zesramer overhangen in 10-raamskast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:
zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door hermani » do 04 aug 2011, 19:36

beste forumleden,
sinds gisteren ben ik de gelukkige bezitter van een flink uit de kluiten gewassen zesramer die nodig meer plaats nodig heeft.
is er een bepaalde methode of te volgen regels die moeten gerespecteerd worden om ze over te hangen in een 10-raamskast zoals bv de wersgesteldheid of het tijdstip van de dag ?
misschien nog andere handelingen zoals voederen ..enz...
mag in het broednest een raam met niet opgewerkte raat gehangen worden of liever opgewerkte ?
de goede raad van ervaren imkers zou zeer welkom zijn.

mijn vorig volk sukkelt maar verder met denkelijk een darrenbroedige koningin (voor zover ze nog aanwezig is want ik zie geen broed meer ...ik vind ze ook niet terug niettegenstaande het kleine aantal bijen...
ik heb er een raam ingehangen met zowel open broed, gesloten broed en eitjes maar zie ook geen redcellenaanmaak maar elke dag rondom 14.00u. is het een drukte van jewelste door uitvliegende bijen waarvan ik denk dat het meestal darren zijn en minidarren...ik begrijp er niets van.

m.v.g.
herman

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door Bouna » do 04 aug 2011, 20:42

Hallo Herman,

Je kunt het zesraamsvolks het beste als volgt overhangen.
Hang de zes ramen in dezelfde volgorde midden in de tienraamskast.
En vul de resterende ruimte met het liefst uitgebouwde ramen. Kunstraat gaat weinig uithalen nog op dit moment.
Zet er een voerbak op en voer ze lekker bij, maar dat zou ik zo wie zo doen rond dit tijdstip.
De rest van de bijen die achter blijven in de kast sla je op de kop over in de tienramer.
Rond het middaguur zijn de meeste bijen er op uit, dus misschien is dat het beste tijdstip om het te doen. Er zullen altijd wel bijen op de vliegplank blijven hangen die dan de aanvliegende bijen naar de kast zullen begeleiden. Zet vervolgens je zesramer gewoon ergens anders neer, om te voorkomen dat bijen nog gaan vervliegen.

Wat betreft je darrenbroedig volk, ik zou die kast gewoonweg op de grond leegschudden. De meeste bijen vliegen dan terug naar de plek waar de kast stond en zullen zich uiteindelijk inbedelen bij een ander volk. De ramen met broed die je hebt ingehangen is misschien wel aardig bedacht, maar zodra een koningin darrenbroedig is, moet je heel snel handelen of het volk opheffen. Aangezien ze nu geen doppen meer trekken, denk ik dat het al veels te laat is om het nog te redden.

Bouna

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 aug 2011, 21:53

Bouna schreef:Hallo Herman,

De rest van de bijen die achter blijven in de kast sla je op de kop over in de tienramer.

Bouna
Wel even controleren of de Koningin niet tussen de achtergebleven Bijen loopt , iets wat nog wel eens voorkomt.

Jaap v P

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door hermani » vr 05 aug 2011, 22:37

Bouma & jaap ,
de zesramer is deze middag overgehangen in de 10-raamskast.
is perfect verlopen maar ze werden toch wel wat sjagrijnig.
wat ik wel zie is dat zee ferm gaan roven zijn in de zwakke kast ernaast.
ik heb het vlieggat verkleind tot een paar cm maar dat bleek nog teveel ...ze liepen elkaar builen bij manier van spreken.
heb het vlieggat nog verkleind tot 1 bij en de zaak beneveld.
het werd toch rustiger op de vligplank maar er zaten nog veel bijen in de beroofde kast...heb het dan volledig gesloten , de ventilatiegleuf met een overschot van gaas onbereikbaar gemaakt en nu en dan ht vlieggat even geopend zodat de rovertjes buiten konden en dan terug afgesloten tot de volgende lichting.
na 4 maal openen zin de meeste naar hun kast terug.
ik heb de 2 volken gevoederd en ik denk dat ik het vlieggat van het zwakke volk gesloten hou tot morgen voormiddag om te zien of ze hun roofneiging kwijt zijn....doe ik daar goed aan ?

m.v.g.
herman

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door Bouna » vr 05 aug 2011, 22:57

Hallo Herman,

Wat hebben die bijen gedaan met de ramen broed die je ze hebt meegegeven?

Bouna

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door hermani » vr 05 aug 2011, 23:45

ik weet het niet Bouma...heb die kast vandaag niet open gedaan .
zal morgen kijken want vanmiddag en deze namiddag was het te druk rond de kasten.
zouden ze vernielen of is het enkel om de honing te doen ?...
morgen eens inspectie doen..

m.v.g.
herman

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door hermani » vr 05 aug 2011, 23:53

als er niets mee gebeurd is en er is geen cellenuitbouw kan ik dat raam dan misschien aan de nieuwe kast toevoegen ?

m.v.g.
herman

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door Bouna » za 06 aug 2011, 00:04

De rovers is het enkel om de honing te doen. dus eitjes en zo laten ze voor wat het is.
Maar als het volk te zwak is om te verdedigen is het wellicht ook te zwak om normaal voor het broed te zorgen zo ook doppen trekken.

Ik zat er zelf aan te denken om dat zwakke volk dan maar kleiner te zetten in je zesramer met alleen maar ramen voer en het liefst broed dat bijna uitloopt.
Dan beetje bij beetje voeren, liefst tegen zonsondergang, maar dan zo weinig dat het de volgende ochtend op is.
Opening zo laten dat er maar 1 bij in of uit kan en goed in de gaten houden.

Is het misschien voor jou een optie om zodra de doppen gesloten zijn die te breken en een koningin in te voeren via invoerkooitje?
Dan moet de oude koningin nu wel uit de kast gehaald worden en je moet nu even gaan zoeken naar een koningin. Op deze manier scheelt het je tijd, maar heb je ook een mooie goede koningin voor je volk. Met een beetje geluk kan je die dan in september weer groter zetten naar een tienramer en dan als groot volk alsnog de winter in laten gaan.

Maar dan moet je het wel heel strak regelen, anders kun je beter de boel opheffen.

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: zesramer overhangen in 10-raamskast

Bericht door hermani » za 06 aug 2011, 00:24

hartelijke dank voor je deskundige uitleg en tips..
ga dat zeker bekijken en de raad volgen..wordt vervolgd..

m.v.g.
herman

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten