honingkamer erop of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:
Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door jasper-k » do 24 mar 2011, 21:41

Hoi Dirk,
is er op zetten ook beter als je geen uitgebouwde ramen hebt?
ik neem aan dat je dan de methode hanteert, zoals beschreven in je vorige reactie met een krant, voor de warmte?
ik heb nog geen darrenraat gestoken, ik heb er ook niks van gevonden vandaag, en heb ze ook nog geen bouwraam gegeven (hk met kunstraat in bk) zodat ze eronder darrenraat aan kunnen zetten.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Dirk C » do 24 mar 2011, 22:38

Waarom zou er op zetten een probleem zijn als je geen uitgebouwde ramen hebt?
Het blijft natuurlijk wel belangrijk om langs boven goed te isoleren.
Een blad Krantenpapier er tussen zoals eerder gezegd.
Belangrijk is om pas uit te breiden op het ogenblik dat de kast vol bijen zit.
Hier is er boven op de ramen volop was gebouwd (plasticfolie op bovenop).
Ik zal eens proberen om er een foto van te nemen.

groeten,
Dirk

kragge-imker
Berichten:11
Lid geworden op:di 29 jun 2010, 21:25
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):carnica
Locatie:uffelte
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door kragge-imker » do 24 mar 2011, 23:15

:be9:
Laatst gewijzigd door kragge-imker op vr 25 mar 2011, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 25 mar 2011, 09:29

Hoi Jasper,
Gisteren heb ik gerageerd hoe ik het nu doe. Dit is gebasseerd op het jaarlijks vernieuwen van de raten.
Dit heeft momenteel meer prioriteit dan een vroege bak met honing.

Ik zat me later te bedenken hoe ik het vroeger deed. (Vroeger is toen de varoa nog niet zo'n hot item was, wintersterfte alleen voorkwam als je niet genoeg had gevoerd en Feyenoord nog in het linker rijtje stond.)

Toen zette ik het volk ook terug op 10 ramen.
Als het volk meer dan 4 ramen brias had haalde ik die vier ramen naar een lege boven bak.
In de onderbak schoof ik dan de ramen naar het midden en aan de buiten kant vulde ik die op met kunstraat.
In de boven bak dan ook 6 ramen kunstraat.
Dan na een week een honingbak er op.
Je hebt dan ruimte genoeg in je kast zonder dat je veel warmte verlies hebt en je hebt bij een goede dracht een bakje wilgenhoning.

Nadeel is wel dat de aangevulde ramen onderin niet gauw/mooi worden uitgebouwd. Als de bovenste BK bak is uitgebouwd zou je de middelste raten eigenlijk weer moeten verwisselen met de kunstraaten beneden, maar tegen die tijd is het niet zo fijn om de heleboel overhoop te halen. In iedergeval slecht voor je rug.

Jaap

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 mar 2011, 13:07

Zojuist, de eerste twee honingkamers erop gezet. Het gaat hier in Antwerpen als een speer. De kunstraten die ik dinsdag in en naast de broednesten heb gehangen waren vandaag al volledig uitgebouwd en zo hoort het ook: snelle optrek. Ook in de lege darrenramen (broedkamerraam in drie secties) zat al mooi uitgebouwde darrenraat. Ik heb er dinsdag ook nog veel verzegelde ramen uitgehaald, want ik had veel teveel gevoerd. Niettemin heb ik mijn stand nog niet helemaal goed, zo moet ik van een aantal volken de onderbak nog eens goed doorpsitten en wil ik twee volken verplaatsen om de dracht wat beter te verdelen.

Vandaag dus een uitgebouwde bak en een bak met kunsraat op twee volken gezet. Dit weekend kan ik nog meer kunstraat insmelten en oude raat opruimen. Vanaf woendag wordt het weer warmer en dat is ook de tijd dat de zoete kers gaat bloeien. Dan kunnen de rest van de volken de honingkamers krijgen.

JP
JP

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door TubaLeoVoet » zo 27 mar 2011, 16:48

De zure krieken staan hier al volop in bloei, niet wachten met die honingzolders !
kersen, peren, appelen, het komt snel na elkaar nu.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Robbert » di 05 apr 2011, 23:27

Gisteren twee volken van de wilg gehaald en een van de stand. Alle drie op twee broedkamers. De twee van de wilg waren loodzwaar. Na het ophalen heb ik ze naar de kersen gebracht. Omdat ik schrok van het gewicht heb ik vandaag alle drie de volken voorzien van honingkamers. Omdat ik nog geen 30 uitgbouwde ramen had maar 20 heb ik de ramen verdeeld over de bakken en aangevuld met kunstraat. Van elk volk heb ik een broedkamerraam verwijderd en vervangen door darrenraat. Dat uitgenomen raam was vorige week nog kunstraat en deze week al uitgebouwd en bijna vol. Ik heb het maar voor de kast gezet om leeg te laten halen anders gaat die nectar verloren. Beetje stom maar het moet maar even.

Als de hk volgende week vol zijn wat moet ik dan doen? Nieuwe erbij zetten of vervangen?
Dat vervangen kan dat ook zo: hk verwijderen, dezelfde dag slingeren, zelfde dag teruggeven?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door A.A. Staals » wo 06 apr 2011, 08:05

Robbert schreef:Als de hk volgende week vol zijn wat moet ik dan doen? Nieuwe erbij zetten of vervangen?
Dat vervangen kan dat ook zo: hk verwijderen, dezelfde dag slingeren, zelfde dag teruggeven?
Robbert
Ik maak altijd de honingkamers leeg als ze vol zijn. Voordeel het minst materiaal nodig en de kasten blijven hanteerbaar.
Ook komt het voor dat bepaalde voorjaars honing in de raat kristaliseerd.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 apr 2011, 14:32

Zojuist bij twee volken een tweede honingkamer geplaats ONDER de eerste hk. De eerste honingkamer zat al vol en de bovenranden zijn verzegeld. Ook heb ik hier en daar vangramen voor darrenraat ingehangen. Maar dit gaat nog te ongestandaardiseerd. Ik wil daar meer structuur in hebben. Bij enkele volken ook verzegelde darrenraat uit de volken gehaald en buiten opgehangen voor de mezen. Ik doe dit zodra het vezegeld is maar zou het iets langen moeten hangen zodat de poppen wat vaster worden; worden dan beter opgegeten door de mezen. Vanaf nu ben ik 5 dagen weg voor werk en het beloofd zeer goed weer te worden. Alle volken hebben nu voor een week genoeg ruimte. Wat er nu binnengehaald wordt is met name (schiet)wilg aangevuld met zoete kers en Noordse esdoorn. Ook de paardebloem komt eraan. Het is jammer dat ik niet meer tijd heb om raampjes van kunstraat te voorzien. Vanaf volgende week probeer ik een inhaalslag te maken en zal ik ineens veel kunstraat op de resterende volken zetten. Ook ga ik wellicht broedbakken met broed boven het rooster zetten en de moer op kunstraat. Dat heb ik al jaren niet meer gedaan, want het is nogal ingrijpend. Maar goed ik wil dit jaar radicaal aan raatverniewing doen.


JP
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: honingkamer erop of niet?

Bericht door semar » wo 06 apr 2011, 17:56

Robbert schreef:Als de hk volgende week vol zijn wat moet ik dan doen? Nieuwe erbij zetten of vervangen?
Dat vervangen kan dat ook zo: hk verwijderen, dezelfde dag slingeren, zelfde dag teruggeven?
ja dat kan, wel een gedoe en extra verlies van honing.
ik zou er een nieuwe bak onder zetten. Dat scheelt honing verlies en ze krijgen dan meteen meer ruimte.


Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten