inballen koningin uit dop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:
inballen koningin uit dop

Bericht door Berend » za 14 mei 2011, 23:10

Vanmiddag heb ik na het horen van een tuter twee doppen helpen openen en de koninginnen laten inlopen.
Toen ik de tweede dop (die al gedeeltelijk open was) open maakte viel me op dat er agressief gereageerd werd naar de koningin in die dop. Toen ze uit de dop was werd ze door een aantal bijen aangevallen. Bij het uitlopen van de eerste koningin gebeurde dit niet, de doppen zaten op hetzelfde raam. Wat kan de reden van dit gedrag zijn?

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: inballen koningin uit dop

Bericht door remolen » do 26 mei 2011, 12:07

ik heb dit nog nooit gehad. maar ik denk toch aan verstoring en stress?
of er moet duidelijk iets met de moer mis zijn geweest. Maar kunnen de bijen dat zo snel beoordelen?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: inballen koningin uit dop

Bericht door AndreasH » do 26 mei 2011, 13:00

Het moet haast iets met stress te maken hebben. Ik heb het ook een aantal keren zien gebeuren. De eerste paar moeren gaat goed, maar hoe langer je bezig bent met het breken van de doppen en hoe geagiteerder het volk raakt hoe sneller ze zo'n jonge koningin te pakken proberen te krijgen. Snel tussen de ramen laten lopen dus en hopen op het beste :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: inballen koningin uit dop

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 26 mei 2011, 15:12

Ik weet het niet waardoor dit veroorzaakt wordt... Misschien 'verkeerde' geur?
Ik heb het inbalfenomeen een aantal keer meegemaakt bij een (leggende) buckfastmoer. Die werd bij een inspectie een aantal keren ingebald (heb haar apart genomen en opnieuw ingevoerd met kluisje. Als de bijen haar willen inballen, zou ik ervan uitgaan dat de moer als zwak wordt beoordeeld en zou ik haar niet houden.

JP
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 124 gasten