Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 14 jul 2011, 11:30

De verdamping is bij mij in ieder geval te hard gegaan (75ml in 2 dagen). De hoeveelheid voer was te laag, dus ik ga nu flink voeren en later de behandeling opnieuw uitvoeren.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door Oude Essink » do 14 jul 2011, 15:59

De verdamping is bij mij in ieder geval te hard gegaan (75ml in 2 dagen). later de behandeling opnieuw uitvoeren.
Ik ben absoluut geen voorstander van al die zuren in het volk ( arme diertjes) en word door menigeen voor dwaas versleten; toch gedijen mijn immen al jaren en jaren achtereen uitstekend. Mijn verbijsterende vraag luidt dan ook: Waarom, waarom, als het reeds te hard is gegaan, moet het weer opnieuw!

Afbeelding

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door p.zwartepoorte » do 14 jul 2011, 16:38

wat is de beste oplossing om die mijten te bestrijden ? en hoe moet ik het doen ?
ik heb 6 raams kastje met buckfast bijen
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door Oude Essink » do 14 jul 2011, 17:48

de beste oplossing
Die is er niet; ieder zoekt zijn eigen weg. De voorbije 10 jaren houd ik de mijt in het gareel door "zo nodig" in mei/juni darrenraat uit te snijden ("zonodig" hangt van de natuurlijke mijtenval af in het voorjaar). Als ik ga wintervoeren leg ik een half plaatje thymovar neer; als dit een verontrustende mijtenval oplevert (wat meestal niet zo is) behandel ik opnieuw met thymovar volgens voorschrift (hangt van omvang volk af). Normaal doet zich die "verontrustende mijtenval" niet voor en behandel ik niet verder (er valt immers niets te behandelen). Wintersterfte en verontrustend zwakke volken heb ik tot nu toe niet gehad.Voor de regelmatige contrôle is een varroabodem nodig (gaasbodem met daaronder een witte uitschuifbare plaat). Ik houd er geen speciaal ras op na; aangezien er in mijn omgeving een stevige carnica imker zit, zal er veel carnicabloed in mijn bijen zijn.

Afbeelding

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 14 jul 2011, 21:50

Oude Essink schreef:
De verdamping is bij mij in ieder geval te hard gegaan (75ml in 2 dagen). later de behandeling opnieuw uitvoeren.
Ik ben absoluut geen voorstander van al die zuren in het volk ( arme diertjes) en wordt door menigeen voor dwaas versleten; toch gedijen mijn immen al jaren en jaren achtereen uitstekend. Mijn verbijsterende vraag luidt dan ook: Waarom, waarom, als het reeds te hard is gegaan, moet het weer opnieuw!

Afbeelding
Hennie,

Zie het maar als de onwetendheid van een beginner. We leren bij de cursus dat bestrijding noodzakelijk is, maar liever genruik ik die zuren ook niet. Het ging me echt aan mijn hart om die dode en stervende bijen te zien. Ik heb mijn bijen met opzet al op 35mm staan omdat dat schijnt te schelen. Darrenraat uitsnijden heb ik wel gedaan, maar ook dat voelt eigenlijk niet goed, je maakt toch honderden bijtjes dood... Ik heb een behandeling gedaan omdat ik mijten in de darrenraat had. Na de behandeling had ik ook een aantal mijten op de lade liggen, dus ze waren er wel.

Is thymovar minder schadelijk voor de bijen?

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door buzzer » ma 18 jul 2011, 17:44

Ik ben een beginnend imker en ben vorige week tijdens de open bijendagen op tournee geweest om van verschillende oude rotten het een en ander te leren. Een van de imkers vertelde mij het volgende; Om de mijt te bestrijden is het wenselijk in een tienramer 1 honingraam tussen de broedramen te hangen. De bijen zullen er zelf darrenraat onder bouwen en dat kun je eenvoudig verwijderen als de tijd daar is. 1 nacht in de vriezer en de resten bij de kippen....... Die hebben dan lekkere larven en de mijten zijn dood. Komt dit bekend voor?
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door Oude Essink » ma 18 jul 2011, 19:17

Zo doe ik het ook; als de darrencellen gesloten zijn, snij ik ze van het raam af en leg ze achter in de tuin; allerlei diertjes smullen er lekker van (puur eiwitten) en ik ben de gevangen varroa kwijt. Bij lichte besmetting in het voorjaar is één keer afvangen genoeg. bij inwinteren controleer ik vervolgens middels een reepje Thymovar of er nog mijten naar beneden komen; zo ja: ik geef een Thymovar behandeling volgens de instructie; zo nee: ik laat het erbij. Ik doe het al vele jaren zo en ondervind, dat ik de varroa goed onder contrôle heb zonder zuren en andere on-substanties.
Afbeelding

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door TubaLeoVoet » ma 18 jul 2011, 21:32

In België is mierenzuur zelfs niet toegestaan.
De meesten gebruiken hier thymovar in de zomer en oxaalzuur in de winter, bij zo weinig mogelijk gesloten broed.
En in het voorjaar darrenraat snijden.
Bij broedloze afleggers en andere (kunst)zwermen wordt ook een oxaalzuur behandeling gedaan, omdat daar helemaal geen broed aanwezig is.
En dan was er nog die ene die de varoa mijten met een pincetje vangt, maar die heeft ondertussen een andere hobby :lol: .

stefke
Berichten:15
Lid geworden op:vr 26 mar 2010, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door stefke » za 23 jul 2011, 10:40

Ik ben 2 weken geleden ook gestart met behandeling met Thymovar.
Bovenplank dicht,vlieggat verkleinen en bodem dicht!
s'Avonds ging ik terug omdat er een van de 5 kasten geen voedsel had en
ik ging bijvoederen,normaal gaat dit niet(behandelen Thymovar),maar anders
was ik deze kast kwijt denk ik en zeker met dit weer!
Bij een kast(dubbele broedkamer vol bijen) zat de helft buiten de kast en
waren de andere tot en met aan't koelen!!!
Toen ik de varroaplank er vanonder deed stond er een plas vocht op,ik heb al m'n bodems terug
1,5 centimeter opening gegeven en m'n twee grootste kasten ook
hun volledige vliegopening gegeven,andere 3 volkjes(1 broedkamer,juist starters) hun vliegplank
is nog verkleind!
Volgens mij is het niet gezond van een volk dat op 2 broedkamers en "bomvol" zit
af te sluiten en alleen maar een vliegopening te geven van +- 5 cm!!
Ik denk dat je niet anders kan dan de temperatuur de hoogte in te jagen!!
Nu heb ik ook varroauitval en de bijen zien er veel gezonder uit,

Stef

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door semar » za 23 jul 2011, 11:21

waar staat dat je het vlieggat moet verkleinen??

de bijen vinden het vreselijk stinken en zijn dan ook altijd druk met ventileren, ik haal de vlieggat bloken er helemaal uit (= vlieggat 2cm hoog en 48 cm breed dadant).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten