hoeveel voorraad voor de vakantie?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
hoeveel voorraad voor de vakantie?

Bericht door erikzhs » do 14 jul 2011, 19:29

Hallo,

Volgend weekend ga ik voor twee weken op vakantie. Voor de vakantie wil ik een deel wintervoer geven en daarna thymovar toedienen. Na de vakantie maak ik het inwinteren af. Hoeveel kg suiker per volk moet voldoende zijn om in elk geval geen voedselgebrek te krijgen de komende 2-3 weken? Ik zat zelf te denken aan 3 kg per kast en de rest na de vakantie.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel voorraad voor de vakantie?

Bericht door Oude Essink » do 14 jul 2011, 19:45

en de rest na de vakantie
Even afwachten wat zij met die 3 kg de komende weken doen. Als die bij thuiskomst opgesoupeerd zijn zul je deze opnieuw als wintervoer moeten aanbieden om zeker te zijn van "genoeg voer". goede vakantie overigens.
hennie oes

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel voorraad voor de vakantie?

Bericht door Els Kleijnendorst » do 14 jul 2011, 20:25

Beste Erik,

ik snap dat je bezorgd bent of er in je volken wel voldoende voer voor de komende 2 weken aanwezig is.
Maar waar je je eigenlijk veel meer zorgen om zou moeten maken is dat je op een forum, waarvan iedereen kennis kan nemen, meld dat je 2 weken afwezig zal zijn. En als je dan nog doorklikt naar de door jou vermelde site staat daar ook nog eens je volledige adres.
Advies: verwijder je bericht of maak je vraag niet tijdgebonden.

Prettige vakantie overigens.
mvrgr, Els

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: hoeveel voorraad voor de vakantie?

Bericht door erikzhs » vr 15 jul 2011, 08:04

Els, ons huis is gewoon bewoond tijdens onze vakantie. Maar even terug naar mijn vraag: Met 3 kg komen ze de komende 3 weken dus wel door?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel voorraad voor de vakantie?

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 15 jul 2011, 11:36

Erik,
of 3 kg voldoende is hangt geheel af van de dracht in jouw omgeving en hoeveel voedsel er nog in de broedkamerramen aanwezig is. Er is een kans bij te veel voer geven dat de moer niet voldoende legruimte overhoudt met het gevolg dat er te weinig bijen worden aangezet of dat je de bijen "de kast uitvoert" (zwermen). En als er te weinig voer in een volk is kunnen ze verhongeren.
Neem eens contact op met imkers bij jou in de buurt, die weten precies wat er op een bepaald moment te halen is. Het is over het algemeen wel zo dat er tot ca half augustus geen excess nectar meer binnen zal komen. Maar ook dat kan weer meevallen omdat er het de afgelopen paar dagen overvloedig heeft geregend en veel planten een onverwachte 2e bloei zullen geven.
Maar je gaat maar 2 weken weg, niet zo benauwd zijn, je bijen kunnen echt wel wat hebben.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoeveel voorraad voor de vakantie?

Bericht door Dirk Blanken » za 23 jul 2011, 21:12

Waarom geef je ze gewoon geen 6 kilo, dat is ongeveer 3 volle raten simplex dan weet je het zeker dat het goedkomt.
Dat zijn 3 a 4 bakjes van 2 liter, dat zit er in een week in.
Wat je ook kan doen is een pak apifondapasta voeren na je 3kg voeren als extraatje.
Ik heb dat altijd in m.n rijdend schuurtje voor noodgevallen.
Mijn segebergers hebben een verdiepte bodem, gat in de zak met de stanley aan de niet vloeibare kant en ze nemen de 2 kg pasta langzaam op.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 133 gasten