goed boek voor beginners ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:
Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door zanna » wo 22 jun 2011, 15:45

Een goed boek voor beginners en gevorderden.
http://www.konvib.eu/boeken-imkerwereld/311.html

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door Franschman » di 28 jun 2011, 23:03

Ja beste mensen,
Ik ben zowel lezer als schrijver ( hoe kom ik anders aan een mening over het geschrevene !) :D maar door een voetoperatie kan ik even niet bij mijn bijenbibliotheek komen anders had ik wel even de gegevens van editie en ISBN nummer gegeven.Dat zal ik alsnog doen.

Overigens blijft staan dat ook in wat gedateerde bijenboeken goede tips te vinden zijn dus ook in dat van Speelziek. Moet een beginner weten hoe een Snelgrovebord werkt en dacht je dat beroepsimkers, met honderden kasten tijd hadden met al die foefjes 'te klooien'?? :lol:
In Frankrijk bestaat er overigens een BTS ( Brevet Technique) voor Apiculture ,een opleiding dus een voor een soort MTS niveau voor beroepsimkers.

Het ideale bijenboek moet nog geschreven worden waarbij je moet bedenken dat ook de foliant van Schotman, de bijenbijbel ook weer outdated is.
Helaas is de markt van Nederland te klein voor en mooi uitgevoerd boek en ofschoon we volgens mij voldoende know how hebben en potentiële auteurs, blijven we dus met die markt van enthousiaste hobbyimkers op een 'stencil' niveau steken. Jammer. O.K zo'n (uit het Duits) vertaald boek is dan een alternatief.

Wat moet overigens een candidaat imker weten en kunnen. Hierin moet een leerplan voorzien en liefst ook een theoretische voorbeeldtoets dan kunnen de leerlingen zich voorbereiden op het niveau van de verwachte kennis.

Ter zijde nog dit. In het boek van Schotman komt een plaat voor waarin de 'bedreigingen voor de bij en de imker' in beeld worden gebracht. Hier worden voor zover ik mij herinnering spechten, mieren en bijeneters etc. Nostalgie; hadden we die bedreigingen nog maar ipv varroa, am vuilbroed etc.
In een oud groentje kun je van mijn hand een ge-update versie van dat plaatje vinden :D
Laatst gewijzigd door Franschman op wo 29 jun 2011, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door Franschman » wo 29 jun 2011, 21:14

willem schreef:
jomme schreef:Over welke editie van welk boek gaat het hier?
"Fransman" is kennelijk een schrijver, geen lezer, vandaar....
Ik denk een uitgave uit de begin tachtiger jaren, de vierde en laatste druk is van 1996, ziet er keurig uit , plaatjes in zwart/wit maar kleurendruk geeft ook een fikse prijsverhoging. Wordt op beginnerscursussen niet meer gebruikt, daarvoor hebben we het boek van Friedrich Pohl, "Bijenhouden hoe doe je dat?"

Nou dat valt wel mee en die Franschman komt nu, want het is zijn eer te na,en hij is met nieuw loopgips naar boven gestommeld, met de gegevens van dat groene boekje zoals de eerste schrijver hier heeft bedoeld.
Dus Jomme en Willem nu jullie :lol:

Beste Bijen
hoe leer ik jullie kennen
cursusboek voor de moderne bijenteelt

J.J. Speelziek Tweede druk 1979 ( eerste 1978)
135 blz. met Groene plastic omslag en verschillende bijlagen o.a. drachtplanten, cursus eisen beginners, gevorderden, deel Warenwet betreffende honing etc.
Uitgever: Het boekje is vermoedelijk in eigen beheer en/of met hulp van 'het Bijenhuis' uitgegeven.

In het voorwoord geeft Speelziek aan dat het boekje is ontstaan uit les-stencils en dat uiterlijk heeft ook dat boekje gehouden. Fraaie figuren vind je niet in. Geheel is zwart-wit Nogmaals zeker informatief voor de beginneling en voor Speelziek moet het een enorme uitdaging en opoffering zijn geweest om dat zelf op de markt te zetten ! Respect voor deze man !

Conclusie: Het is wel degelijk het bedoelde boekje waarvan ik een 'recensie 'heb gegeven. Doet u voordeel er mee ! :D

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door Oude Essink » wo 29 jun 2011, 21:47

gestommeld
In jouw moerstaal heet dat nog steeds: gestrompeld. mag je best zeggen hoor. sterkte ermee, alles gaat over.

Afbeelding

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door p.zwartepoorte » wo 29 jun 2011, 22:05

hoi
bedankt voor jullie reaktie maar kunnen een van jullie een lijst geven van goede boeken die ik aan kan schaffen ik zag op het forum dat iemand over een boek had over dat je alles kan zien op de vliegplank
volgend jaar ga ik curcus volgen in nijmegen dan wil ik wel al hoop uitboeken leren :D
en ik heb nu me eerste volkje van 3 ramen met moer die komen van hennie kroese
een buckfast
al vast bedankt
vr gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door semar » wo 29 jun 2011, 22:24

Bij het vlieggat.

door H.Storch
europese bijenteelt uitgaven B-1040 Brussel Eskadronstraat1
isbn D/1566/1983/2

subtitel:
Handboekje van de waarneming (om alles te weten wat in de bijenkast gebeurd zonder hem te openen.)

en dat is meteen een goede beschrijving van het boekje.
Ga het lezen bij op stoel naast de bijen met een kop koffie en een broodje erbij.
handig ingedeeld naar periodes van het jaar en zelfs per maand.
uitstekend boekje om aan te leren om rustig een paar uur naar de dames bij de ingang te kijken en om vliegat-diagnoses te maken.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door p.zwartepoorte » wo 29 jun 2011, 22:28

hoi
bedankt voor je info semar
ik zal eens gaan zoeken
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door Franschman » wo 29 jun 2011, 22:36

Oude Essink schreef:
gestommeld
In jouw moerstaal heet dat nog steeds: gestrompeld. mag je best zeggen hoor. sterkte ermee, alles gaat over.

Afbeelding
stommelen
` stom - me - len (stommelde, h. en is gestommeld) 1 doffe geluiden maken door bewegingen; 2 zich met doffe geluiden voortbewegen: we stommelden naar zolder
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/stommelen

Nou Hennie, als leraren onder elkaar... Zo je ziet kan je naar de bovenverdieping ( hier zolder) stommelen. Wiens moertaal spreek jij :lol:

Overigens fraaie foto Hennie.Neem aan dat die voor mijn 'Beterschap' is bedoeld. Daarvoor mijn dank !
Imkers gaan door... :D en laten we maar hopen dat het goed komt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten