broed in de HK

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Re: broed in de HK

Bericht door Jeroenvt » vr 15 apr 2011, 18:55

Zullen we weer On Topic gaan? Heeft iemand nog een mening hoe om te gaan met broed in je hk zonder koninginnerooster te gebruiken? Ik weet dat Astrid Schoots daar wel een mening over heeft, maar de rest gebruikt gewoon een rooster?
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

kragge-imker
Berichten:11
Lid geworden op:di 29 jun 2010, 21:25
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):carnica
Locatie:uffelte
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door kragge-imker » vr 15 apr 2011, 19:25

ik heb er altijd een honingkamer onder staan,dus honingkamer,daarop broedkamer,en daarop weer een honingkamer.
kun je de raampjes met broed naar onder zetten,en eventuele natte raampjes gelijk weer naar boven,help je ze ook nog.
als je dan van de raampjes met honing en broed,de honing loskrabt(als t verzegeld is),stouwen ze dat wel weer naar boven.............. :be9:

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door beethere » vr 15 apr 2011, 19:26

Ik gebruik geen rooster; als ik slinger neem ik alleen de raampjes zonder broed; de raampjes met broed laat ik in de kasten; zo voorkom ik ook dat ik volken per ongeluk helemaal "droog"zet. :hive:
Je kunt die raampjes ook altijd nog naar de honingkamer eronder verplaatsen en dan een kantraam uit die bak omhoog verplaatsen.
als je maar 1 hk. hebt, neem ik aan dat je de ruimte voorlopig niet verkeint, en dus weer een nieuwe hk plaatst; daar kun je die raampjes dan ook weer inhangen.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door petro » vr 15 apr 2011, 19:55

Buiten dat ik het met onderstaande helemaal eens ben,is er nog een manier.
De honingkamer terugbrengen van tien ramen naar negen ramen.De negen ramen op gelijkmatige afstand van elkaar in de hk plaatsen.
De bijen maken de cellen van elk raam iets dieper,waardoor ze niet meer geschikt zijn om in te leggen.
Petro
beethere schreef:Ik gebruik geen rooster; als ik slinger neem ik alleen de raampjes zonder broed; de raampjes met broed laat ik in de kasten; zo voorkom ik ook dat ik volken per ongeluk helemaal "droog"zet. :hive:

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Bijenhoudster » vr 15 apr 2011, 20:08

... moet ik het rooster er dan weer tussenuit halen?

Ik geloof dat elk raam broed had en verse honing kan ik mij niet eens herinneren.
Ze hadden ook echt bouwruimte nodig. Dwing ik ze zo ook niet een beetje om raten te gaan bouwen in de lege die ik bijgezet heb, anders blijft ze misschien in de HK.

Willeke
Berichten:2
Lid geworden op:do 06 mei 2010, 21:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Willeke » vr 15 apr 2011, 21:14

kragge-imker schreef:ik heb er altijd een honingkamer onder staan,dus honingkamer,daarop broedkamer,en daarop weer een honingkamer.
kun je de raampjes met broed naar onder zetten,en eventuele natte raampjes gelijk weer naar boven,help je ze ook nog.
als je dan van de raampjes met honing en broed,de honing loskrabt(als t verzegeld is),stouwen ze dat wel weer naar boven.............. :be9:
Dit lijkt mij een goed idee, dat ga ik eens uitproberen.
Dank jullie wel, allemaal voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door dree » vr 15 apr 2011, 22:32

Als het gaat om ruimte maken: Bijen bouwen naar beneden. Een bak er onder plaatsen dus. Wat ik geleerd heb is dat je geen moerrooster nodig hebt als je wacht tot er boven het broed een paar cm honing zit. Voor de moer is dat een te grote hindernis.

groet,

Andreas

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Bok » za 16 apr 2011, 19:55

Bijen heb ik omdat ik het leuk vind maar ik wil wel fatsoenlijk honing oogsten.
Ik gebruik dus een rooster. Sommige dingen zijn uitgevonden om het de imker makkelijk te maken. Een rooster is er één van.

Ik imker met dadant.
In het voorjaar bij de eerste inspectie haal ik veel lege ramen eruit en vul op met kantplanken. Zodra de dracht goed op gang komt zet ik er een honingkamer met moerrooster op. De broedkamer houd ik in de gaten en als er ruimtegebrek komt geef ik een kunstvel.

Bijkomend voordeel is dat je echt nieuwe ramen hebt.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Hans van der Post. » za 16 apr 2011, 23:17

Bok schreef: [......] Sommige dingen zijn uitgevonden om het de imker makkelijk te maken.
Een rooster is er één van.
[.......]
Inderdaad "bok" ook ik gebruik een rooster. Of begin zonder rooster - zet een HK op en op plaats 1 en 2 - 9 en 10, uitgebouwde ramen en vul de tussenliggende plek op met ramen met kunstraat.
De moer ( het volk) begint niet in de kantramen met een broednest. De honing wordt boven het broednest opgeslagen - 1 en 2 - 9 en 10.
Gelijkertijd wordt er een begin gestart met het uitbouwen van de kunstraat.
Als je een week wacht zitten die net uitgebouwde ramen vol met broed! Dus ga ik na drie a vier dagen later gewapend met een moerrooster naar mijn volken.
Let op!!! niet achteloos de moerroosters er opleggen! Kijk of er toch de moer niet in de HK loopt.
Als je de dekplank een vijftal minuten van het volk laat tippelt de moer "verblind" door het daglicht naar de onderbak.
Tenminste dat doen mijn moeren - heb ze afgericht. :whistle:
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 17 apr 2011, 01:01

Ik had een bak met kunstraat gezet vorige week woensdag (de 6de april). Ik had hierbij twee volle kantramen uit de onderbak gehaald, maar waarin wel (beetje) open broed zat. Normaal hang ik dergelijk honingramen, net zoals Hans op 1 en 11 maar omdat er broed in zat nu op 5 en 6. De rest opgevuld met kunsraat. Tot en met 12 april in Polen; nieuw rooster gekocht op 13 april en deze gelegd op 14 april. Geplaatste bak zat al deels vol met broed (en honing). Verhaal van Hans klopt dus als een bus. Ik wist het risico, maar ik had op dat moment geen goed rooster. Mijn volken zijn zo sterk dat je bij de uitbreiding meteen het rooster wel kunt leggen, zeker als er ook een raam met broed in de honingkamer aanwezig is: daar zitten al bijen op en die zullen nog meer bijen aantrekken.
Nu word ik niet panisch van eenmalig broed in de honingkamer, maar toch. Morgen kijken of de moer nu boven of onder het rooster zit. Eitjes in honingkamer dan moer opzoeken en onder het roosters plaatsen. Het broed in de hkamer loopt komende 2 weken uit en wordt gevuld met honing. De honingkamer komt zeker vol.

jp
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten