Darrenbroed verwijderen en dan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door Bijenhoudster » ma 09 mei 2011, 13:02

Als je hem nog een keer kan gebruiken is het helemaal mooi. Moet het niet gaan schimmelen. Ik heb er op en er omheen voer gestrooid komen ze ook nog niet op af. Er lopen wel mieren op en er kwam een bij nectar halen.
Ga ik de vogels zo niet leren dat bijenspul lekker is en ze naar de kasten gaan? Ik had van de week een specht die op mijn raamkozijn liep te timmeren. Die spechten zijn ook totaal niet schuw, zitten regelmatig in een boom terwijl ik daaronder bezig ben.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door Wim Joosten » ma 09 mei 2011, 14:25

Bedenk wel dat raat buiten de kasten hangen kan gezondheidsrisico's voor de volken met zich meebrengen. Bijen kunnen op of in de raat aanwezige ziektekiemen mee nemen naar hun eigen volk.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 09 mei 2011, 16:28

Op gemengde (verenigsings) standen zou ik het ook zeker niet aanraden! Overigens vliegen er ook hommels op die zo nu en dan honing puren.
JP

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door Bijenhoudster » ma 09 mei 2011, 18:04

Ik denk dat ik hem maar weg moet doen. Kan ik het nog voor kaarsvet gebruiken? Zinken die larven enz naar de bodem als ik het smelt?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 09 mei 2011, 18:26

Niet bepaald. Momenteel smelt ik al mijn wasrestjes elke x aantal weken om in een pan op mijn gasfornuis (ik kan dat doen aangezien mijn lief niet bij me inwoont :D; ik ben dus eigen baas in MIJN keuken.) Eerdere jaren bewaarde ik alles veel te lang: ik had dan soms bakken en emmers vol verschimmelde warresten die ik dan alsnog moest weggooien. Zonde! Dit werkt veel beter en het is relatief weinig werk zo tussen de bedrijven door. Ik heb wastonnetjes op mijn stand staan en zodra die vol zijn, neem ik ze mee naar huis. Bovendien vind ik het -op kleine schaal- aangenaam werk en was ruikt zo lekker 8-) !
Verwarm je de wasresten dan gaan komen de poppen bovendrijven. Ik ga binnkort naar de krinloop om betere (roestvrijstalen) zeven te kopen. Dit is de sleutel tot succes. Je kunt je potje met warme was (en poppen en pophuidjes) afgieten in een bak en zo alle poppen en andere niet-wasdeeltjes eruit te zeven. Het is even werk, maar snij je veel darrenraat dan gaat het toch om behoorlijk veel was. En als je het bijhoudt, valt het relatief allemaal mee. Andere optie is het te begraven in de tuin. De wormen schijn er dol op te zijn.

JP
JP

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door marcv » ma 09 mei 2011, 21:25

Bah nee hoor, één keer geprobeerd maar dat nooit meer in de keuken. En ik ben ook baas in eigen keuken! Ik vind ook helemaal niet dat het lekker ruikt. Min of meer zuivere was wel, maar smeltende raat vol rommel. Zo'n vieze drek ... :lol:

Ik heb nu een wassmelter in mijn kelder (de enige bijenvrije ruimte waar ik dat zie zitten). Heeft 60 euro gekost en werkt prima! Iets in deze aard: http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=24363

En zelfs (darren-)raat met eventueel poppen erin is allemaal geen probleem. Blijft mooi achter in de smelter en de was loopt eruit.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 09 mei 2011, 22:22

HE KITCHENBOSS!!

Je hebt wel gelijk...je MOET heel netjes werken, want anders ga je smossen en wordt het een vieze boel. Idd stinkt de drap wel een beetje, maar de gesmolten was ruikt lekker en vergoed veel. Ik heb ook een dergelijke smelter (dan van roestvrijstaal) en staat oo in de kelder. Ik heb alleen geen zin om dat ding aan te zetten voor een enkel tonnetjes (braamraat) was. Dit vind ik gemakkelijker.

JP
JP

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door jawi » di 10 mei 2011, 00:45

Waarom zou je beschimmelde was niet meer kunnen smelten?
Jan-Willem

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroed verwijderen en dan?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 10 mei 2011, 14:04

Als het echt 'doorschimmeld' raakt het totaal verloren. Wordt het prut.

jp
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bezig bijtje en 169 gasten