van hun moeder doorgeven, als dat al gebeurt. Binnen hun systeem gokken honingbijen erg op dispersie van mannen en daarvoor moeten er genoeg zijn.

L

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Albert Stoter » wo 23 mar 2011, 11:49

Jeroenvt schreef:Wat nog niet genoemd is, bij natuurbouw kunnen de bijen linker en rechterramen maken. De cellen zitten tov het midden anders in linker en rechterramen en als dat goed zit zou dat stressverlagend kunnen werken.
Hier zijn inmiddels ook wel wat tegenwerpingen tegen gemaakt. Zie o.a. de link "contra Y-structuur" op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Y-structuur

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 23 mar 2011, 11:49

Deze discussie heeft mijn interesse in de top bar hive gewekt :-)

Ik heb er al het een en ander over gelezen, maar blijf toch met wat vragen zitten:

- is het voor een absolute beginner te doen? Haal ik mezelf niet enorm veel ellende op de hals?
- ik zag dat er dat problemen zijn met oxaalzuurbehandeling. Is dat niet simpel op te lossen door een verdamper onder de kast te hangen? Ik denk aan een opening in de bodem waar je een bakje met de verdamper onder hangt.
- honingwinning is een probleem? Begrijp ik het goed dat je een bak bovenop de top bar hive kunt zetten waar je raampjes in kunt hangen. Of komt de honing naast het broed te hangen?
- Hoe tel je varroamijten?
- bij mijn beginnerscursus krijg ik een volk, dat waarschijnlijk op gewonen raampjes zal zitten. Hoe krijg ik dat volk in een TBH?
- het breken van raat zou een probleem kunnen zijn. Is dat niet op te lossen door een stuk ijzerdraad in lussen op te hangen waar de bijen dan het raat aan maken. Wordt het dan steviger, of is het overbodig?

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Bijenhoudster » wo 23 mar 2011, 12:26

Over een topbar hive kan je de zoekfunctie gebruiken, daar is meer over geschreven in andere topics.
Een oxaalzuur verdamper is erg slecht voor je eigen longen!

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door jossmits » wo 23 mar 2011, 15:14

Ik begeleid beginners. Ik raad beginners nooit aan om met latten kasten te beginnen. Het is goed om als beginner toch geregeld op een raam te kijken. dat is bij een latten kast lastiger dan bij een kast met raampjes. Dus als je het wilt proberen dan neem er ook een kast met raampjes bij. Ik ben zelf lang gelden opgevoed met spaarkasten met raampjes en ik denk dat dat een goede school was.
Ik heb nu warre kasten met latten (en nog een paar dadant). Om warbouw tegen te gaan maak ik een smal stookje kunstraat aan de lat. Ik doe dat door de lat in de lengte door te zagen en dan de twee delen weer met een strookje van ongeveer 1 cm ertussen weer aan elkaar te spijkeren, aan beide einden van deze lat waar geen raat zit blijft dan een spleetje. In de kast heb ik in de rand waarop de latten rusten kleine glasspijkers (zonder kop) op 3,5-3,6 cm afstand gespijkerd. De latjes klem ik over die spijkers. Dit kan niet schuiven wanner je bijvoorbeeld een zwerm direct in de kast wilt scheppen.
Groeten

Jos

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 23 mar 2011, 15:27

Na wat verder lezen ga ik denk ik wel beginnen met een spaarkast. Een TLK is iets voor als ik meer ervaring heb. Ik ga wel zo spoedig mogelijk over op natuurbouw ipv kunstraat. Dat voelt toch veel beter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten