varroalade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:
varroalade

Bericht door RobertF » do 19 mei 2011, 17:23

Goede dag,
Zijn er nog imkers die imkeren met kasten zonder varroalade?
Ik vraag mij dat af omdat ik nog enkele kasten heb staan waar nog geen varroalade inzit.
Dus of verbouwen of zo laten?

Is het enige voordeel van de varroalade het feit dat je makkelijker = beter de mijten kan zien/vinden?
Graag jullie reactie
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door Bijenhoudster » do 19 mei 2011, 18:05

Ik heb recent hier nog gelezen dat er iemand kasten had zonder lade.

Zelf heb ik de kasten omgebouwd. Stuk gaas kopen in een bijenzaak, bodem eruit zagen en gaas ertussen zetten. En dan een lade eronder maken, je kan in de winkel ook zien hoe het in elkaar zit.

Je kan ook in de winter zien hoeveel voedsel ze nog hebben aan de plaats van was op de bodemlade.
En hoeveel bijen je nog hebt aan het aantal straatjes wasmul (tenzij er dode bijen op het gaas liggen).
Verder zijn er mensen die geen dichte bodem willen in de winter ivm ventilatie.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 mei 2011, 20:50

Ik Imker met nog zo'n dertig kasten zonder varroalade . Omdat ik al mijn volken op rei behandel heeft dat niet mijn prioriteit .

Voordat de Varroa zijn /haar intrede deed was er ook geen varroalade ,en de Bijen floreerden goed .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door Bart de Coo » do 19 mei 2011, 23:08

Ik meen er iets over gelezen te hebben, nota bene in Bijenhouden. Ik herinner mij dat er enig onderzoek naar gedaan is. Een open bodem zou enig voordeel bieden. Je hebt na de winter wat minder last van schimmel en in het voorjaar zouden de bijen wat minder vaak last hebben van kalkbroed. Misschien gaat het indampen van honing wat beter. Maar de verschillen zijn klein. Kortom, het maakt niet zo heel veel uit of de kast aan de onderkant open of dicht is. Zelf heb ik de kasten altijd open aan de onderkant, zomer en winter.

Alleen als je de mijten gaat bestrijden met mierenzuur of met een thymol-product; dan moét de onderkant dicht zijn, omdat de de damp anders niet goed blijft hangen in de kast. Als je de schuifla zou weghalen, dan is de behandeling nauwelijks effectief.

Waarneming: mijn lattenkasten hebben een open gaasbodem, zonder schuifla. Die zijn dus altijd open. Vorig jaar wilde ik met thymovar bestrijden. Ik maakte de gaasbodem dicht door aan de buitenkant van de kast een vuilniszak met tape aan de kast te bevestigen. Vervolgens maakte ik een plaatje thymovar met punaises vast aan de binnenkant van de kast. Na drie weken was de gaasbodem helemaal dichtgekit. Kortom, dat dichtkitten van de gaasbodem lijken de bijen pas te doen als je die gaasbodem afsluit. Zal ook wel voor raampjeskasten gelden.

Groet,

Bart

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 20 mei 2011, 12:36

Voordat de Varroa zijn /haar intrede deed was er ook geen varroalade ,en de Bijen floreerden goed

Jaap v P
Maar toen was eer ook nog geen varroa!?

Jaap v A

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 mei 2011, 19:15

Jaap van Assenbergh schreef:

Maar toen was eer ook nog geen varroa!?

Jaap v A
Dat klopt helemaal .

Ik wil enkel aangeven dat de varroalade geen bestrijding of iets van dien aard is . Enkel een diagnose over de hoeveelheid is vast te stellen . Het wel en wee van de Honingbij is daarom niet afhankelijk van een bepaald rooster .

Jaap v P

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door Astrid Schoots » zo 22 mei 2011, 11:03

Nog een kleine aanvulling over de gaasbodems:
- Bart, bij oude veelgebruikte bodems blijkt de gaasbodem wel degelijk dichtgekit; van buiten naar binnen, gaatje voor gaatje.
Het ene volk gebruikt veel meer propolis dan het andere.
- Bij open bodem idd 's winters minder vocht in de kast en dus geen schimmel.
- Ik sluit de varroalade rond maart, als er een combinatie is van groeiend broednest, slinkende hoeveelheid bijen en gure wind.
Verder laat ik het meestal open.
- Wasmulpatroon in de schuifla geeft veel info.
Bijvoorbeeld in winter en lente over trosgrootte (lengte en hoeveelheid straatjes), voedselhoeveelheid (achter in kast = weinig voer), broedactiviteit (glinsterende wasplaatjes), en jaarrond waar bijen op vliegen (kleur gevallen stuifmeelklompjes), of er houtworm in de kast zit :( en idd hoeveel varroa er is.

Astrid

Joke
Berichten:33
Lid geworden op:wo 05 mei 2010, 19:44
Locatie:Boukoul
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door Joke » zo 22 mei 2011, 20:59

Ik meen geleerd te hebben op de cursus bijengezondheid, dat de varroamijten niet sterven door een behandeling, maar van de bijen afvallen. Voordeel van varroagaas is dat de mijt op de bodem van de lade ligt en niet meer op een bij kan springen, dat kan ze bij een dichte bodem wel.
Mijn eigen ervaring is dat de mijt inderdaad nog leeft als ze na behandeling op de varroalade ligt, want ik heb na de thymovarbehandeling afgelopen zomer elke avond alle mijten geteld en opgeruimd door ze met een lucifer dood de drukken. Was even wat werk, maar met 4 kasten wel te doen, maar veel gezien op de varroalade en veel ervan geleerd. :be8:

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door Primus » zo 22 mei 2011, 22:09

Worden gevallen mijten niet door de bijen naar buiten gedragen zoals alles wat op de bodem terecht komt en vervoerd kan worden door de bijen?
Springen varoamijten op bijen of komen die er op als ze nog in de cel zitten?

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: varroalade

Bericht door jomme » ma 23 mei 2011, 10:26

Als ze op de lade vallen kunnen de bijen er nier meer bij Primus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten