Waarom speeldoppen in volken met jonge moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
Waarom speeldoppen in volken met jonge moer

Bericht door erikzhs » do 09 jun 2011, 22:17

Ik heb twee volken waar de jonge moer aan de leg is. Er zijn al weer 6 ramen met BRIAS in deze volken. Toch worden speeldopjes aangezet. Waarom doen ze dit als er een jonge moetr in zit die net legt? Moet is deze volken ook elke 9 dagen controleren? Ik ging er vanuit dat ik de volken met jonge moeren wel een tijdje met rust kon laten.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Waarom speeldoppen in volken met jonge moer

Bericht door remolen » vr 10 jun 2011, 08:45

zijn het eigen moeren of zijn de moeren ingevoerd? Als het om een ingevoerde moer gaat kan het zijn dat ze de moer willen wisselen omdat ze niet "eigen" genoeg is.

Verder zou ik het zo niet weten. Is de kast stampvol? is er genoeg ruimte voor honing opslag is er voer genoeg aanwezig? is er voldoende ruimte voor het leggen van eitjes ?

Check gewoon alle mogelijke redenen af.

groet Rene

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waarom speeldoppen in volken met jonge moer

Bericht door Bart de Coo » vr 10 jun 2011, 10:57

Het zal vermoedelijk toch wel gaan om een volk dat ontevreden is met deze moer. Die moer kunnen ze kennelijk ook gewoon zelf uitgebroed hebben. Zie ook:

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =5&t=24843

Moertje er in elk geval uithalen dus, wellicht zelfs de nek omdraaien: ze deugt niet. Dan doppen breken en verenigen met een ander volk, of doppen laten zitten en wachten tot je een tuter hebt, of op een andere manier een andere moer invoeren. Maar met dat laatste is de kans het grootsts dat ze haar weer niet accepteren. Methode twee - moer eruit, doppen laten zitten, wachten op een tuter - lijkt mij nu de beste, omdat de linde bloeit. Wellicht dat de dames de lindehoning nog even naar binnen willen slepen.

Groet,

Bart

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Waarom speeldoppen in volken met jonge moer

Bericht door petro » vr 10 jun 2011, 11:13

Ik weet het eigenlijk niet zo precies.
Het woord zegt het al "speeldopjes",
regelmatig heb ik in nazwermen(klein en groot)en kunstzwermen (jonge moeren) "speeldopjes"waargenomen en daardoor er wel attent gemaakt op het feit dat ik de desbetreffende( volken/zwermen)beter in de gaten hield.
Op één grote nazwerm na heeft dat nooit geresulteerd in volledige doppen en daardoor een zwerm.
"speeldopjes"zien er een beetje uit als het dopje waar de eikel in zit,lopen ze taps toe zijn het doppen die gebruikt gaan worden.
Wat inhoudt dat als het "speeldoppen"zijn je zeker geen acties moet ondernemen wat de moer betreft!
Petro

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Waarom speeldoppen in volken met jonge moer

Bericht door A.A. Staals » vr 10 jun 2011, 12:20

Hier is maar een probleem: Te vaak kijken en zich overal zorgen over maken. Die dopjes worden altijd wel aangezet, verwijderen heeft geen zin. Als een jonge moer aan de leg is en vlak gesloten broed heeft hoef je, mits voldoende ruimte, niet meer te kijken. Zwermt normaliter niet in jaar van geboorte.

Dus niets doen.

ad staals

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: Waarom speeldoppen in volken met jonge moer

Bericht door erikzhs » vr 10 jun 2011, 18:39

Oke, ik zal de volken voorlopig met rust laten, gerustgesteld door de reactie van Ad Staals. Is het wel verstandig om in juli-aug te controleren? Want in 2010 had ik twee kasten met jonge moer op 2 BK. Deze hebben in augustus beide gezwermd, terwijl ik al met wintervoeren en thymovar behandeling bezig was. Enig idee hoe dat kan?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten