mijn eerste volkje zoemt frans

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

daphne i.o.
Berichten:5
Lid geworden op:di 14 jun 2011, 20:56
Contacteer:
mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door daphne i.o. » di 14 jun 2011, 21:36

Graag jullie gewaardeerde mening over het volgende:
Een schitterende observatiekast heb ik om alles wat ik geleerd heb op de cursus, waar te nemen: 5 prachtig maagdelijke raten, mooie foto's gemaakt van de koningin die cellen belegt, stadia van eitjes/larven, honingvoorraad etc. . . . maar al dit moois is in Frankrijk; een bijennest tussen ramen en luiken. Graag zou ik willen weten: het nest ga ik verwijderen, kan ik dit volkje evt.meenemen naar NL (vervoer is geen bezwaar) of is dat af te raden, en hoe ga ik precies te werk?
Alvast bedankt!
groet
daphne

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door Franschman » di 14 jun 2011, 22:01

Bonsoir Daphne,
Zo's 'essaim' tussen de volets ( luiken) en het raam is een bekend verschijnsel in Frankrijk. Uitsnijden en met raffia in binden in raampjes is een optie.
Maar wat dan? Vervoeren van bijen in Frankrijk is gebonden aan strenge regels.
1. Je moet een geregistreerd imker zijn ( registreren bij de Prefecture van je departement Je krijgt een nummer en een KvK notering).
2. Je moet toestemming vragen om te reizen binnen je departement en al helemaal naar andere departementen.
3. Bij export is een gezondheidsverklaring veterinair nodig etc

M.a.w ik raad je af dit project te ondernemen of het moeten 'Gouden bijen' zijn ( zijn overigens werkelijk gevonden in graf van Clovis) :lol:
Overigens heeft het risico's een volk mee te nemen in de auto. Bij een aanrijding heb je wel een probleem als de kast open gaat. Hulpdiensten deinzen terug !

Bon courage et bon retour sans abeilles :cry:

Salut

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door Barbapapa » wo 15 jun 2011, 09:54

Indien gouden bijen = gouden moer.
Een paar dagen voordat je naar Nederland gaat, kan je proberen de moer op te zoeken en in een afgesloten invoerkooitje te stoppen, met een paar begeleidende bijen!
Suikerdeeg + een druppeltje honing, mengen en in het kooitje stoppen. En posten met een geperforeerden envelop, naar je adres in nedeland. Geen retour adres er op!
Net voor het posten, een paar druppels water er bij.
Gr.

daphne i.o.
Berichten:5
Lid geworden op:di 14 jun 2011, 20:56
Contacteer:

Re: mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door daphne i.o. » wo 15 jun 2011, 10:21

Dank voor de 2 wijze reacties; maar gouden bijen??? wat zijn dat voor bijen. Als beginner lijkt het mij een lui volkje, hangt maar een beetje onderaan de raten, eigen honing is al op. Waarschijnlijk door te weinig dracht? Het koolzaad en de acacia's zijn uitgebloeid, heel veel anders is hier niet. Komt het eigenlijk wel eens voor dat een nest verlaten wordt?
Bijlagen
koningin!-1.JPG
koningin!-1.JPG (167.1KiB)3710 keer bekeken

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door Barbapapa » wo 15 jun 2011, 10:33

Daphne, het gouden bijen verhaal is in deze situatie niet serieus te nemen. :wink:
Men kan van goude bijen spreken als het gedrag van het volk zeer positief is (voor bij en imker). Dus raad vast, steekt niet, goede haal drift en varroa resistent, dat zijn goede gouden eigenschappen.

Gr.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door LWPisa » wo 15 jun 2011, 12:33

Nadeel van bijen van ver meenemen is het mogelijk meenemen van ziekten. Als er een nieuwe stam van Nosema mee komt of amerikaans vuilbroed dan kunnen volken (en hun imkers) in de buurt de sjaak zijn ook al heeft je eigen volk geen verschijnselen. Het hoeft niet maar er is een kans dat het gebeurt, ik zou het niet doen. Dit jaar is een goed jaar voor bijen, ik denk dat er mooie volken in Nederland te verkrijgen zijn.

gr
Lennard

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door Oude Essink » wo 15 jun 2011, 12:59

Ik sluit mij bij Lennard aan. Laat het volkje rustig waar het zit en voer niet zomaar zonder contrôle en papieren onbekende bijen in. Je weet niet wat je in huis haalt. In Nederland kun je vlot aan betrouwbaar bijenmateriaal komen; gouden rassen voor het uitzoeken.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door jossmits » wo 15 jun 2011, 13:11

Waarom vraag je niet aan een lokale imker om het weg te halen. Als het bij mij in de buurt is doe ik het wel (noord-westen van de Dordogne).
Als je het nog nooit gedaan heb is het nog niet zo eenvoudig.


Jos

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: mijn eerste volkje zoemt frans

Bericht door Franschman » wo 15 jun 2011, 20:50

Dit zijn gouden bijen maar ter compensatie van het verdriet kan je wellicht genoegen nemen met dit fraai halssieraad :lol:
Bijlagen
001959.jpg
001959.jpg (50.77KiB)3603 keer bekeken
bijen-childerik-500x354.jpg
Gouden bijen uit het graf van Childrik een der eerste fFanse koningen
bijen-childerik-500x354.jpg (31.92KiB)3603 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten