Kleine vliegbijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Imker MIJM
Berichten:14
Lid geworden op:wo 27 jul 2011, 17:12
Contacteer:
Kleine vliegbijen

Bericht door Imker MIJM » wo 27 jul 2011, 18:37

Ik ben een nieuwe imker en heb slechts een spaar kast van een broedkamer.
Het volk is een carnica veger die tot een week of 4 geleden in een zesramer is opgegroeid en nu ongeveer 4 weken op de 10 ramer verblijft. Ik heb een voerbak staan sinds 10 dagen, zo'n ronde met een omgekeerde plastic beker in het midden.
Nu valt mij op dat de bijen die uit de voerbak komen eten een stuk groter lijken dan de vliegbijen die actief buiten aan het werk zijn. Deze vliegbijen lijken qua afmetingen meer op grote vliegen.
Kan het zijn dat de bijen die geboren zijn in de 6 ramer weinig voedsel gekregen hebben en daardoor kleiner zijn?
Toen ik van 6 naar 10 ramer gegaan ben heb ik ze 4 ramen voer (honing en stuifmeel) meegegeven uit de originele kast waar de veger uitkwam en die heel goed uitontwikkeld was.
Gaarne commentaar.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kleine vliegbijen

Bericht door Dirk Blanken » wo 27 jul 2011, 19:37

Waarschijnlijk zijn de kleine vliegbijen "groot"geworden in oude raten die al talloze vervellingen van het nymphe stadium hebben meegemaakt,
De cellen worden dan steeds kleiner in diameter.
Vergelijk maar eens een hele oude raat met een net nieuw uitgebouwde raat, het is met het blote oog zelfs te zien dat de cellen kleiner zijn.
Veel kunstraat uitlaten bouwen(raatvernieuwing) is dus niet alleen belangrijk om ziektes te voorkomen.
Dirk
dertiende

Stefan
Berichten:10
Lid geworden op:zo 16 nov 2008, 23:57
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kleine vliegbijen

Bericht door Stefan » do 28 jul 2011, 00:15

Deze hebben zich denk ik volgezogen met voer en ogen daarom groter!
grtn Stefan

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kleine vliegbijen

Bericht door luc » do 28 jul 2011, 10:59

Buiten volgezogen of leeg heb je nog het optisch effect van een witte achtergrond en het kijken door een gekromde beker

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten