Moer niet vinden, wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bijenhoudster » zo 08 mei 2011, 13:33

Ja natuurlijk, dom niet aan gedacht.
Overigens heb ik het idee dat die bijen gewond raken van die veger, ik heb er een hekel aan, maar voor dit was het wel goed geweest.
Ik denk dat die hele operatie van de laatste dagen heel wat bijen het leven gekost heeft. De volgende keer laat ik ze zwermen denk ik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 mei 2011, 13:54

Primus schreef:Beste,

. een Moer zoeken in een groot volk en zeker als het al enige keren overhoop is gehaald is zelfs voor ervaren imkers onbegonnen werk.
Veel succes.
Ik merk en knip ( vermink ) mijn Koninginnen NOOIT . Al mijn volken staan op dertig ramen zonder moerrooster .
Afgelopen vrijdag twaalf volken bekeken en bij tien volken de Koningin gevonden en een kunstzwerm gemaakt :D , bij het ene volk zat zij op het derde raam wat ik bekeek en het andere op het acht en twintigste , is vooraf niet te voorspellen , meer doe ik nooit per dag omdat ik wel eens tijdens een onweersperiode vele doppen moest breken . De volken waarvan ik de Koningin mis , kijk ik na enkele dagen wel weer in , daar zit toch geen zwermstemming in , breek alle belegde doppen (speeldopjes ) weg.

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 mei 2011, 14:58

Ook ik vind meestal de koningin snel (vorige week nog 7 koninginnen gemerkt, waarvan 5 in een groot volk). Maar soms heb je van die dagen dan vind je ze slecht of niet en heb je haast.) Ik knip mijn koninginnen ook nooit meer. In het begin wel gedaan. maar allemaal gedoe en niet echt nodig. Ik denk dat de meeste imkers hier op dit forum liever niet het merken achtewege zouden willen laten.
JP

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door jawi » zo 08 mei 2011, 23:41

Er zijn tegenwoordig zelfs (magnetische) merkjes te koop waarmee je de koningin uit een zwerm kunt vissen.
Merken is wel erg handig.
Jan-Willem

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bok » ma 09 mei 2011, 09:31

Merken is één van de vindingen die de imker én het bijenvolk goed doen. Je loopt niet eindeloos door je volk te roeren.
Gewoon doen of accepteren dat je de koningin niet ziet en de hier met je bedrijfsmethode rekening mee houden.

Mijn koninginnen hebben de onhebbelijkheid dat ze bij het zoeken altijd op de laatste raat zitten waar ik kijk :lol:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Dirk C » ma 09 mei 2011, 22:29

Niets zo makkelijk als geknipte en gemerkte moertjes.
Bij ons heeft nog nooit eentje au gezegd :o :lol:

groeten,
dirk

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bijenhoudster » wo 11 mei 2011, 16:47

Er viel mij iets op wat ik niet goed kan plaatsen.

Ik had 2 volkjes een goede en een klein volkje. Die goede was al een tijdje in zwermstemming, maakte ook al moerdoppen. Het kleine volkje nog maar net een speeldopje.
Van beide heb ik een superveger gemaakt. Net met oxaalzuur besproeid. Van het goede volk zit er nu nog maar 2 ramen in de nieuwe kast, ook aardig wat dode op de bodem, niet gebouwd ze bezetten oude honingramen. Van het kleine volkje zit de nieuwe kast aardig vol en hebben ze ook al aardig gebouwd.
Is dat niet raar?

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bijenhoudster » do 19 mei 2011, 19:37

Bij de superveger naar moer gezocht. En ik vond haar!

Nou was ik bij de Werkbij geweest om nieuwe lijm te halen en een moervanger. Ik vroeg hoe je met zo'n knijper dan de moer in de stamper kreeg. Hij deed voor dat je haar ook kan vangen met de stamper, die erop zetten en dan je duim ervoor. Nou heb ik niet zo'n brede duim, maar het zag er gemakkelijk uit, dus met stamper en zonder knijper weggegaan. Stamper op moer gezet, maar dan heb je er nog een aantal bijen bij in. Bijen eruit laten lopen, moer ging mee. Moer er weer in, bijen mee...Zo een paar keer zitten prutsen tot de moer spoorloos verdween en niet meer te vinden was, ze had er blijkbaar genoeg van.

Hoe doen jullie dat?

Achteraf had ik haar misschien met die extra bijen mee naar binnen moeten nemen.
En zie je dat blauw wel? Ik zat te twijfelen of ik er toch geen wit op zou doen.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door jawi » vr 20 mei 2011, 01:58

Het is een goede tip om eerst even een aantal keer met een dar te oefenen voordat je meteen hare majesteit in de vingers neemt. Ik vind dat knijpertje toch altijd een beetje eng, ben toch vaak bang haar per ongeluk toch te pletten.
Jan-Willem

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Bijenhoudster » vr 20 mei 2011, 09:48

Dat hebben we op cursus wel gedaan. Maar je hebt in één hand dat raam en die koningin loopt snel, met vingers pakken op de juiste plek is best precisiewerk doe ik liever niet. Die knijper is niet doorzichtig. Die stamper was ruim om over haar heen te zetten en doorzichtig je ziet wat je doet. Dat deel ging wel goed, je hebt alleen ook andere bijen daarbij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten