kaarsen maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster »

jomme schreef:Beter eerst die dingen in een stoomwassmelter of zonnesmelter dan blijft al de vieze troep netjes achter.
Ik heb niet zo'n ding, en ga er ook niet een kopen, zit al heel ver over budget heen. Als ik had geweten hoe duur deze hobby zou zijn zou ik er zeker niet aan begonnen zijn... Ik vond het ook prima te doen in een pan smelten.

Ik kan ook bijna niet geloven dat er met zo'n ding wel was, was afgekomen, er was n.l. alleen een hele dikke laag smurrie en een vreselijke stank, nu nog, brr
Ik denk dat dit inderdaad celwanden zijn, het in stukken scheuren ging n.l. ook raar. Misschien speelt ook nog mee dat ik hem al een tijdje geleden uit de kast heb gehaald? Droger en harder?

Hier wil je je bijen niet in huisvesten. Vraag mij nu wel af hoe oud de rest is, minder donker, maar ik ga de volgende keer eens heel kritisch kijken.

Dat duurt wel even voor je genoeg was hebt voor één kaars...
Hoe kunnen jullie nu zoveel kaarsen maken?
Gebruik je daarvoor 100% bijenwas?
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door semar »

ja het is duur met materialen vooral als je pas begingt. maar als het goed is betaald de hoby zich over tijd terug (afhankelijk hoe suksesvol jij bent als imker).
Het helpt als je niet alles koopt maar veel zelf maakt. Voor de zonewassmelter is een bouw tekening, maak het zelf en dan kost het maar de helft. bijen kun je in priciepe in een kartonen doos houden (als de doos maar droog staat).
en je krijgt in het beging het idee dat je veel dingen nodig hebt, maar dat is lang niet altijd zo.

als je oude bebroede raat in de zone wassmelter gooit kun je na een paar dagen zien dat de was (inderdaad komt er minder uit dan een ´blanke´raat ) in het bakje ligt dan houd je de celwanden en bodems over van de pophuidjes, propolis, etc dit kun je als de smelter nog wat warm is met een plamuurmes makelijk verwijderen (prima voor de mesthoop). :dance:
Dus hoe witter de was is hoe meer was je kunt terug winnen, het is dus in je eigen belang om ze niet té lang op de raat te laten zitten.
er komt minder was uit donkere raat omdat er in de poriën van het rest materiaal was blijf zitten (capilaire werking), jongere raat=minder restmateriaal=meer was in het bakje :wink:

na de honingoogst kun je de zegelwas mooi snel opsmelten in de smelter, en dan zul je zien dat het snel oploopt :D

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster »

Is het voor oude was meer een idee om in een pan water te koken en in rvs zeef erboven de raten te doen, heb je dan niet hetzelfde effect als stoomwassmelter?
Ik wil uitproberen of er dan wel was afkomt.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door jomme »

Ja daar had ik ook aan gedacht. Als je een zeef gebruikt wil het misschien wel lukken.
Het zou nog beter zijn als je een systeem in elkaar kan steken waarbij de was in een potje onder de zeef opgevangen wordt en niet in us komend water terechtkomt.
Een beetje zoals in dit geval:
http://website.lineone.net/~dave.cushma ... steam.html
maar jou was zou dan binnen de ketel blijven...
En als je het buitenshuis kan doen des te beter want het zal weer gaan stinken :icon-eek:
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door A.A. Staals »

Je moet de was scheiden van de rest, hoe je dat doet is niet zo belangrijk. Je kunt met stoom de was smelten en in het water laten druppen of opvangen en naar buiten afvoeren ,maar dan heb je een daarvoor speciaal gemaakt aparaat voor nodig. Je kunt ook een zak maken van b.v. oude vitrage en daar de was in doen , De zak onder water houden zodat de was boven de zak aan het oppervlak komt of heet uitpersen. Met een stoomapparaat van 40 euro en een paar grote plastic emmers en een grote plastic ton kun je ook een wassmelter maken.

ad staals
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster »

Ik heb een rvs zeef in een pan water gehangen. Dat ging goed, beter dan rechtstreeks in het water gooien. Maar er kwam bijna geen was af, weer met oude raat.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door A.A. Staals »

Bijenhoudster schreef:Ik heb een rvs zeef in een pan water gehangen. Dat ging goed, beter dan rechtstreeks in het water gooien. Maar er kwam bijna geen was af, weer met oude raat.
Je moet de zeef niet in het water hangen, maar in de stoom.

ad staals
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door Bijenhoudster »

:D Ik was niet duidelijk. Er zat water in de pan, voor de stoom en daarboven hing mijn zeef.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: kaarsen maken

Bericht door jomme »

Heel veel was komt daar niet uit hoor...
Als er schijnbaar geen was meer aan de 'rommel' hangt zit je goed...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 146 gasten