broedaflegger verenigen met klein volkje?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jonker
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 21:34
Contacteer:

broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door jonker »

Ben beginnend imker, beginnerscursus gedaan en nu druk in de weer met 2 volkjes.
Gekregen van neef, die bijenvolken alleen natuurlijk laat zwermen.

Een volk van een voorzwerm, dat het bijzonder goed doet. 12 ramen broed en veel bijen, stuifmeel en honing.
Echter zet het volk nu meerdere zwermcellen aan (met larfjes), die ik heb gebroken.
Het volk zit in 2 broedkamers met elk 11 ramen en heeft nog wel een paar ramen ruimte.(buitenkant)

Het 2e volkje is een kleine nazwerm en zit in een 6 ramer en heeft 2 ramen gesloten broed met weinig honing en stuifmeel en weinig bijen.
De nieuwe moer legt wel mooi aaneengesloten broed.

Is het een goed idee, om van het grote volk een broed aflegger (b.v. 2 ramen) te maken en die b.v. met krant te verenigen met het kleine volkje?

Graag een advies.
Met vriendelijke groet,
Werry Jonker
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door jawi »

Je zou natuurlijk ook gewoon 2 ramen met gesloten(uitlopend) broed af kunnen slaan en kunnen overhangen in het kleinere volk. Als er geen bijen bij zitten hoef je ook geen krant te gebruiken.
Jan-Willem
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door A.A. Staals »

Werry

Je zoekt van het grote volk met zwermneiging de koningin op en zet die even aan de kant. Daarna neem je twee ramen gesloten broed met aanhangende bijen en hang die tegen het broednest van het kleine volk. Zo simpel gaat datgeen krant nodig. De weg genomen ramen vervang je als het mogelijk is door uitgebouwde ramen zodat de koningin daar meteen flink kan door leggen.

ad staals
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door jomme »

A.A. Staals schreef:Werry

Je zoekt van het grote volk met zwermneiging de koningin op en zet die even aan de kant. Daarna neem je twee ramen gesloten broed met aanhangende bijen en hang die tegen het broednest van het kleine volk. Zo simpel gaat datgeen krant nodig. De weg genomen ramen vervang je als het mogelijk is door uitgebouwde ramen zodat de koningin daar meteen flink kan door leggen.

ad staals
Ad, ik ben maar pril beginner, kun je ons eens uitleggen waarom dit geen conflicten teweegbrengt?
ik vermoed dat de vliegbijen terugkeren maar verbroederen de overgeplaatste bijen onmiddellijk met de vreemde koningin?
Idem voor de 2 'verschillende' bijen?
groet

Jomme
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door A.A. Staals »

Jomme

Zo heb ik het geleerd. Ik heb me nooit afgevraagd waarom. Maar uit jaren lange ervaring blijkt dat het altijd goed gaat. Je hangt eigenlijk alleen jong bijen met broed in, omdat de vliegbijen bijna direct van het raam vliegen.

ad staals
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door Berend »

Ik denk dat jonge bijen vooral bezig zijn met de huishouding.
Oudere bijen zijn de 'boze buitenwereld' gewend en zijn meer op de omgeving gericht ('vreemde' bijen, imker die de kast open maakt).
90% van de keren dat ik gestoken word, is door een oudere 'vliegbij' :be5: (de overige 10% zijn de jonge kruipbijen in bijv. m'n mouw).
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door semar »

Zover ik heb begrepen kan dat doordat je het bijennest (vooral de ramen waarom het gaat (en de ramen die de buurramen worden van de nieuwe ramen) enige minuten aan het daglicht bloodsteld.
De geur waar de meeste mensen in de imker werled over spreken speelt wel een rol maar veel minder dan men aanneemt, volgens mij is het veel meer het gedrag van de debijen zelf.
Bij het uitnemen van de ramen uit het broednest vliegen de oudere bijen meest op, de wachters heb je daar nauwelijks die doen dienst bij de ingang, de huisbijen op het raam zijn veel meer gericht om door samenwerking de chaos die wij veroorzaken weer op orde te brengen. Als de ramen dan tegen elkaar worden gehangen zullen zij eerst met de bijen van het volgende raam ´de orde herstellen, temparatuur weer op orde brengen etc, tegen de tijd dat het gecorigeerd is is er al geen sprake meer van mijn&dijn omdat de bijen al doorelkaar zitten en samen werken (zelfde pricipe als het krantje breng ze an hetzelfde werk) zodat het eventuel verschil in geur al niet meer bestaat.
De geur verschillen tussen volken in dezelfde omstandigheden (zelfde ras, zelfde dracht en omgeving)spelen in de praktijk geen grote rol (pikant detail niemand heeft ooit het bestaan van een ´koloniegeur´kunnen bewijzen).

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
jonker
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 21:34
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door jonker »

Hallo Bijenvrienden,

Bedankt voor jullie reacties.
Dit weekend gaan we dit proberen, ik hou jullie van de resultaten op de hoogte.

Groet Werry Jonker
TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door TubaLeoVoet »

Wat ook vaak helpt, heb ik pas vernomen van een ervaringsrijke imker, is een moerrooster boven op het grotere volk leggen, en het kleine volk daar bovenop plaatsen, met een eigen uitgang uiteraard. Dan profiteert het kleine volk niet alleen van jonge bijen van het onderste volk die omhoog kruipen, maar ook van de warmte die het onderste volk produceert. Ik weet niet of dit misschien al wat laat op het jaar is om nog te proberen, maar de warmte kunnen ze met het weer van vandaag zeker gebruiken.
jonker
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 21:34
Contacteer:

Re: broedaflegger verenigen met klein volkje?

Bericht door jonker »

Inmiddels 2 broedramen van het grote (zwermlustige) volk in de kast van het kleine volkje gezet. De bijen, op de over te zetten broedramen, voor de zekerheid maar afgeschud.
Broedramen in het grote volk aangesloten aan het broednest en aan de zijkanten weer aan elke kant een nieuw kunstraatraam gezet.
Er waren weer 4 koninginnecellen aangezet in het grote volk met larfjes erin.
Ben benieuwd of er weer koninginnecellen worden aangezet nu ze meer ruimte hebben.
Zal daar in dit forum nog een nieuwe vraag over stellen.
Volgend weekend kijken hoe de beide volken er uit zien en ik zal erover berichten.

Groet Werry Jonker
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten