kaarsen maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:
Re: kaarsen maken

Bericht door Dirk C » do 12 mei 2011, 16:20

ik koop nogal eens bij Holtermann.
3 of 4€/10m. afhankelijk van welke dikte je wil.
of met een volle rol, is nog stuk beter koop natuurlijk.
http://www.holtermann-shop.de/index.php ... 9d4e96383f

groeten,
Dirk

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster » ma 23 mei 2011, 16:45

Dat darrenbroed heb ik weggooid vond dat zo smerig met die larven erin.

Daarna een pan lichte was gesmolten, ging best goed, eerst rook het lekker naar honing en was, daarna vond ik het ook stinken. Er dreef wat korrelig spul bovenop wat ik met een ontzegelvork eraf heb gehaald. Na het stollen had ik een plak van een halve cm, niet zo heel veel dus, maar ik had de was niet in elkaar gedaan voor smelten dus een hoop lucht. Er zit nog een klein beetje troep in dus ik zal hem nog een keer zeven, aan de onderkant is er niets af te snijden.. Ik vraag mij af of die korrels niet door de zeef gaan. Misschien beter door een doek.

De volgende pan was juist donkere raat. Vorig jaar in de kast zo hier gekomen en bij de voorjaarscontrole eruit gehaald. Op nieuw met 2 theelepels schoonmaakazijn per liter water in die pan verwarmd. Er kwam een vieze drab boven drijven, rondjes. Dat eraf geschept met ontzegelvork, veel een literblik vol. Heel smerig, de stank niet te harden. Af laten koelen, en nu blijkt er geen was te zijn... Waren die rondjes dan de was? Ik vroeg mij wel af wat dat kon zijn. Dat smolt dan niet. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Berend » ma 23 mei 2011, 21:05

Die rondjes zijn denk ik stuifmeel. En ja, donkere was smelten stinkt.
Moet zeggen dat ik het smelten in een zonnewassmelter daarom het prettigst vind, hoewel dat ook niet altijd even lekker ruikt.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster » ma 23 mei 2011, 21:34

Het is geen stuifmeel, het zijn balletjes van ongeveer een halve cm groot. en ik denk dat het de was zelf is omdat dat er niet meer is...
Ik vind het raar. Kan het zijn dat de was te oud was te taai om te smelten?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door AndreasH » ma 23 mei 2011, 23:10

Nah neej, was smelt altijd wel. Moet iets anders zijn... Misschien nog pophuidjes? Dat ziet er ook 'n beetje uit als balletjes.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Berend » di 24 mei 2011, 00:35

wat zit er in die balletjes dan? kun je ze door midden snijden? :?

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door jomme » di 24 mei 2011, 09:40

Zijn het niet de pophuidjes?
ik heb gisteren een stoomwassmelter in elkaar geflensd en een vijftal oude raampjes ingezet om te testen.
(gemaakt met een 30l biervat als stoomketel en 2 op ellkaar gelaste vaten van 50l voor de raampjes).
na een tijdje liep er fel stinkende was uit en bleef er een grote hoeveelheid troep in de kom maar ik had er toch de was uit.
Ik vermoed dat je die troep van jou best eens zeeft... ergens moet er was zitten :D

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster » di 24 mei 2011, 15:54

Ja het kunnen best pophuidjes zijn, heel veel, en geen was...

Afbeelding
Dit is mijn eerste pan met was.

Afbeelding
Zag er zo uit met smelten, drab eraf gehaald met ontzegelvork

Afbeelding
Daar hield ik een pannekoek van een halve cm aan over, je ziet nog wat prut, het is doorzichtig je ziet ook wat er aan de onderkant zit. dit moet dus nog gezeefd, maar dat wil ik doen als ik een paar "pannekoeken" bij elkaar heb.

Mijn eerste poging ging dus prima. Op precies dezelfde manier heb ik 2e pan gedaan.
Afbeelding
Dit keer met de donkere was.

Er kwam heel veel viezigheid naar boven drijven, dat eraf geschept, meer dan een literblik vol. en speciaal voor jullie net de vuilniszak ingedoken, bah!
Afbeelding
Dit is de prut die ik eraf schepte. Ik zie op de foto nog wat was onder in ziten, was mij niet opgevallen, is lekvocht uit de prut.
Daarna heb ik wat er over bleef laten afkoelen, maar dat was alleen bruin water, met wat hele dunne kleine wasplaatjes/vliesjes. De hele pan vanmorgen buiten leeggegoten, daar zat niets van vaste vorm in.
De honing uit die raten stinkt ook, maar goed dat ik die apart heb opgevangen.

In ieder geval heb ik een goede motivatie om raat op tijd te vervangen, ik wil mijn bijen niet in die troep laten wonen en werken.

O ja, ik heb ook nog zo'n rondje doormidden proberen te snijden. Een leeg taai omhulsel dat niet te snijden viel. Soort bloemetje dat niet goed gedroogd is gevoel.

Ik vermoed dat die was maar weinig was (een grotere pan vol, voller dan de eerste keer, pan met kop) en aan de prut is gaan hangen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door maartenkleijne » di 24 mei 2011, 17:31

Volgens mij zijn sommige resten ook de binnenwanden van cellen, herhaaldelijk geplamuurd met propolis.
gr,
m

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door jomme » di 24 mei 2011, 17:53

inderdaad, de vieze troep zijn de inhoud van je cellen!
ik meen mij te herinneren dat er een drietal popstadia zijn dus per geboren bijtje hangen er daar drie jasjes aan. Deze cellen worden geplamuurd en er komt weer een eitje in dat weer larf sordt en weer velletjes laat hangen...
ik had veel oude raten in de bak die ik kocht en mijn bijtjes waren doro de almaar kleiner wordende cellen ook heel klein :be7:
Als je die raten in een pan gooit dan kan je niet anders dan een vieze troep hebben... Dit geel is de was die je moet hebben :shock:
Beter eerst die dingen in een stoomwassmelter of zonnesmelter dan blijft al de vieze troep netjes achter. De was die daaruit komt is niet volledig helder maar deze kan je dan wél in een pan gebruiken... Je moet natuurlijk zo een ding voorhanden hebben, misschien ken je wel iemand?
Euuh en bedankt om voor ons in de vuilnisemmer te duiken! :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten